ארבע שעות אחרי שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון פרסמה את מסקנותיה על אודות הנסיבות שגרמו למותם של 45 גברים, נערים וילדים בהילולה ב-2021, התייחסה מפלגת הליכוד אחר הצהריים (רביעי) לממצאים החמורים - ותקפה דווקא את ראש האופוזיציה יאיר לפיד.
"הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח", אמרו בליכוד בתגובה למתקפה של לפיד שמתח מוקדם יותר ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו וציין בהתייחס להטלת האחריות האישית עליו: "אם היה אזרח רגיל, הוא היה עומד היום לדין על גרימת מוות ברשלנות והולך לכלא".
2 צפייה בגלריה
קובי שבתאי בזירת האסון במירון, עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והשר לשעבר אמיר אוחנה
קובי שבתאי בזירת האסון במירון, עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והשר לשעבר אמיר אוחנה
רה"מ נתניהו והשר דאז אוחנה בזירת האסון
(צילום: גיל נחושתן)
ועדת החקירה הממלכתית ציינה בהתייחסה לאחריות האישית שהטילה על נתניהו כי "מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".
יחד עם זאת, הוועדה ציינה בהתייחסה לנתניהו כי "היות שתפקיד ראש הממשלה הוא במהותו תפקיד נבחר, בעל מאפיינים ייחודיים, החליטה הוועדה שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בעניינו של נתניהו". ראש האופוזיציה לפיד מיהר לתקוף את נתניהו בעקבות דוח הוועדה, ואמר במסיבת עיתונאים שכינס כי "הדוח קובע באופן מפורש שנתניהו נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים. את זה אי אפשר לעקוף ואי אפשר למוסס".

נתניהו עצמו עדיין שותק ולא פרסם תגובה לדוח או למתקפות עליו. בליכוד אמרו: "אסון מירון הוא אסון טרגי. ליבנו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה".
בהמשך התגובה, אמרו בליכוד: "צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת יש עתיד לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח".
2 צפייה בגלריה
מרדכי קרליץ
מרדכי קרליץ
חבר הוועדה שלמה ינאי
(צילום: רפי קוץ)
אינפו אינפוגרפיקה מסמך המלצות אישיות של חקירת ועדת מירון
זמן קצר לאחר תגובת הליכוד, פרסם גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה את תגובתו לדוח ועדת החקירה שבו צוין בעקבות כהונתו כשר לביטחון הפנים בעת האסון כי מומלץ לא למנותו לתפקיד זה בעתיד. "מאז אסון מירון אני נושא עימי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן. בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם", אמר אוחנה שגם לו ייחסה הוועדה אחריות אישית.
אוחנה הוסיף: "מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר - תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל. כפי שתואר בדוח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר לביטחון הפנים ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדוח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים".
ועדת החקירה הממלכתית ייחסה לשורת בכירים ונושאי תפקידים במערכת הפוליטית ומשטרה אחריות אישית בעקבות האסון. בנוגע לראש הממשלה נתניהו, ציינה הוועדה: "על ראש הממשלה מוטלת אחריות לאתר באופן יזום, בעצמו או באמצעות מנגנונים מטעמו, נושאים המחייבים את טיפול משרדו ובמידת הצורך את התערבותו, בפרט חיי אדם. ודאי שחובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור לגביו בדוח מבקר המדינה.
"בנסיבות המתוארות היה על ראש הממשלה לאתר את הצורך לטפל באתר קבר הרשב"י, בהיותו נושא מסוג זה; אם לא מלכתחילה, בוודאי לאחר שהנושא עלה שוב ושוב באופן המעיד בבירור על כך שהבעיות הקשורות אליו אינן נפתרות ושהן ממשיכות לסכן חיי אדם. כאלה הקשורים לסיכון חיי אדם. ודאי שחובה זו מתבקשת לאחר אסון הכרמל והאמור לגביו בדוח מבקר המדינה.
לסיכום עניין נתניהו, ציינו חברי ועדת החקירה: "מאחר שהגענו לכלל מסקנה כי נתניהו ידע, או לכל הפחות היה עליו לדעת, על הטיפול הלקוי באתר קבר הרשב"י ועל הסיכונים שטמונים בכך למבקרים במקום, הרי שהיה עליו לפעול לתיקון הדברים. הצעדים שנקט בהקשר זה לא היו מספקים. כך במיוחד בהתחשב בכך שהיה ידוע לו שהחלטות ממשלה שהתקבלו בעניין לא יושמו".
חברי הוועדה הטילו כאמור אחריות אישית גם על השר לביטחון הפנים בעת האסון אוחנה, והמליצו שלא ימונה בעתיד לתפקיד זה. הם ציינו בנוגע לאוחנה כי "באירוע הנוכחי היה על אוחנה לברר את התפיסה הבסיסית של ההיערכות להילולה ולהתייחס אליה, תוך שהצפיפות והסיכונים שנובעים ממנה עומדים לנגד עיניו ("המה"). אלה לא דרשו התערבות בפרטי הביצוע המבצעי (האיך). כל שנדרש הוא לשאול את השאלות הנכונות ולדרוש מענה שמבוסס על עבודת מטה מסודרת".
עוד צוין בנוגע לאוחנה: "גם אם במצב רגיל ניתן היה לקבל שהשר לביטחון הפנים אינו נדרש לשיקולים שעומדים מאחורי תפיסה מבצעית לקראת אירוע מסוים, בענייננו, לאחר שעלתה במהלך הדיון סכנת הצפיפות בחדות רבה כל כך, ולאחר שהובהר החשש הממשי לחיי אדם בהילולה גם לאחר המענה שהמשטרה מתכננת, לא היה אוחנה יכול להישאר 'משקיף מן הצד'".
עורך הדין יניב ואקי, שייצג את אוחנה בפני הוועדה, מסר: "הודעת יו"ר הכנסת שנמסרה לתקשורת מדברת בעד עצמה. כפי שמסר אוחנה בהודעתו, נבקש להמתין עם התייחסותנו לממצאי הדו"ח עד לאחר סיום מלא של למידתו".
לפיד מסר כי "תגובת נתניהו והליכוד היא חרפה מבישה ופגיעה בזכר קורבנות מירון. הניסיון להכפיש את האלוף ינאי, בעל אות המופת, ואת הרב מרדכי קרליץ, ראש העיר בני ברק לשעבר, כאילו שיקוליהם היו פוליטיים, רק מוכיחים את שפל המדרגה שאליו הגיע נתניהו בניסיונותיו להסיר מעליו אחריות על אסון שוועדת חקירה ממלכתית קבעה באופן נחרץ שהוא אשם בו".
השר גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, מסר: "הודעת הליכוד בעניין דו"ח ועדת החקירה בעניין אסון מירון - מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הוועדה בראשות השופטת ברלינר. הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת העניין להתנגחות פוליטית זולה - לא יעבוד יותר בישראל".