2 צפייה בגלריה
בית המצער שבוא שוהה שי אביטל סוכן הדוגמנויות לשעבר
בית המצער שבוא שוהה שי אביטל סוכן הדוגמנויות לשעבר
שי אביטל ובית המעצר שבו הוא שוהה בהולנד
(צילום: ענת מוסברג)
על רקע החלטת בית משפט בהולנד להיענות לבקשת המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה להמליץ על הסגרת סוכן הדוגמניות שי אביטל לישראל, מסבירים מומחים כי לחשוד בעבירות מין נותרו עוד כמה "תחנות" שיכולות לעכב את הגעתו לארץ.
"יש לו ערכאה אחת לערער וזהו, ואם יוחלט שם להסגיר ההחלטה הולכת לעלות לשר המשפטים ההולנדי. אחרי שר המשפטים יש רק עניין של תיאום ההסגרה וזהו", אמר עו"ד יובל קפלינסקי ממשרד עורכי הדין "גדעון פישר ושות'", לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.
עו"ד יניב שגב, מומחה למשפט פלילי ובינלאומי, אמר בהתייחסו לסוגיה: "יש לו מספר אופציות, לערער בזכות על ההחלטה לבית משפט שהוא מקביל לבית המשפט המחוזי בישראל. אני מאמין שאחר כך הוא יכול לנסות גם לערער לבית משפט לחוקה בהולנד בשאלה האם ניתן להסגיר אדם לצורכי חקירה. הוא אף יכול לפנות לבית הדין בשטרסבורג ואחר כך לנסות לשנות את ההחלטה, דבר שייקח זמן ממושך".

הנוסח המלא של ההחלטה שהתקבלה מוקדם יותר היום בבית המשפט בהולנד יינתן בהמשך. מדובר כאמור בערכאה ראשונה, ואביטל עדיין יוכל, אם יבחר לעשות זאת, לערער על ההחלטה לבית משפט בהולנד בפני הרכב של שלושה שופטים. מכיוון שטרם ניתנו הנימוקים, עורכי דינו של אביטל - שרון נהרי וששי גז - מסבירים כי הם עדיין שוקלים את צעדיהם.
אם פרקליטיו של סוכן הדוגמניות יבחרו שלא לערער על ההחלטה אחרי עיון בנימוקים, אביטל צפוי להיות מוסגר לישראל תוך שבועות סופרים. בחירה בהגשת ערעור נגד ההחלטה, עלולה להוביל לדחיית ההסגרה במשך חודשים ארוכים.

אביטל טרם הואשם וטרם נחקר

הסגרה היא העברתו של נאשם או עבריין נמלט לידיה של המדינה שבה הוא ביצע את העבירה שבגינה הוא הואשם או הורשע - על מנת שזו תעמיד אותו לדין, תגזור את עונשו ותדאג לכך שירצה את עונשו בתחומה.
במקרה של אביטל הוא אמנם טרם הואשם וגם טרם נחקר, אך בפרקליטות סבורים כי יש מספיק ראיות להגיש נגדו כתב אישום בישראל. יחד עם זאת יצוין כי חקירתו בארץ לא תמה ושהוא עדיין לא עומת מול המתלוננות נגדו. לפי ההערכות, הוא ייחקר בחשדות המיוחסים לו רק בארץ.
2 צפייה בגלריה
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
עורכי הדין גז ונהרי
(צילום: אביגיל עוזי)
בקשת ההסגרה בעניינו של אביטל (44) הוגשה לרשויות ההולנדיות על-ידי המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה בספטמבר - חודש אחרי שהוא נעצר במרכז בילוי בלב אמסטרדם. במסגרת הבקשה, שמבוססת בצו המעצר על ראיות משתי תלונות מתוך ה-26 שהוגשו בסך הכול נגד אביטל, נעשתה פנייה להולנדים להסגיר אותו לישראל לצורך העמדתו לדין בגין עבירות מין בשתי מתלוננות.
בשאר המקרים שמיוחסים לאביטל התגלו קשיים ראייתיים שונים או שחלה עליהם התיישנות. בצו המעצר, שנחשף ב-ynet, צוין כי אביטל נחשד בשלושה סעיפים של מעשה מגונה - בהם מעשה מגונה תוך שימוש בכוח או באיומים ומעשה מגונה תוך ניצול מצב של חוסר הכרה שמונע מתן הסכמה חופשית.
עו"ד יניב שגבעו"ד יניב שגב
יובל קפלינסקיעו"ד יובל קפלינסקי צילום: ג'ו פרץ
בתחילת אוקטובר 2021, אחרי שנאספו ונחשפו עדויותיהן של כ-30 נשים, אביטל זומן לחקירה. עם זאת, מאז אותו זימון, כף רגלו לא דרכה בתחנת המשטרה והוא נותר בחו"ל. בסך הכול הוגשו נגדו כאמור 26 תלונות, כאשר עוד ועוד מתלוננות נחשפו בפנים ובשם וקראו לנשים רבות להגיע ולהתלונן גם כן. בחודשים האחרונים דילג אביטל בין כמה מדינות, ובאוגוסט השנה נעצר כאמור בהולנד.