זה קרה לפני בערך שבועיים. חוליית מחבלים הסתתרה בין הסמטאות של מחנה הפליטים נור א-שמס שבאזור טול כרם וזוהתה על ידי רחפן. המחבלים ניסו לפגוע בו, וזמן קצר לאחר מכן הותקפו על ידי רחפנים נוספים – וחוסלו. מי שעומדים מאחורי הפעולה הם לוחמי יחידה 636, אנשי הרחפנים של יהודה ושומרון, שמתמודדים מסביב לשעון עם האתגרים הביטחוניים באזור.
תיעוד: כך חוסלו מחבלים באמצעות רחפנים תוקפים ביו"ש

"עשינו פעולת הטעיה. נכנסנו דרך מקום אחד בזמן שהבאנו כוחות מנקודות אחרות", סיפר גורם צבאי בכיר. "זה עבד, אבל צריך להגיד ביושר שהצד השני לומד ומשתפר מפעם לפעם, אנחנו רואים את זה. המציאות במחנות הפליטים השתנתה, אבל המוטיבציה עדיין קיימת. כל חודש בערך יושבים כל גורמי הביטחון בשולחן עגול וממציאים שיטות מחדש".
כבר דובר בעבר על יחידה 636, אך בשנה החולפת, וביתר שאת מאז 7 באוקטובר, היחידה שיכללה את יכולותיה באופן משמעותי. כך, למשל, נוספו לאחרונה רחפני תקיפה באיו"ש, שנכנסו בחודש החולף לפעילות מבצעית. סגנון ההפעלה ואופיו אסורים בפרסום. אך כן ניתן לומר שהרחפנים תוקפים יעדים בטווחים שונים מאלו של הכטב"מים, ומהווים למעשה יכולת משמעותית בסל הכלים שעומדים לרשות הצבא ביהודה ושומרון.
מלבד רחפני התקיפה, היחידה מפעילה רחפנים נוספים שמעורבים כמעט בכל פעילות בגזרה ומוקפצים לכל אירוע. כך, למשל, היה בערב שבת שבו נרצח רועה הצאן בנימין אחימאיר ז"ל. "הייתי בהכנות לשבת בבית, הסירים על האש. בהתחלה לא נכנסנו לאירוע, התחילו החיפושים והייתי בטוח שנמצא אותו. אבל אחרי כמה זמן ראיתי שכל הקודקודיה מיד קופצת, עזבתי הכל ונסעתי לחפ"ק שהקמנו במרחב", סיפר סא"ל ג', מפקד היחידה.
4 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי הילד בנימין אחימאיר ליד הכפר מע'רייר
חיפושים אחרי הילד בנימין אחימאיר ליד הכפר מע'רייר
החיפושים אחרי בנימין אחימאיר ז"ל
(צילום: שאול גולן )
"התחלתי להעלות רחפנים לאוויר, כל הקצינים שלנו התחילו לסרוק הכל. כבר התכוננו לאירוע של 'מבחן אמת' (אירוע חטיפה – אב"ק), החשש הכי גדול היה כמובן שהוא באחד הכפרים. יחידת מרעול הכינה מסלול של העדר וניתחה את השטח. החשש שלנו היה להגיע לערב, כי אז החיפושים הופכים קשים יותר", תיאר ג'.
"לפתע שמענו שיחת טלפון של ילד צעיר שהתקשר וברקע נראה שמרביצים לו. הקפצנו כוחות והתברר שמדובר במטרידן. אחר כך היה עוד זיהוי של דמות ליד אחד היישובים, הקפצנו כוח וגילינו שזה מתיישב. הזמן שיחק פה תפקיד".
"פתאום שמעתי מאחד הקצינים שלי 'מזהה דמות שוכבת על הקרקע', הגענו לראות ומיד זיהינו בתמונה שיצאה מהרחפן. קפצתי עם החפ"ק למקום ופגשתי שם את אליהו ליבמן וחזי נחמה (אזרחים שהשתתפו בחיפושים – אב"'), אבל לא ראינו בשטח את מה שראינו במסך. הקצין שלי אמר בקשר 'הוא מטר ממכם, אבל בשטח מיוער'. בידדנו את הגזרה, הלכנו לאט צעד אחר צעד עד שראינו את הדמות מוטלת על הקרקע. התקרבנו ולא היה לנו ספק, זה בנימין אחימאיר, הוא נרצח".

השיטה החדשנית ומצוקת התצפיתניות

בחודשים האחרונים העמיקה היחידה את יכולות האיסוף שלה, וכמעט שאין משימה ביהודה ושומרון שהיא לא חלק ממנה. "כל פעולה שתיזכר באיו"ש אנחנו היינו בה, ולא סתם היינו אלא חלק משמעותי", סיפר ג'. "אנחנו עובדים צמוד גם עם שב"כ ועם יחידות משטרה כמו הימ"מ או הגדעונים".
כך השיטה המיוחדת של היחידה סייעה לאיתור מחבל נמלט
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
 אלט: יחידה 636
 אלט: יחידה 636
מעקב אווירי אחרי חוליית מחבלים חשודה (בשחור)
( צילום: דובר צה"ל)
כך, למשל, לוחמי היחידה השתתפו בסיכול חוליית הטרור שרצחה את לוחם גבעתי עידו ברוך ז"ל, את החולייה שירתה לעבר קיבוצי הגלבוע, רוצחיו של אלחנן קליין ז"ל ועוד מקרים רבים. שלוש הפלגות של היחידה פועלות ברבדים שונים, עם התמחויות מיוחדות, ומסייעות רבות בפעילות המבצעית ביהודה ושומרון. לפעמים גם כל הפלוגות פועלות יחד באותו האירוע כדי לייעל את העבודה.
לפני מספר חודשים ביקשו במערכת הביטחון לבצע מעצר של חשוד. "הגענו אליו כמה פעמים והוא כל הזמן ברח", סיפר קצין מודיעין ביחידה 636. אנשי היחידה העלו רעיון ובאמצעות פעולה התקפית הצליחו להצמיד לו מעקב, אליו הצטרפו רחפנים מהאוויר שסיפקו תמונת מודיעין רחבה ונוחה.
אחרי מספר ימים שאספו מודיעין על היעד התרחש אירוע בלתי צפוי שגרם לכל העבודה לרדת לטמיון. התסכול היה גדול, וכדי ששיטת ההפעלה המיוחדת לא תיחשף נעשו פעולות מבצעיות שונות. האיום לחשיפה הוסר, אך המוטיבציה לתפיסת המבוקש רק גדלה.
פלוגת זיקית של היחידה מצאה פתרון יצרתי במיוחד, תמונת המודיעין הורכבה שוב, והגיעה שעת השין. "הכוחות סורקים, אני יודע שהחשוד בבית אבל הם לא רואים אותו", סיפר סא"ל ג'. "בשלב מסוים הם אמרו 'טוב, כנראה הוא ברח'. הסברתי להם שכבר הרחפנים שלי באוויר – הבנאדם חייב להיות במתחם. החיפושים נמשכו עד שלבסוף החשוד התגלה מתחבא במקום הזוי שקשה לדמיין. לאחר מכן התברר שלנו שהוא התחבא באותו המקום גם בפעמים הקודמות".
4 צפייה בגלריה
 אלט: יחידה 636
 אלט: יחידה 636
המחבל שאותר מחוץ למחבוא, בעקבות ההתעקשות של היחידה
( צילום: דובר צה"ל)
בשלוש הפלוגות המבצעיות ובפלוגת המפקדה משרתים כ-1,400 חיילים וקצינים. בין מאות החיילים גם כ-600 תצפיתניות, תפקיד שעלה לכותרות לא מעט בעקבות 7 באוקטובר. הורי התצפיתניות בעוטף עזה מתחו ביקורת חריפה על הצבא שהציבו את בנותיהן סמוך לגדר עם הרצועה. ביסוד הביקורת הייתה גם העובדה שהתצפיתניות הוצבו במוצבים מבלי שניתן להן נשק להגנה עצמית ומיגון מספק.
בצבא הסבירו כי הצבת התצפיתניות סמוך לשטח עליו הן מתצפתות, וליד הכוחות שאיתן היא מתקשרת, תסייע להכרת השטח של התצפיתנית ול"סגירת מעגל" מהירה יותר במקרה אמת. ביהודה ושומרון התצפיתניות נמצאות ברובן בבסיסי החטיבות המרחביות, ולאחרונה ניתנו נשקים למפקדות שלהן. עם זאת, עדיין יש פער בין דרישות ההורים למיגון שניתן לתצפיתניות באיו"ש.

"הרגנו יותר מ-200 מחבלים, יש עוד עשרות"

בחזרה אל המבצע בטול כרם. זה היה המבצע האחרון ברצף של שלושה מבצעים שהריצו באוגדת איו"ש. באוגדה ובפיקוד המרכז ציפו להביא במבצע הישגים משמעותיים, אך הוא הסתיים מוקדם מהצפוי. "הרגנו כבר יותר מ-200 מחבלים בשלושת המבצעים האחרונים, יש עוד עשרות", אמר גורם צבאי בכיר. "במחנות הפליטים יש ממש שרשרת פיקוד, כששאר הפעילים זה אנשים שמחזיקים נשק וכל מיני דברים. אם פוגעים במספרים 1-4 זה משפיע דרמטית".
4 צפייה בגלריה
יחידה 636 בפעילות
יחידה 636 בפעילות
אמל"ח שאותר בפעילות היחידה. "אם אמצעי הלחימה התקניים ייכנסו לכאן זה יגרום לשינוי משמעותי"
( צילום: דובר צה"ל)
"למרות שעשינו את זה, ועדיין עושים, כמות ההתראות נמצאת בשיא. העניין כאן זה לפעול בקצב גבוה, להיכנס בכל לילה, לבצע מבצעים חטיבתיים פעם בשבוע. כל דבר כזה גורם להם להתעסק בשיקום ופחות בהוצאת טרור כלפי אזרחים ישראלים. אם לא יהיה קצב והפעולות לא יימשכו, נאבד את ההישג", הוסיף הגורם. "אם צריך לסמן את הדבר הקריטי – זה אמצעי הלחימה התקניים. זה באמת אירוע. אם האמל"ח התקני ייכנס לכאן הוא יגרום לשינוי משמעותי, ואנחנו עושים הכל כדי שזה לא יגיע".