שבעה קילומטרים מאיראן: שר החקלאות עודד פורר שנמצא בביקור רשמי באזרבייג'ן, ערך היום (רביעי) סיור בפרויקט הייחודי "הכפר החכם" שהוקם סמוך מאוד לגבול עם איראן, ובחן הטמעת טכנולוגיות ישראליות שנערכו בפיתוח הפרויקט.
פורר נפגש אתמול עם נשיא אזרבייג'ן אילהאם אלייב, וביקר היום בפיתוח אותו "כפר חכם" בדרום מערב אזרבייג'ן במקום הקרוי זנגילן באזור נגורנו קרבאך, שבעה ק״מ מהגבול האיראני וכ-120 ק״מ מהעיר האיראנית הגדולה תבריז.

3 צפייה בגלריה
השר פורר
השר פורר
השר פורר. ליד גבול איראן
האיראנים לעומת זאת, טוענים כי לא מדובר בכפרים חכמים אלא בבסיסי מודיעין ישראלים שנועדו לרגל ולפגוע באיראן, והביעו את מחאתם לא פעם בפני השלטון האזרי על קיום הפרויקט. זנגילן נמצאת בדרום אזור נגורנו קרבאך, שטחים שהושבו לאזרבייג'ן בתום המלחמה עם ארמניה ב-2020. אזרבייג׳ן כבר הכריזה כי תבנה מחדש את היישובים האזריים שנהרסו בשנות ה-90 כאשר הארמנים כבשו את השטח.
בשל היחסים הקרובים והאסטרטגיים בין אזרבייג'ן לישראל, החליט הנשיא אלייב כי ישראל תהיה השותפה העיקרית של אזרבייג'ן בפיתוח החקלאות באזרבייג'ן בכלל ובנגורנו-קרבאך בפרט. במסגרת זו, הכפר החכם הוא פרויקט הדגל של אזרבייג'ן, ואזרחים אזרים אמורים לעבור לשם בשבועות הקרובים. חברות ישראליות מובילות את הפעילות החקלאות בו, כולל הקמת רפתות עם טכנולוגיה ישראלית.
3 צפייה בגלריה
כך אמור להיראות הכפר החכם זנגילן נגורנו קרבאך אזרבייג'ן
כך אמור להיראות הכפר החכם זנגילן נגורנו קרבאך אזרבייג'ן
הדמיה של הכפר החכם
(מתוך יוטיוב)
3 צפייה בגלריה
כך אמור להיראות הכפר החכם זנגילן נגורנו קרבאך אזרבייג'ן
כך אמור להיראות הכפר החכם זנגילן נגורנו קרבאך אזרבייג'ן
הדמיה של הרפת. טכנולוגיה ישראלית
(מתוך יוטיוב)
השר פורר הוא השר הישראלי הראשון שמבקר בשטחי נגורנו קרבאך לאחר המלחמה. הוא גם האישיות הישראלית הבכירה ביותר שהגיעה כה סמוך לגבול האיראני. "אני שמח על ההזדמנות שניתנה לבקר כאן ולראות הרבה מאד ידע וטכנולוגיה ישראלית שבונה חיים", אמר פורר. "נפלא לראות כיצד החקלאות הישראלית פורצת גבולות ומהווה גאווה לאומית״.
הביקור מתקיים לאחר חודשים של מתיחות רבה בין אזרבייג'ן לאיראן, שבמסגרתה האשימה איראן את אזרבייג'ן שהיא מארחת בסיסים צבאיים ומודיעיניים של ישראל. באוקטובר 2021 אף קיימה איראן תרגיל צבאי עצום על הגבול האזרי, בהשתתפות 40 אלף חיילים, תוך איום על אזרבייג'ן כי עליה לגרש את "הציונים" מתוכה.
בתגובה, במהלך אחד מביקוריו של הנשיא אלייב בגבול האיראני, הוא צולם מלטף בפומבי מל"ט ישראלי, וסירב בכל תוקף להיכנע לאיומים האיראנים. מאז נדמה שהמתיחות בין המדינות שככה, אך העוינות והחשדנות עדיין בשיאן.