דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הבוקר (חמישי) כי הצבא תפס אתמול מחבל שניסה לחזור לעזה, כמעט שבועיים אחרי מתקפת הפתע של חמאס שכחלק ממנה חדרו לישראל כמעט 3,000 מחבלים.
"עדיין לא הסתיימה משימת טיהור השטח", אמר הגרי. "אנחנו עדיין מתייחסים לאזור כאזור מלחמה. אתמול תפסנו מחבל מותש בדרכו לעזה. כעת הוא נחקר על ידי כוחותינו". המחבל נתפס בדרום הרצועה, סמוך לגדר הגבול עם עזה, בזמן שניסה כאמור לשוב לשטח עזה. הוא נורה ונוטרל, ואז הועבר לחקירה.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
( צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
בשטח עצמו ליד הגבול עם עזה, אך גם מחוץ לטווח הנ"ט והצליפה, צה"ל כאמור עדיין מתייחס למקום כאזור מלחמה: גם כבישים שאינם חשופים לעזה חסומים לתנועה אזרחית, וכמעט שבועיים מפרוץ המלחמה, אורחים-אזרחים, דיפלומטים, עיתונאים או פוליטיקאים, נדרשים לליווי של עשרות לוחמים בכניסתם או ביציאתם מהעוטף, כולל סמוך ליישובים כמו סעד, עלומים ורעים - על רקע חשש מחוליות רדומות של חמאס.
בין הפרדסים והמטעים עדיין מוטלות מאות גופות של מחבלים, חלקן לצד אלפי אמצעי לחימה של כוח נוחבה של חמאס שעדיין לא פונו מהשטח.
בכל הנוגע לנעדרים וחטופים, אמר הגרי כי כוחות צה"ל ערכו פשיטות במטרה "לאסוף מידע". הוא הבהיר כי צה"ל מסר עדכונים בעניינם של 203 בני אדם שנמצאים ברצועת עזה. "המידע על ה-203 חלקו בוודאות גבוהה, חלקו בוודאות בינונית ונמוכה וחלק שללנו. אנחנו נמשיך לתת את המספר שעומד ברשותנו אחרי שנדבר עם המשפחות. זה קורה מסביב לשעון", אמר הגרי.
מערכת הביטחון הישראלית כלאה בימים האחרונים במתקן שהייה זמני כ-2,800 עזתים שאותרו בישראל בימים האחרונים. איתם נמנים בין השאר פועלים וסוחרים שקיבלו היתר לפני פרוץ המלחמה, ולא הספיקו לחצות אל הרצועה לפני 7 באוקטובר. עזתים נוספים שנכלאו במתקן הם שוהים בלתי-חוקיים. 120 מחבלים שלקחו חלק בטבח ביישובי העוטף מוחזקים בבתי הסוהר הביטחוניים, בתנאים שנחשבים חריגים: הם מקבלים מזון, שתייה ולינה בלבד.
בצה"ל הזהירו הבוקר כי על מרחב אוגדת עזה מוטל צו שטח צבאי סגור, ועל כן כניסה לאזור אסורה ומהווה סכנה ביטחונית חמורה. "צה"ל ימשיך להתאמן בשטחי האימונים (שטחי אש) ברחבי הארץ במהלך סוף השבוע, וייתכן שיישמעו קולות ירי ופיצוצים בישובים הסמוכים. נדגיש כי כניסה לשטחי האימון ללא תיאום מהווה סכנת חיים ופוגעת בפעילות הכוחות", אמרו בצבא. "צה"ל מבקש בכל לשון של בקשה מהציבור לא להיכנס למרחבים האסורים, ולאפשר לכוחות הביטחון להמשיך ולבצע את משימותיהם - מדובר בסכנת חיים".