בנאום לאומה, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה (בין חמישי לשישי) למלחמות בישראל ובאוקראינה - וביקש מהקונגרס האמריקני המפולג לאשר חבילות סיוע בסך עשרות מיליארדים לשתי המדינות, שהתמיכה בהן "חיונית לביטחון ארה"ב", לדבריו. "אני אשלח מחר לקונגרס הצעה לתמיכה תקציבית במדינות, כדי לחדד את היתרון הצבאי של ישראל ולוודא שכיפת ברזל תמשיך לפעול כדי למנוע מהסכסוך הזה להתרחב", אמר.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח עוד לפני נאומו של ביידן כי הוא יבקש מהקונגרס לאשר חבילת סיוע משלימה שתכלול 60 מיליארד דולר עבור אוקראינה ו-14 מיליארד דולר לישראל. עם זאת, בהצהרה מהחדר הסגלגל ביידן לא נקב בסכומי חבילות הסיוע שאותן הוא דורש מהקונגרס לאשר. נשיא ארה"ב כן טען כי מדובר ב"השקעה נבונה שהולכת להשתלם לביטחון של ארה"ב למשך דורות".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
סיפר על השיחות עם נתניהו ואבו מאזן
( צילום: אוהד צויגנברג, EPA)
בנאומו הוא התייחס לסיכום על סיוע הומניטרי שיוכנס לרצועת עזה, אליו הגיע לדבריו עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו: "חמאס לא יגנוב או ישבש את זה. העזתים זקוקים בדחיפות למזון, מים ותרופות". בהצהרתו ביידן הדגיש שוב את ההבדל בין חמאס לעם הפלסטיני.
"אסור לוותר על פתרון שתי המדינות", ציין, "אסור לוותר על שלום". הוא סיפר על שיחותיו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: "חזרתי בשיחות איתו על כך שארצות הברית נותרה מחויבת לעם הפלסטיני, הזכות לכבוד ולהגדרה עצמית. הפעולות של חמאס לא לוקחות את הזכות הזאת. כמו רבים אחרים. כואב לי הלב מהאובדן הטרגי של חיי פלסטינים, כולל הפיצוץ בבית החולים בעזה, שלא נעשה על ידי ישראל".
"אנחנו מתאבלים על כל חיים תמימים שאבדו. אנחנו לא יכולים להתעלם מהאנושיות של פלסטינים חפים מפשע שרק רוצים לחיות בשלום", אמר. הוא ציין כי בפני נתניהו הדגיש את "הצורך הקריטי", כלשונו, לפעול לפי דיני המלחמה: "זה אומר להגן על אזרחים ולהילחם כמיטב יכולתם".

4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"חמאס לא יגנוב וישבש את הסיוע ההומניטרי"
(צילום: Emmanuel DUNAND / AFP)
הוא הזהיר שוב את ישראל שלא לעשות את הטעויות שאמריקה עשתה אחרי אסון התאומים: "כשהייתי בישראל, אמרתי שכאשר אמריקה חוותה את הגיהנום של אסון התאומים, גם אנחנו פעלנו מזעם. בזמן שנלחמנו וחיפשנו צדק. עשינו טעויות. אז אני מזהיר את ממשלת ישראל לא להסתנוור מזעם".
בנאומו ביידן הדגיש מפורשות שלא יישלח חיילים אמריקנים להילחם באוקראינה - אך לא ציין שלא יעשה זאת במלחמה שמנהלת ישראל. הוא קישר בין שתי המלחמות הללו, והשווה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לארגון הטרור חמאס: "שניהם רוצים לחסל לחלוטין מדינה דמוקרטית שכנה". לדבריו, "אי-אפשר לתת לטרוריסטים לנצח".
"המתקפה על ישראל מהדהדת כמעט 20 חודשים של טרגדיות מלחמה שנגרמו לאזרחי אוקראינה. אנשים שנפגעו קשות מאז שפוטין פתח בפלישה. לא שכחנו את קברי האחים, על הגופות נמצאו סימנים שונים של עינויים, אונס ששימש כנשק על ידי הרוסים, ואלפי ילדים אוקראינים שנגנבו מהוריהם ונלקחו בכוח לרוסיה. זה חולה. חמאס ופוטין מייצגים זרמים שונים, אבל חולקים דבר משותף. כל הזכות לקיום של חמאס הוא השמדת מדינת ישראל ורצח יהודים. חמאס לא מייצג את העם הפלסטיני. חמאס משתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי, ומשפחות פלסטיניות תמימות סובלות מאוד בגללו".
4 צפייה בגלריה
יש מצב להטעין גם את זו של זלנסקי ולעשות חצי חצי חדש עם פוטין? אם לא לחוץ :)
יש מצב להטעין גם את זו של זלנסקי ולעשות חצי חצי חדש עם פוטין? אם לא לחוץ :)
"לא שכחנו את קברי האחים באוקראינה". ביידן השווה את פוטין לחמאס
(צילום: AFP)
ביידן פנה בנאומו גם לקונגרס המפולג, אך גם לעם האמריקני. "השאלה הטבעית שעולה לכם היא 'למה זה משנה לאמריקה?'. אז הרשו לי לשתף אתכם מדוע להבטיח שישראל ואוקראינה יצליחו היא חיונית לביטחון הלאומי של אמריקה: ההיסטוריה לימדה אותנו שכאשר טרוריסטים לא משלמים מחיר על הטרור שלהם, כאשר דיקטטורים לא משלמים מחיר על התוקפנות שלהם, הם גורמים ליותר כאוס ומוות ועוד הרס. הם ממשיכים".
"והמחיר של האיום על אמריקה והעולם ממשיך לעלות. אז אם לא נעצור את התיאבון של פוטין, הוא לא יגביל את עצמו רק לאוקראינה. מנהיגות אמריקנית היא מה שמחזיק את העולם. בריתות הן מה ששומרות עלינו. ערכים אמריקניים הם מה שגורמים לנו להיות חלק ממדינות אחרות ולרצות לעבוד איתן. אנחנו נסכן את כל זה אם נתרחק מאוקראינה. אם נפנה עורף לישראל. זה פשוט לא שווה את זה", סיכם.
דוברת משרד החוץ של רוסיה מריה זכרובה התייחסה לדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאומו לאומה, ואמרה כי הם מסגירים את הציניות האמריקנית. "הם נהגו לקרו לזה 'מלחמה למען הדמוקרטיה', עכשיו מתברר שזה רק חישובים. זה תמיד היה ככה, הם פשוט רימו את העולם תוך שימוש בערכים שארה"ב מעולם לא עמדה מאחוריהם", אמרה זכרובה.