מסיבת העיתונאים של רופאי המילואים
(צילום: נדב אבס)

כ-300 רופאים הודיעו היום (רביעי) כי יפסיקו להתנדב למילואים בעקבות החקיקה לביטול עילת הסבירות. בין הרופאים גם 40 נשים, ורופא אחד ביחידה מבצעית בחיל האוויר. לדבריהם, קצין הרפואה הראשית אינו מבין את מצוקתם ומתעלם מזעקתם.
את המכתבים שכתבו הרופאים, כל אחד באופן אישי, הם חתמו במשפט: "ללא קשר לעמדה פוליטית. אי לכך, אני מודיע שלא אגיע לשירות מילואים תחת ממשלה שאלו הן פעולותיה ואלו הן עמדותיה - חשוכות ומסוכנות. כולי תקווה שנראה ימים טובים יותר". באחד המכתבים, כתב ד"ר דני, סרן במילואים, כי "נראה שהנהגת המדינה שואפת לקחת אותנו לתהום שאין ממנה חזרה".
ד"ר אור גורן, רב-סרן במילואים ביחידה מובחרת בחיל האוויר, אמר כי "לא אשרת משטר שאינו דמוקרטי. הקרפ"ר לא מוכן לדבר איתנו, מתעלם מאיתנו. ביוזמה שלנו הוא טען שאין בעיית התייצבות. באנו לומר לקרפ"ר שיש בעיה - ו-300 מכתבי אי הצייצבות, כולם בשרות מילואים פעיל". לדבריו, "היינו מצפים שיקבל אותנו וידבר איתנו כמו מפקד חיל האוויר שדיבר עם הטייסים. מינמום של פיקוד".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של רופאי מילואים ואחים לנשק
מסיבת עיתונאים של רופאי מילואים ואחים לנשק
"להפסיק התנדבות - כמו לכרות חלק מהנפש". מסיבת העיתונאים של רופאי המילואים, היום
(צילום: יאיר שגיא)
2 צפייה בגלריה
 אור גורן
 אור גורן
"עצוב לי שככה אני מסיים את השירות בצבא למען המדינה". ד"ר אור גורן, אחד ממפסיקי ההתנדבות
(צילום: מאיר תורג'מן)
גורן, שהתגייס ב-1993, הוא מנהל חדר ניתוח בבית החולים איכילוב בתל אביב - וכבר 30 שנה משרת. "אני עצוב היום. הייתי ממשיך להתנדב עוד המון שנים. עצוב לי שככה אני מסיים את השירות בצבא למען המדינה", הוא סיפר בבכי על מכתב אי-ההתייצבות שכתב.
ד"ר נועה גור אריה, שחתמה גם היא על מכתב הפסקת התנדבות, הסבירה היום ב-ynet live כי "מערכת הבריאות בצבא מבוססת על מילואים, ולא יכולה להתקיים בלעדיהם". לדבריה, הדברים היחידים שיוכלו לשכנע אותה לבטל את המכתב הם "גניזה של החקיקה או חקיקה חדשה בהסכמה רחבה אמיתית".
גור אריה שיתפה כי "אני לא אוכל לישון בשקט אם אמשיך לשרת מדינה שכבר אין בה משטר דמוקרטי ובצבא שהוא כבר לא צבא העם, ולא אוכל לישון בשקט אם אאפשר לדבר כזה לקרות בפסיביות". ד"ר סייפן וויברג, רב-סרן במילואים שחתם גם הוא על מכתב, הצטרף לדבריה של גור אריה ב-ynet live, ואמר כי "אני לא ישן בשקט הרבה מאוד זמן - אני רואה את המדינה משתנה לנגד עיניי".
ריאיון עם רופאים שהגישו מכתבי התרעה על הפסקת התנדבות במילואים
(צילום: שמוליק דודפור)

וויברג הוסיף כי "אני מאוד מקווה שההתרעה על הפסקת ההתנדבות שלי תעצור או תשפיע באיזושהי צורה על עצירת התהליך". הוא שיתף כי "ההחלטה הזאת להפסיק את ההתנדבות שלי היא מבחינתי כמו לכרות חלק מהנפש שלי והיא הופכת לי את הקרביים. היותי מתנדב בצה"ל זה חלק מהותי מהזהות שלי".
- למה להכניס את צה"ל למשוואה הזאת? יש עוד דרכים למחות "אני לא בוחר לעשות מהלך רבתי של להכניס את צה"ל. אני פועל לפי צו מצפוני האישי כשאני רואה את מדיניות הממשלה משתנה והמדינה הופכת ממדינה דמוקרטית ללא דמוקרטית".
- אתה לא פוגע בחיילים שזקוקים לך? "אני חושב שהחיילים האלו נפגעים הרבה לפני הבחירה שלי. הם והמפקדים שלהם נפגעים בצורה הרבה יותר בסיסית וערכית מהשינויים שמתחוללים במערכת המשפט. חוק עילת הסבירות הוא הסיפתח. אני לא ממציא את זה. יושבים פה שרים שמדברים בחיוך גדול על כך שכשהם יחזרו מהפגרה שלהם, העסק הזה יסלים עוד ועוד. זאת מהפכה שמתממשת מול העיניים שלנו".
במקביל, כ-230 משרתי מילואים במערך הפסיכוטכני - שאחראי על קביעת כלל נתוני האיכות בצו הראשון, הודיעו כי לא יתנדבו למילואים לאור ביטול עילת הסבירות. "לאורך השנים ביצענו את תפקידנו ללא משוא פנים, תחת ממשלות רבות, גם כאשר אלו לא תאמו את עמדותינו האישיות. עשינו זאת מתוך ידיעה כי למרות חילוקי הדעות והמציאות המורכבת, שומרים מקבלי ההחלטות על כללי משחק מוסכמים", כתבו במכתבם. "הניסיון לקבוע כללי משחק חדשים פוגע אנושות בערכים שמובילים אותנו בשירותינו ובחיינו".