אבנר בורוכוב, לשעבר עורך בכיר באתר וואלה, מעיד היום (שלישי) במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. בורוכוב מעיד בתיק 4000 (בזק-וואלה) שבו נאשם נתניהו בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' וגם במרמה והפרת אמונים.
3 צפייה בגלריה
אבנר בורוכוב עובד וואלה לשעבר במתן עדות במשפט נתניהו
אבנר בורוכוב עובד וואלה לשעבר במתן עדות במשפט נתניהו
"החופש העיתונאי היה מוחלט עד שזה הגיע לראש הממשלה". בורוכוב מעיד בבית המשפט, היום
(צילום: שלו שלום)
בורוכוב היה בין היתר ראש דסק בוואלה ובהמשך התמנה לסגן ראש מערכת החדשות באתר, שם עבד עד 2018. היום עובד בורוכוב ב"ידיעות אחרונות". הוא הסביר שראש דסק הוא זה שמחליט האם להעלות כתבות או לא ואת השיקולים: "האם הסיפור בלעדי לנו או לא, לצד החשיבות של העניין הציבורי יש את מרכיב הרייטינג. זה כמובן לא השיקול היחיד".
הוא סיפר על סיקור נתניהו באתר בתקופה שבה היה ראש דסק. "היה צנזור ביקורת על ראש הממשלה ובני משפחתו, הנחתות של אייטמים על אשת ראש הממשלה, בלי שיש לי יכולת להתנגד לזה, בלי הצדקה עיתונאית. בלי שום גורם שיכול להצדיק את זה", העיד בורוכוב.
לדבריו, "שום מסוקר אחר בוואלה לא קיבל את היחס של נתניהו ובני משפחתו. זה היה חריג בכל קנה מידה. שיטתי. עורך ראשי כמובן יכול לבקש לבצע מטלה, אבל תמיד יש דיון על זה. כאן, בנושאים האלה זה היה 'כי צריך' בלי להראות שיקולים מקצועיים".
בורוכוב סיפר על הפעם הראשונה שהייתה התערבות בסיקור, ביום שבו עלה קמפיין הבחירות של הליכוד בעמוד הבית של אתר וואלה ב-2013. "בדצמבר 2013 זו הייתה הפעם הראשונה שנחשפנו להתערבות כזו כשיצא דוח העוני של ארגון לתת והתגובות לדוח, בפעם הראשונה נדרשנו להסיר ידיעה, למחוק אותה לגמרי, זה חריג", הוא תיאר. הוא הוסיף כי הוסבר לראשי המערכת באופן גלוי ש"הליכוד מפרסם קמפיין בוואלה, מדובר בהרבה כסף וצריכים להיות רגישים. באותו רגע כעסנו, רתחנו, אבל חשבנו שזה נקודתי ולא מעבר לזה".
הוא אמר עוד כי "החופש העיתונאי היה מוחלט עד שזה הגיע לראש הממשלה ובני משפחתו". בורוכוב תיאר כי המצב שבו מדדו כמה זמן ידיעה ביקורתית נמצאת באוויר או דרשו להשאיר ידיעה מסוימת ככותרת ראשית היה חריג. "אף אחד לא עומד עם סטופר לראש דסק, אף אחד לא אומר לך איפה המיקום של ידיעה ולכמה זמן. זה חריג לחלוטין, סומכים על השיקול של ראש הדסק".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה
נתניהו ואלוביץ' פיתחו מערכת יחסים של "תן וקח" שהתבססה על אינטרסים משותפים
(צילום: ראובן קסטרו)
בורוכוב תיאר גם "נוהל נתניהו": "נוהל שכל ידיעה של ראש הממשלה עוברת דרך העורך הראשי, לא מעלים ידיעה על דעת עצמנו גם אם מדובר בניוז, חדשות מתפרצות. חלק מהעניין בדסק חדשות זה להעלות כמה שיותר מהר לאוויר, בידיעות שקשורות לראש הממשלה ומשפחתו זה לא היה רלוונטי. הוא חזר באופן שיטתי עם תיקונים שמיטיבים עם ראש הממשלה ומשפחתו, ביקורות שמוסרות, היו גם כתבות שנגנזו ולא פורסמו.
"נאמר לי מאבי אלקלעי (העורך הראשי באותה תקופה) שהוא מתאם את הדברים עם לשכת ראש הממשלה, עם ניר חפץ. הוא אמר שאם דברים לא יילכו כמו שצריך ימנו עורך ראשי ואחרי דבר כזה זו כבר בעיניי מכת מוות לחופש העיתונאי באתר, ומאתר שסובל מהטיית תוכן זה יהפוך לכלי שרת במשרה מלאה של השלטון. כל עוד לא מונו עורכים מטעם חשבתי שאין ערך בעזיבה אלא יש ערך במאבק", הוא אמר.
בתום עדותו נחקר בורוכוב בחקירה נגדית על ידי עורך דינו של נתניהו בעז בן צור. הוא נשאל על מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה ועל קשריו עם פוליטיקאים.
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
בני הזוג אלוביץ' נענו לדרישות נתניהו ומשפחתו - והפעילו לחץ על מנכ"ל וואלה. שאול אלוביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן צור שאל: "האם אתה יודע על קשריו הכתובים של אילן ישועה עם שורה של פוליטיקאים בענייני סיקור?". בורכוב השיב: "לא. אני יודע תיאורטית שאפשר לפנות אליו בנושאים מסוימים, אבל אני לא מכיר משהו קונקרטי. בתור מי שהיה מנהל מחלקת החדשות, לא התבקשתי לסיפור מוטה כזה כלפי מסוקר אחר. אני לא מכיר עוד. הוא לא שיתף אותי בזה". בן צור: "אתה יודע שהיו לו קשרים עם דוברים של שרים?". בורוכוב: "אני לא יודע על הקשרים. אני יודע להעיד על אופי הסיקור בוואלה".
בתום הפסקת הצהריים נכנסו עורכי הדין של נתניהו ושל בני הזוג אלוביץ', בן צור וז'ק חן, יחד עם התובעת יהודית תירוש ללשכת השופטים. לא נמסר מה הסיבה לכך.