רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון וצה"ל הודיעו הבוקר (שישי) על הפעלת תוכנית "מלון דרכים" לפינוי תושבי קריית שמונה לבתי הארחה במימון המדינה. בהודעה משותפת לדוברות משרד הביטחון ודובר צה"ל נמסר כי הפעלת התוכנית אושרה על ידי שר הביטחון יואב גלנט.
הפינוי יוצא לדרך יום לאחר מטח רקטות כבד ליישובים בצפון הארץ וחילופי אש בגבול לבנון. חמאס, שפועל גם מדרום לבנון, הודיע כי שיגר משם לפחות 30 רקטות לעבר הגליל המערבי, אחרי שאזעקות נשמעו שוב ושוב בשורת יישובים באזור הזה - בכלל זאת בשלומי ובנהריה. בקריית שמונה התפוצצה רקטה בחניית בניין מגורים, תושב העיר בשנות ה-70 לחייו נפצי בינוני ואדם נוסף נפצע קל. נגרם נזק לתשתיות הרחוב ולשישה כלי רכב שחנו בחניית הרחוב.
3 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל על גבול הצפוני
חיילי צה"ל על גבול הצפוני
חיילי צה"ל בגבול הצפון, ליד קריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד קריית שמונה
כוחות צה"ל ליד קריית שמונה
כוחות צה"ל מאבטחים ליד קריית שמונה
(צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
עיריית קריית שמונה הודיעה כי הפינוי ייצא לפועל כבר היום: "כי כל מי שנרשם לפינוי ויקבל הודעה על שיבוץ ליעד הפינוי - מחויב להתפנות ולהגיע למלון במהלך היום, אחרת לא נוכל להתחייב לשמירת החדר", נכתב בהודעה שהועברה לתושבים. "כל מי שמילא את טופס הבקשה לפינוי יקבל במהלך היום הודעת וואטסאפ או מסרון על המקום שאליו שובץ וייכנס לקבוצת וואטסאפ שמרכזת את כל מי ששובץ לאותו המקום".
עוד נכתב בהודעה לתושבים כי "מי שלא יתפנה באמצעות התוכנית, יהיה זכאי לקבל פיצוי יומי על פי המתווה שהמדינה קבעה. מי שזקוק להסעה למקום הפינוי יקבל הודעה במהלך היום מהיכן נאסוף אותו ואת משפחתו".
ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, פנה בעקבות ההחלטה לשר הביטחון ולרמטכ"ל: "פינוי קריית שמונה נכון וחשוב, אך לא ייתכן כי צה"ל מתנהל בפינוי תושבים, כולל אלו שכבר התפנו, על פי מגבלות תקציב ולא על פי סיכונים. מעל שני קילומטרים לא מסוכן? תנו לנו לנהל את הפינוי על פי שיקול דעתנו עם התחייבות של המדינה לשיפוי, גם אם לא מלא ולא לכולם".
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגליל העליון
כוחות צה"ל בגליל העליון
"לא ייתכן שצה"ל יפנה תושבים לפי מגבלות תקציב". כוחות צה"ל בגליל
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
הוא הוסיף: "כולנו תומכים בפינוי של קריית שמונה ונעזור כמיטב יכולתנו. יחד עם זאת, אירוע הפינוי מתנהל ברמה נמוכה, לאט מדי, מסורבל מדי, ובעיקר מבלבל מאוד את הציבור. המשמעות היא שמעל שני קילומטרים לא מסוכן? ביקשתם מאיתנו מתחילת המלחמה לפנות את מי שאפשר. מבקשים, לא מנחים או נותנים הוראה, כי אתם חוששים לקחת אחריות.
"עשינו את זה, והתושבים שסומכים עלינו ומאמינים בנו, בחלקם הגדול התפנו. לא ייתכן כי הצבא יתנהל על פי מגבלות התקציב של המדינה - הצבא חייב להתנהל על פי הסיכונים. יש אלפי חדרים פנויים בבתי מלון, והם צריכים להבין שבחודשים הקרובים הם יישארו ריקים אם לא יירתמו למאמץ הלאומי".
ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ פנה לשר הביטחון יואב גלנט בדרישה לפנות יישובים בתחום המועצה, על סמך החלטת הממשלה לכלול במהלך זה תושבים שמתגוררים במרחק של עד חמישה קילומטרים מגבול לבנון. "אני דורש מהממשלה ושר הבחטחון להפעיל את סמכותם לפעול מיידית לצו פינוי לקיבוצים מצובה, אילון וכל הישובים הנמצאים עד חמישה קילומטרים מהגבול", כתב דוידוביץ.