2 צפייה בגלריה
לא שילמו, סירבו להזדהות ואף קיללו את המבקרים. אילוסטרציה
לא שילמו, סירבו להזדהות ואף קיללו את המבקרים. אילוסטרציה
לא שילמו, סירבו להזדהות ואף קיללו את המבקרים. אילוסטרציה
(צילום: זהר שחר)
כ-30 בני נוער, תלמידי תיכון בחיפה, עלו לפני מספר ימים על קו 115 של אגד מבלי לשלם על הנסיעה באוטובוס, ולאחר שנתפסו על ידי פקחי נסיעה וסירבו להזדהות - האוטובוס עשה את דרכו לתחנת המשטרה. חלק מהתלמידים אף קיללו את ששת הפקחים, שנדהמו לגלות כי הרוב המכריע של הנוסעים לא תיקף את הכרטיס המגנטי - ובפועל בני הנוער לא שילמו על הנסיעה.
הפקחים עלו על האוטובוס לצורך עריכת ביקורת כמקובל, אך כשביקשו את פרטי הנוסעים שניסו להתחמק מתשלום, חלק מהם החלו לגדף אותם. פרטיהם של הנוסעים, נסביר, נחוצים להם לצורך רישום דוחות. באגד ציינו כי ללא זיהוי, לא ניתן למלא דוח על העדר תיקוף. על פי המצב כיום, אין חובה להזדהות בפני פקחי נסיעה, לעומת החובה הקיימת להזדהות בפני שוטר.
לכן, במקרים בהם הנוסעים מסרבים להזדהות, הם מזמינים ניידת משטרה. "ראש צוות המבקרים שעלה על האוטובוס, שכבר מורגל באלימות ובסירוב לתת פרטים החליט הפעם, מאחר שמדובר במספר רב של נוסעים, לא לפנות למשטרה ולא לחכות לניידת - לשנות את המסלול של קו 115 ולנסוע היישר לתחנת המשטרה הסמוכה בעיר טירת כרמל", הסבירו בחברת אגד.
2 צפייה בגלריה
"נוסעים שלא מתקפים את כרטיס הנסיעה עוברים על החוק"
"נוסעים שלא מתקפים את כרטיס הנסיעה עוברים על החוק"
"נוסעים שלא מתקפים את כרטיס הנסיעה עוברים על החוק"
(צילום: shutterstock)
בדרך, מרבית התלמידים שהבינו כי האוטובוס מוביל אותם לתחנת המשטרה, הסכימו למסור למבקרים את פרטיהם וקיבלו דוחות. עם זאת, שתי תלמידות המשיכו לעמוד על סירובן. בשלב זה, פגש נהג האוטובוס ניידת משטרה לא הרחק מתחנת המשטרה, אז זוהו שתי הנערות וגם להן נרשמו דוחות.
"במקרים רבים ניידות משטרה לא מגיעות בזמן סביר ונוסעים שאינם מוסרים את הפרטים שלהם - בפועל מתחמקים מתשלום. נוסעים שלא מתקפים את כרטיס הנסיעה עוברים על החוק ואנחנו לא מתכוונים לוותר", הסביר ראש צוות המבקרים ל-ynet.
מנהל אגף המנהל באגד, ניר לנדאו, סיפר: "מאז הקורונה, תלמידי בתי הספר התרגלו בהיקפים רחבים מאוד להימנע מתשלום באוטובוס. הם אינם מתקפים ובעצם נוסעים באוטובוסים ללא תמורה. לאחרונה, בתיאום עם משרד התחבורה הכפלנו ואף יותר את מספר הפקחים העולים לאוטובוסים והידקנו את מערך הבקרה והאכיפה".
לנדאו הוסיף כי "במקביל, יזמנו פעילות הסברה בחלק מבתי הספר כדי להציף את המידע הנוגע לחובת התיקוף והגברת האכיפה, אך פעילות זו לא הניבה שינוי עד כה. אנחנו מבקשים מהורי התלמידים לוודא שיש בידי הילדים את אמצעי התיקוף המתאימים כדי להימנע מאי נעימות. אגד תפעיל את כל הכלים והאמצעים העומדים לרשותה כדי למגר את התופעה".
מהמשטרה נסמר כי "שוטרי ניידת שהגיעו לכניסה הצפונית לטירת כרמל, סייעו לפקחים על מנת לזהות את הקטינות באמצעות ההורים, ולאחר מכן הן קיבלו דוח".