בג"ץ קיבל אתמול (רביעי) את עתירת "המרכז למדיניות הגירה ישראלית" והוציא צו ביניים המורה כי לא תותר כניסה לישראל של עולים מאתיופיה עד להכרעה בנושא. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה הגיבה היום (ה') להחלטה בריאיון לאולפן ynet ותקפה בחריפות את העותרים: "השתעממו מרדיפה של מסכנים בגלל שהם שחורים". על בג"ץ אמרה: "היו צריכים לדחות את העתירה על הסף".
השרה הוסיפה כי "זאת עתירה קיקיונית ומופרכת. לצערי, זה הגיע למצב שבו בג"ץ מוציא צו מניעה להכנסת העולים בשלב הזה. אני מדגישה שזה זמני, ועם זאת, מדובר בצו מאוד קשה. אני חושבת שהיה ראוי לשמוע אותנו לפני כי מדובר על מצב מלחמתי וגיאו-פוליטי מאוד קשה באתיופיה. מצבם של הממתינים לעלייה מחריף. לפני כמה חודשים נחשף גם אצלכם שילדי הממתינים נמצאים בתת-תזונה חריף. המשפחות בארץ מודאגות מאוד".
- בג"ץ צריך לדחות את העתירה על הסף? חד משמעית, ואני בטוחה שזה מה שהם יעשו. יש כאן החלטת ממשלה שעברה פה אחד, מבלי להיכנס לעניין הפרדת הרשויות. יש פה החלטה תקדימית גם במתן הצו. יש ממשלה שצריכה להחליט על הדברים האלה, בין אם מדובר בעליית בני המנשה או העלייה מאתיופיה".

- פה אנחנו נכנסים למקומו של בג"ץ בקבלת ההחלטות וההתערבות שלו ברשות המבצעת והמחוקקת. אולי באמת יש לבג"ץ אוטונומיה גדולה מידי? "אני חושבת שבג"ץ לא היה צריך להתערב בהחלטה שעברה פה אחד. לצד זה אני מכבדת אותם ובטוחה שהם יעשו צדק וידחו את העתירה על הסף ולא יתנו פתח לארגונים כמו מכון ההגירה הקיקיוני. הם השתעממו מרדיפה של אנשים מסכנים שחורים, אז הם באים עכשיו ומתעסקים בעלייה מאתיופיה? לא זכור לי שהם הגישו עתירה נגד עלייה אחרת וזה מצער אותי מאוד".
לאולפן ynet התראיין גם שגאו גטהון, שסיפר על בני משפחתו ששוהים במחנות באתיופיה, שלהם הוא ממתין בישראל יותר מ-25 שנים: "אחותי נמצאת במחנה בגונדר וממתינה מעל 25 שנה. האחים שלי ממתינים בדיוק אותו זמן במחנה באדיס. אני מחכה להתייחד איתם. כל פעם מוצאים סיבות לעכב או לפצל משפחות. קשה לי להבין איך משרד הפנים מערים כאלה קשיים ולא מנסה לתקן את הבעיות האלה".
הוא הוסיף שהוא מאוכזב לגלות כי "דווקא שרת הפנים איילת שקד, שביקרה במחנה בגונדר ובאדיס וראתה את התנאים שבהם חיים שם האנשים, היא זו שעומדת מאחורי כל העיכובים. אני לא מצליח להבין את ההתערבות של בג"ץ. הוחלט פה אחד על מבצע לעליית יהודי אתיופיה, וההתערבות הזו מיותרת".