משפחתו של יובל קסטלמן, שנורה למוות בשוגג על-ידי לוחמי מילואים אחרי שנטרל מחבלים בפיגוע בירושלים, כינסה אחר הצהריים (יום רביעי) מסיבת עיתונאים במגדל המוזיאון בתל אביב, וקראה להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשה. בני המשפחה האשימו את המשטרה ומח"ש בטיוח: "הוא פעל לסכל פיגוע, אנחנו פועלים לסכל טיוח".

3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של משפחתו של יובל קסטלמן שנורה למוות לאחר שניטרל מחבל בפיגוע בירושלים
מסיבת עיתונאים של משפחתו של יובל קסטלמן שנורה למוות לאחר שניטרל מחבל בפיגוע בירושלים
בני משפחתו של קסטלמן. "היו פה מחדלים שהם מעבר לרשלנות"
(צילום: עידו ארז )
3 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: עמית שלף, רן קסלטמן (אח)
מימין לשמאל: עמית שלף, רן קסלטמן (אח)
"המשטרה ומח"ש מפקירות את גיבור ישראל"
(צילום: עידו ארז )
בפתח מסיבת העיתונאים הוצג סרטון שמגולל את סדר האירועים, ואת תהיות המשפחה על התנהלות המשטרה ומח"ש. אביו של יובל, משה, אמר בפתח מסיבת העיתונאים: "בהתחלה שמחנו על הודעת פרקליט המדינה שהורה למח"ש לפתוח בבדיקה ולהגיע לחקר האמת, כי היו פה מחדלים שהם מעבר לרשלנות. לצערנו, אנחנו חודשיים ועשרה ימים מאותה הנחיה ושום דבר לא קרה".
הוא הוסיף: "זו לא בדיקה, זו יותר בדיחה. כינסנו את מסיבת העיתונאים על מנת לקרוא מהבמה הזו לפרקליט המדינה להורות על חקירה שתגיע לחקר האמת, ובאמת, כי הבנו שלא מצאו לנכון לחקור את אותם שוטרים שהיו מעורבים באירוע".
רן, דודו של יובל, אמר: "יובל הגיבור היה אדם ערכי, שסיכן את חייו במודע בשם הערבות ההדדית, כפי שמעידים חבריו. לצערנו הרב, לא מספיק שחייל סימן איקס, הוא הוציא אותו להורג, ואז הגיע פקד שגילה נחישות לשבש את חקירתו. אנו דורשים מפרקליט המדינה להורות על פתיחת חקירה בחשד פלילי, בשם הערבות ההדדית עבורה יובל שילם בחייו, וזה מה שיובל עשה גם בפיגוע". אחיו שקד אמר: "הוא פעל כדי לסכל פיגוע, היום אנחנו כאן מנסים לסכל טיוח".
נציג המשפחה, עו"ד דניאל חקלאי, אמר: "בסופו של דבר הדברים פשוטים וחדים. משטרת ישראל ומח"ש מפקירות את גיבור ישראל. יש כאן גיבור ישראלי יוצא דופן שלא היה צריך לרוץ לאש ולתוך התופת אבל הוא בחר, ולאחר שבחר בכך היינו צריכים כולנו לעשות כל מה שאפשר כדי לכבד את זכרו. אחרי שפרקליט המדינה הורה על בדיקת מח"ש, היא ממשיכה את הקו של משטרת ישראל, לטייח ולמרוח".

3 צפייה בגלריה
שלישים יובל דורון קסטלמן ואביעד פריג'ה  פיגוע חיילי צה"ל
שלישים יובל דורון קסטלמן ואביעד פריג'ה  פיגוע חיילי צה"ל
הרים ידיים אחרי נטרול מחבלים - ונורה למוות. קסטלמן ופריג'ה
( צילום: לירן תמרי, יאיר שגיא)
חברו של יובל, עורך הדין עמית שלף, דרש להקים ועדה חקירה ממלכתית בנושא. "יש כאן יד מכוונת, לא מדובר רק ברצף כשלים וצריך לחקור את זה. אנחנו חושבים שהדבר הכי ראוי ונכון, לא רק לנו אלא לכלל האזרחים, הוא שבעת הזו תוקם ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את רצף האירועים והשקרים והניסיונות לטיוח. זו הזכות שלנו כאזרחים, וזה המינימום האפשרי שניתן לעשות בעת הזו", אמר.
מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר בתגובה: "התיק מצוי בבדיקת מח"ש ובמסגרתו נערכות פעולות חקירה רבות שטרם הסתיימו, אשר מטבע הדברים לא נוכל לפרט לגביהן בשלב זה. מח"ש פועלת לגבש את החלטתה בהקדם האפשרי, ומצויה בקשר עם באי כוחה של משפחתו של יובל קסטלמן ז"ל. כשתתקבל החלטה הם יעודכנו על כך, כמקובל".
קסטלמן, נזכיר, הרים את ידיו אחרי נטרול המחבלים שרצחו את הרב אלימלך וסרמן (73), חנה איפרגן (67) וליביה דיקמן (24) ביריות בתחנת האוטובוס שבשדרות בן גוריון, סמוך ליציאה מירושלים. הוא אף פשט את הז'קט, הציג את תעודת הזהות שלו, ולפי עדויות בשטח גם צעק "אני ישראלי, אל תירו". למרות כל זאת הוא נורה למוות על-ידי אביעד פריג'ה, לוחם מילואים שחזר מרצועת עזה.
מאז נחשפו פרטי הפרשה מחו במשפחת קסטלמן על דרך חקירתה ועל העובדה שהמשטרה נמנעה מלנתח את גופתו - צעד שהתברר בדיעבד כמשמעותי, והגופה אף הוצאה מהקבר כדי לבצעו. בנתיחת הגופה נמצאו שרידי קליעים, ובשעתו פורסם כי במצ"ח מאמינים כי הקליע שהרג את קסטלמן נורה לאחר שהוא הרים את ידיו. לאור זאת נפתחה גם חקירת מח"ש, שבודקת את מחדלי המשטרה אחרי הירי, ונבדק גם אם היה ניסיון פלילי לטייח את חקירת מותו של קסטלמן.
לפני כשבועיים משפחת קסטלמן נפגשה עם הרופא שניתח את יובל. בשיחה איתו נחשפו מרכיבים משמעותיים לגבי חקירת הטיוח לכאורה של המחדל שהוביל למותו - ובראשם גרסת הרופא, שלפיה לא היה כל ביסוס לקביעת המשטרה המקורית כי לא נמצאו קליעים בגופו של קסטלמן. הרופא אישר כי אף אחד ממח"ש לא פנה אליו בחקירת הטיוח; גורמים משפטיים אמרו כי אם העדויות שמסר במשטרה ובמצ"ח עונות על הנקודות העובדתיות שמח"ש בודקת, החוקרים יכולים לעשות שימוש בעדויות הללו, ואינם צריכים לגבות בהכרח עדות נוספת.
במשפחתו של קסטלמן הביעו עד כה אכזבה מהתנהלות הבדיקה של מח"ש נגד השוטרים. אביו של יובל קסטלמן, משה, אמר לפני כחודש ל-ynet: "לגבי החקירה ומשפטו הצפוי של היורה בבית הדין הצבאי, אנחנו נותנים אמון מלא בפרקליטות הצבאית. הם עושים את כל מה שנדרש. יש כרגע עומס על המכון הפתולוגי, אבל מצד שני חשוב מאוד שהדוח שיֵצא יהיה דוח מקיף ומבוסס. לכן אם צריך לחכות עוד קצת, אז מבחינתנו זה בסדר גמור".