נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן ידרוש באופן אישי מראש ממשלת עיראק, מוחמד שיאע א-סודאני, לפעול לשחרורה המיידי של האזרחית הישראלית אליזבט צורקוב במהלך פגישתם המשותפת בבית הלבן ביום שני הקרוב. כך אמר ל-ynet גורם אמריקני בכיר. לדבריו, הנשיא ביידן עוקב מקרוב אחר האירוע, גינה בחריפות את חטיפתה וידרוש מראש הממשלה העיראקי להאיץ בבכירים במדינה לאתר את צורקוב ולהבטיח את שחרורה בהקדם.
צורקוב בת ה-36, ישראלית בעלת אזרחות רוסית שהתגוררה בארצות הברית במסגרת לימודי הדוקטורט שלה באוניברסיטת פרינסטון, נחטפה ב-26 במרץ אשתקד מבגדד, במהלך ביקור לצורך עבודת המחקר שלה. ההערכות הן כי היא מוחזקת על ידי המיליציה הפרו-איראנית "כתאיב חיזבאללה", למרות שהארגון מכחיש זאת.

לפי הדיווחים, היא נחטפה על-ידי חמושים של המיליציה כשישבה בבית הקפה רידא עלוואן בשכונת קראדה בבגדד. מאוחר יותר פורסם התיעוד האחרון שלה, ביציאה מבית הקפה, מלווה בגבר, לפני שנחטפה על ידי אנשי המיליציה השיעית.
משפחתה של צורקוב דוחקת בממשל האמריקני לפעול לשחרורה, עקב העובדה שישראל מוגבלת ביכולתה לסייע. רוסיה לא עשתה דבר למען שחרורה, ייתכן עקב העובדה שצורקוב מתחה ביקורת חריפה על הפלישה הרוסית לאוקראינה.
בספטמבר האחרון, במלאות כחצי שנה לחטיפתה, שני סנאטורים אמריקנים שלחו מכתב למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שבו הביעו חשש כבד לחייה של צורקוב וקראו לסייע מיידית לשחרורה. שני המחוקקים הדמוקרטים, בוב מננדז וקורי בוקר, קראו לבית הלבן "להשתמש במערכת היחסים הקרובה והמתמשכת שלנו עם עיראק כדי להעלות את נושא חטיפתה של אליזבט ולקרוא לשחרורה בכל הזדמנות ובכל הרמות".

מכתב נוסף שעליו חתמו 16 מחוקקים דמוקרטים מבית הנבחרים נשלח לנשיא ביידן ביום שני האחרון, ובו הם דחקו בו "להמשיך לנהל משא ומתן לשחרורה עם כל הצדדים הרלוונטיים, כחלק מהשותפות הביטחונית ארוכת השנים של ארצות הברית עם ממשלת עיראק".
במכתב התייחסו המחוקקים לטענות שעלו בעבר כאילו צ׳ורקוב עבדה כמרגלת עבור ישראל או ארצות הברית וכינו את ההאשמות הללו "שקריות ומאולצות באופן מוחלט. היא לא סוכנת CIA אלא עיתונאית ומועמדת לדוקטורט במדעי המדינה בפרינסטון שנסעה לעיראק כדי לערוך עבודת שדה למחקר שלה על אסטרטגיות לצמצום עימותים עדתיים במזרח התיכון. למרות חוסר היציבות באזור, היא המשיכה באומץ במשימתה, בהתבסס על אמונתה שאפשר להגיע לשלום ולביטחון באזור".