5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עמנואל מקרון
ג'ו ביידן עמנואל מקרון
הנשיאים ג'ו ביידן ועמנואל מקרון
(צילום: gettyimages, EPA)
צרפת, שאותה מכנים האמריקנים "בעלת הברית הוותיקה ביותר של ארצות הברית", הודיעה אמש (שישי) על החזרת השגריר מוושינגטון להתייעצויות, בצעד המשקף משבר חסר תקדים ביחסי המדינות בהיסטוריה המודרנית. הסיבה למשבר: הסכם ההגנה המשולש שעליו חתמו השבוע ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה. ההסכם הביא לביטולה של עסקה בהיקף 40 מיליארד דולר לרכישת צוללות מתוצרת צרפת על ידי אוסטרליה.
זוהי הפעם הראשונה מאז ומעולם שבה צרפת החזירה את שגרירה מוושינגטון. במקביל החזירה פריז גם את השגריר באוסטרליה.
5 צפייה בגלריה
שגרירות צרפת בארצות הברית
שגרירות צרפת בארצות הברית
"חומרה יוצאת דופן". שגרירות צרפת בארצות הברית
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
צרפת הנשיא עמנואל מקרון ב צוללת
צרפת הנשיא עמנואל מקרון ב צוללת
מקרון בביקור בצוללת, 2020
(צילום: AP)
שר החוץ של צרפת ז'אן-איב לה דריאן פרסם הודעה שבה נכתב כי ההצדקה להחלטה הצרפתית, בהוראתו של הנשיא עמנואל מקרון, היא "החומרה יוצאת הדופן" של צעדי ארה"ב ואוסטרליה. לדבריו החלטת אוסטרליה לבטל את רכש הצוללות הצרפתיות לטובת צוללות גרעיניות אמריקניות היא "התנהגות בלתי מקובלת בין בעלות ברית ושותפות".
דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמילי הורן אמרה כי ממשל ביידן נמצא בקשר קרוב עם גורמים רשמיים בצרפת לגבי ההחלטה להחזיר את השגריר לפריז. "אנו מבינים את עמדתם ונמשיך להיות בקשר בימים הקרובים כדי לפתור את המחלוקות, כפי שעשינו בנקודות אחרות לאורך מסלול הברית הממושכת שלנו", היא מסרה. "צרפת היא בעלת הברית הוותיקה ביותר שלנו ואחת מהשותפות הכי חזקות שלנו, ואנו חולקים היסטוריה ארוכה של ערכים דמוקרטיים משותפים ומחויבות לעבוד יחד כדי להתמודד עם האתגרים הגלובליים".
דובר מחלקת המדינה נד פרייס הדגיש גם הוא את החשיבות שמייחסת ארה"ב למערכת היחסים עם צרפת והביע תקווה ששיחות בין שני הצדדים יימשכו בימים הקרובים, בין היתר בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בשבוע הבא. עם זאת הנשיא מקרון, לראשונה מאז תחילת כהונתו ב-2017, לא ינאם בכינוס השנתי של מנהיגי העולם, ושר החוץ לה דריאן יישא דברים.
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בפגישה עם לה דריאן שר החוץ הצרפתי
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בפגישה עם לה דריאן שר החוץ הצרפתי
"צרפת העלתה את הנושא בשיחות". בלינקן עם לה דריאן בביקור בפריזבצפרת
(צילום: רויטרס)
מקרון עצמו טרם התבטא בנושא. החזרת השגרירים היא אחד הצעדים הבולטים ביותר שעשה בתחום מדיניות החוץ בארבע שנות הנשיאות, שבהן ניסה לחזק את ההשפעה הדיפלומטית הצרפתית על קביעת המדיניות האירופית, ולאחד את שכנותיה של צרפת סביב חזונו לאירופה שתלויה פחות במטרייה הצבאית של ארה"ב.
מוקדם יותר אתמול אמר דיפלומט צרפתי בכיר כי מקרון קיבל מכתב מראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון ביום רביעי בבוקר שבו הוא הודיע לו על ההחלטה לבטל את עסקת הצוללות. בעקבות זאת החליטו גורמים רשמיים בצרפת לפנות לממשל בארה"ב "כדי לברר מה קורה", כלשונו. הוא הוסיף כי הדיונים עם וושינגטון נערכו רק שעתיים-שלוש לפני ההכרזה הפומבית של הנשיא ג'ו ביידן על ברית ההגנה.
לדברי הדיפלומט, פריז העלתה את נושא ברית ההגנה האינדו-פסיפית בביקור בפריז בחודש יוני של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, והדגישה את החשיבות עבורה של עסקת הצוללות עם אוסטרליה. "אמרנו שזה עניין חשוב עבורנו", הוא אמר. באותו ביקור גם נפגש בלינקן אישית עם מקרון.
5 צפייה בגלריה
סקוט מוריסון ראש ממשלת אוסטרליה
סקוט מוריסון ראש ממשלת אוסטרליה
ראש ממשלת אוסטרליה מוריסון. הודיע למקרון על ביטול העסקה שעות לפני הכרזת ביידן
(צילום: EPA)
הדיפלומט הצרפתי אמר כי אוסטרליה מעולם לא ציינה בפני צרפת את רצונה לעבור לצוללות המופעלות באנרגיה גרעינית, כולל בפגישה בין מקרון לראש הממשלה האוסטרלי מוריסון ב-15 ביוני.
ראש הממשלה האוסטרלי דחה אתמול את הביקורת הצרפתית. הוא אמר כי לא קיבל אזהרות לגבי העסקה החדשה וטען כי העלה את ההאפשרות לביטול עסקת הצוללות בשיחותיו עם מקרון. "הבהרתי זאת היטב, חלקנו ארוחת ערב בפריז, דיברנו על הדאגות המשמעותיות שלנו מהיכולות של הצוללות הקונבנציונליות להתמודד בזירה האסטרטגית החדשה שבפניה אנחנו ניצבים", הוא אמר לתחנת רדיו בארצו. "הבהרתי שזה עניין שבו תצטרך אוסטרליה להכריע בהתאם לאינטרס הלאומי שלה".
לה דריאן הביע ביום חמישי "חוסר הבנה מוחלט" נוכח המהלך ומתח ביקורת הן על ארה"ב והן על אוסטרליה. "זו הייתה ממש דקירה בגב. בנינו יחסי אמון עם אוסטרליה והאמון הזה נבגד", אמר, "לא עושים זאת בין בעלות ברית". הוא גם השווה את המהלך של ביידן להתנהלותו של הנשיא הקודם דונלד טראמם במסגרת דוקטרינת "ארה"ב לפני הכול" (America First).
החזרת שגרירים היא צעד מאוד חריג בין מדינות בעלות ברית. ב-2019 החזירה צרפת את שגרירה מאיטליה השכנה אחרי שמנהיגיה התבטאו נגד מקרון. בשנה שעברה החזירה צרפת את השגריר מטורקיה לאחר שנשיאה רג'פ טאיפ ארדואן אמר שמקרון זקוק ל"טיפול נפשי".