נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע הערב (ראשון) לחגיגות בישיבת מרכז הרב, אליהן לא הוזמן ראש הממשלה נפתלי בנט - בניגוד למסורת ארוכת השנים, שבמסגרתה הוזמנו ראשי המדינה לאירוע ביום ירושלים. "האחדות הישראלית היא מקודשת. עלינו לשמור ולחזק אותה, עלינו להילחם בשנאה ובפלגנות", אמר הרצוג בנאומו. בהתייחסות מרומזת לבנט ציין: "אסור לנו להחרים גם את מי שחושב אחרת מאיתנו".
נשיא המדינה המשיך: "עלינו, על כולנו, לכבד את סמלי מדינת ישראל הריבונית והעצמאית, עליה חלמנו אלפי שנים. שנאת חינם החריבה את ירושלים, ואם לא ניזהר היא תחריב אותה שוב, ולא רק אותה". הרצוג ציין כי "על כולנו לנהוג באחריות. טובת העם וישראל מעל הכל, אהבת ישראל מעל הכל. בעולם מגוון, דמוקרטי ותוסס כשלנו - בהחלט מותר למתוח ביקורת, ואפילו רצוי. אדרבה - מחלוקת לשם שמיים סופה להתקיים".
3 צפייה בגלריה
טקס ממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
טקס ממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
בנט לא הוזמן למרכז הרב, הרצוג מתח ביקורת. השניים בטקס הממלכתי בגבעת התחמושת
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
הרצוג בנאומו בישיבת הרב
הרצוג בנאומו בישיבת הרב
הרצוג במרכז הרב
(צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
3 צפייה בגלריה
הרצוג בנאומו בישיבת הרב
הרצוג בנאומו בישיבת הרב
"אסור לנו להחרים גם את מי שחושב אחרת מאיתנו". הרצוג
(צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
"עלינו לזכור – אף אחד לא שאל את משחררי ירושלים ומאחדיה באותם רגעים מלאי הוד, של גבורה וקידוש השם, בשעה שהקריבו נפשם וגופם למען היום הגדול ההוא – לפני 55 שנה, מהי עמדתם הפוליטית, האם הם חובשי כיפה או לא, ואיזו כיפה בדיוק".
הוא התייחס גם להחלטת הממשלה לקיים את מצעד הדגלים דרך שער שכם, בתוואי המלא: "החיבור שלנו לירושלים הוא נצחי ובלתי ניתן להפרדה. ירושלים היא אחת, יחידה ומאוחדת. וכל כולה ישראלית. כאן, בישיבה שספגה מתקפת דמים, אני מוסיף ואומר: טרור ואיומים לא הכניעו ולא יכניעו אותנו. הריבונות הישראלית בירושלים השלמה - צודקת, מוסרית ושורשית".

גם בנט התייחס לצורך באחדות בעם, בנאומו בטקס הממלכתי בגבעת התחמושת, ואמר: "ברגע התנ"כי הזה, שבו הכריז מוטה גור 'הר הבית בידינו' הפכנו שוב לעם אחד, בלב אחד. באותו הרגע לא היינו חילונים, או דתיים, ספרדים או אשכנזיים, היינו כולם עם אחד".
לדבריו, "אנחנו לא זקוקים למלחמה כדי להבין את זה. אנחנו צריכים תמיד להיות ביחד. עם השנים יום ירושלים הפך להיות חגה של הציונות הדתית. אבל יום ירושלים צריך להיות חג של כל עם ישראל".