חברי האופוזיציה ניצחו הערב (רביעי) לראשונה מאז פתיחת כנס החורף והצליחו להעביר על חודו של קול - 47 תומכים מול 46 מתנגדים - את ההצעה לדון בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין שיבוצי מורים מהחברה הערבית במערכת החינוך, שיזם חבר הכנסת אחמד טיבי. הרשימה המשותפת הצליחה לרתום את הליכוד ואת יתר מפלגות הגוש של נתניהו - ועם העברת ההצבעה פרצו במחיאות כפיים ובחיבוקים בספסלי האופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
חברי האופוזיציה מריעים עם אישור ההצעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"זה אחד הנושאים הכואבים שיש בחברה הערבית", אמר טיבי שהסביר על המחלוקת בעניין מספר המורים המובטלים. "ישנה גם בעיה בשיבוץ מורים ומורות במקומות רחוקים ממקום מגוריהם - ואנחנו ערים למצוקה של מורות ומורים שסיימו לימודים בהצטיינות ולא נקלטו במערכת".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון השיבה לטיבי ואמרה כי "נוהל השיבוצים במגזר קיים עשרות שנים, והוא נבחן ונמצא ראוי ונכון, משום שהוא נותן מענה למציאות ייחודית ולאפיונים המאפיינים את החברה הערבית. יש עודף ביקוש אל מול ההיצע, בעיקר בצפון ולכן הם יכולים להשתבץ בדרום". שאשא ביטון הוסיפה כי "הייתה תופעה שרווחה בקרב החברה הערבית והגיעו הרבה תלונות בגינה לפני שהנוהל התחיל, והיא קבלת עובדים או העברתם או השלמת משרתם שלא משיקולים מקצועיים אלא משיקולים של לחץ משפחתי, קשרי היכרות וכיוצא בזה. המצב הזה הפך לבלתי נסבל, ובשל כך נדרש גיבוש של נוהל ייחודי אשר מפרט קריטריונים עם ניקוד בהתאם לפרמטרים שנקבעו בנוהל".
עוד לפני כן נרשמה מהומה אחרי שהצעת חוק של יו"ר יהדות התורה משה גפני להקמת רשות לאומית למאבק בעוני נפלה על חודו של קול, שהיה זה של ראש הממשלה נפתלי בנט. באופוזיציה צעקו לעברו של בנט "נוכל" אחרי שהצביע נגד הצעתו של גפני.
במליאה נרשם גם עימות בין ח"כ מירי רגב מהליכוד לבין ח"כ רם בן ברק מיש עתיד. "תשתוק, אתה שונא ישראל. אדם שונא ישראל", קראה רגב לעבר בן ברק בשעה שדיברה על הצעת חוק הנאמנות בתרבות שהעלתה. בן ברק הגיב לדבריה של רגב בטוויטר וכתב: "אחרי שרגב ירדה מהדוכן אמרתי לה בשקט בלי להתלהם, ושמשפחות שכולות זה קו אדום ומחוץ לוויכוח פוליטי. זכיתי לשלל קללות כמו 'עוכר ישראל', 'תומך טרור' ו'שונא ישראל' גם מדודי אמסלם. אני בן למשפחה שכולה בעצמי, ואחרי 40 שנות שירות ביטחוני משמעותי אני בשבילם עוכר ישראל. בושה שהם נציגי ציבור. עכשיו זה כבר לא פוליטי; עכשיו זה אישי".