רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה אתמול (יום ו') כי מספר העקורים בלבנון, בעקבות הלחימה בין חיזבאללה לישראל, עומד על קרוב ל-45,000. הרשת התבססה על נתונים של חברה לבנונית למחקר וייעוץ אזורי. לפי הנתונים, העקירה הייתה מ-38 עיירות וכפרים ושטח של יותר מ-100 ק"מ, משבעא שבמזרח עד א-נאקורה במערב, לחופי הים התיכון.
החוקר הלבנוני שהביא את נתוני החברה מסר כי ישנם כפרים ש-90 אחוז מתושביהם נעקרו, כמו כפר כילא, אל-עדיסה, יארין, א-דהירה ומרוחין. העקורים מפוזרים בעשרות אזורים כולל צור, צידון, דרום ביירות ואזורים נוספים. לפי הנתונים, במקלטים שהוכנו עבור העקורים מראש נמצאים רק כ-10,000 איש. השאר מתגוררים עם קרוביהם באזורים שונים. החוקר ציין כי ב-2006 היו 600,000 עקורים, וכי כעת מדובר בעקירה מוגבלת.
4 צפייה בגלריה
ירי פגזים של צה"ל לעבר דרום לבנון
ירי פגזים של צה"ל לעבר דרום לבנון
ירי פגזים של צה"ל לדרום לבנון
(צילום: AFP)
קאסם אל-קדארי, ראש העיירה כפר שובא (עיירה השוכנת על גבול לבנון ונמצאת באזור התקיפות הישראליות), מסר ל"סקיי ניוז" בערבית כי בעקבות החשש מפגיעה ברכבים פרטיים, התושבים שגרים בקרבת הגבול נמנעים מנסיעה בכבישים. הוא הוסיף כי "מי שנאלץ לנסוע לכפר שלו לא עוזב אותו אחר הצהריים, מחשש שהרכב יהיה יעד לתקיפה".
חסן חמוד, סגן ראש איחוד העיריות של מחוז צור, סיפר ל"סקיי ניוז" כי "המצב מחמיר מיום ליום". הוא הוסיף כי המרכזים המאכלסים את העקורים הם במקור בתי ספר של האזור ושלוחה של האוניברסיטה המקומית, וכי מספר העקורים עדיין עולה וקיימים ארבעה מרכזי קליטה במחוז. הוא הוסיף כי רק באזור צור יש 11,000 עקורים, ושתושבי כפרי הגבול עברו לאזור צור כי הוא הכי קרוב לעיירות שלהם. עוד מסר כי המשפחות העקורות שנמצאות אצל קרוביהן בלבנון לא נמצאות ברשימות העקורים, ואם הם היו נרשמים מספר העקורים היה גבוה הרבה יותר.
4 צפייה בגלריה
הלוויה בדרום לבנון
הלוויה בדרום לבנון
הלוויה בכפר בדרום לבנון של בני משפחה, שלטענת חיזבאללה נהרגו בתקיפות צה"ל
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
גם פליטים סורים שהיו בדרום לבנון נאלצים לעבור צפונה, לתוך לבנון. רשת אל-ג'זירה קיימה ראיון לפני מספר ימים עם פליטה סורית, ששהתה בדרום לבנון כ-20 יום - ונאלצה להתפנות כשהתקיפות הישראליות התגברו ועקב החשש של ילדיה מהמצב. היא מצאה מקלט באל-בארוכ.
רשת אל-ג'זירה דיווחה כי אלפי משפחות סוריות שהיו בדרום לבנון לא מוצאות מקלט להתפנות אליו - ולא מקבלות מענה ממוסדות המדינה הלבנונית (שבקושי עונים על צרכי העקורים הלבנונים), ולא מהארגונים הבינלאומיים שנותנים בדרך כלל סיוע לסורים בלבנון. סורים רבים נשארים באזורים המופצצים למרות הסכנה או נאלצים לחזור לסוריה, למרות המצב הקשה במולדתם.
4 צפייה בגלריה
 הפגנות דרום לבנון שורפים דגל ישראל
 הפגנות דרום לבנון שורפים דגל ישראל
שורפים דגל ישראל בהפגנה בדרום לבנון בחודש שעבר
(צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
ביום חמישי דיווח העיתון א-שרק אל-אוסט כי הכפרים בדרום לבנון סובלים מ"בידוד" עקב ההתקפות הישראליות. בתי הספר והמרכזים המסחריים סגורים, ותושבי עיירות במרחק 15 ק"מ מהגבול - לכאורה מחוץ לטווח הירי - התפנו מבתיהם.
ממשלת לבנון והרשויות נערכות מתחילת הלחימה בעזה להתרחבות החזית הלבנונית. ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, אמר לפני שבועיים: "אנו נמצאים במגעים ומאמצים דיפלומטיים ומדיניים, ערביים ובינלאומיים, לעצירת התוקפנות הישראלית בדרום לבנון ועזה. הכנו תוכנית חירום להתמודד עם ההשלכות של מה שעלול לקרות בדרום". היום אמר מיקאתי: "הזהרתי מפני התרחבות המלחמה בעזה לדרום לבנון, והבחירה שלנו בלבנון היא שלום. לא נקבל התקפות באדמתנו".
4 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
צופים בנאום מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, היום
( צילום: רויטרס /Mohamed Azakir)
בחודש אוקטובר פרסם א-שרק אל-אווסט כי חיזבאללה הכין צוותי עבודה להתמודדות עם ההיבטים האזרחיים של הלחימה למקרה של הסלמה, כמו מזון, ציוד רפואי ומחסה לעקורים. גורמים בשטח בדרום לבנון אמרו כי חיזבאללה הודיע לתומכיו כי הוא גיבש תוכנית פינוי למקרה שתפרוץ מלחמה. לפי אותו דיווח חיזבאללה "מילא מחסני מזון ופעל להפצתם למספר מחסנים קטנים כאמצעי זהירות, למקרה שחלק מהם יופצצו". ההיערכות של חיזבאללה למלחמה כוללת הקמת מרכזי עזרה ראשונה וכלי רכב להובלת פצועים וחולים.