2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט בוועדת החקירה לאסון מירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרופ' אביחי מנדלבליט, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, התייחס היום (שלישי) להחלטתו מיולי 2021 להשהות את חקירות המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בעקבות האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, שבו נספו באפריל אותה שנה 45 בני אדם. "הסיבה לעצירת החקירה הפלילית היא כדי לא לפגוע בוועדת החקירה הממלכתית. יש להמשיך את החקירה הפלילית מיד אחרי סיום ועדת החקירה", אמר מנדלבליט בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית לאסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה.
מנדלבליט, שעמד בראש המערכת המשפטית של הרשות המבצעת בזמן האסון, זומן להעיד בוועדה לנוכח בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
מרדכי קרליץ
מרדכי קרליץ
אלוף במיל' ינאי
(צילום: רפי קוץ)
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר נשאל על-ידי חבר הוועדה אלוף במיל' שלמה ינאי מדוע לא אפשר למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי לקיים תחקיר מבצע, והשיב: "אני כן בעד תחקיר מבצעי כי הוא אמור להציל חיים. יחד עם זאת, מאחר שביצוע תחקיר מבצעי הוא יותר בעייתי מחקירה פלילית - אמרתי שצריך לקבל את הרשות של הוועדה. במקרה הזה לא ראיתי דחיפות מיידית כי לא היה אירוע גדול שמתוכנן שהצריך קדימות".
בשלב זה הזכיר לו ינאי כי כמה שבועות לאחר האסון במירון, נהרגו שלושה בני אדם ומאות נפצעו בקריסת טריבונה בבית כנסת בגבעת זאב. כלומר, לשיטת ינאי גם במקרה זה הייתה סכנה ברורה ומיידית לחיי אדם. מנדלבליט השיב כי מכיוון שהיה חשד לעבירת רשלנות, היה עדיף להמשיך במקרה זה את החקירה הפלילית.

דו-קרב עם עורכת הדין של נתניהו

מנדלבליט נאלץ להתעמת גם מול עורכת דינו של ראש הממשלה נתניהו, רינה מיוחס. במהלך העימות בין השניים, טענה עו"ד מיוחס כמה פעמים בפני מנדלבליט שהוא נראה כעוס. היא פנתה אליו בתואר ד"ר ולא פרופ', וציינה בפניו כי הוא אינו מבין במשפט אזרחי. העד פנה בתגובה לחברי הוועדה וביקש מהם לפעול להפסקת ההערות העוקצניות כלפיו.
עו"ד מיוחס רמזה על ניגוד עניינים בין מנדלבליט לרב הכותל שמואל רבינוביץ' בהתייחס ל"מתווה הכותל". עורכת הדין של נתניהו אף ציינה כי על מנדלבליט היה לעדכן את הוועדה גם בנוגע למעורבותו בעניין הפקעת הקרקע של הר מירון. "בלשכה שלך, מתחת לאף שלך, מנהלים הליכים מאוד דרמטיים בקשר להר מירון ומה שאתה אומר עכשיו זה שאתה אינך מעורב בהם", ציינה מיוחס.
מנדלבליט הכחיש את המיוחס לו וטען כי המעורבות היחידה הייתה בנוגע לסמכות "ועדת החמישה" (שעם חבריה נמנים נציגי ארבעת ההקדשות ונציג המדינה, הרב רבינוביץ'). לדברי מנדלבליט, "הייתה מעורבות אחת בשאלה האם ל'וועדת החמישה' יש יכולת להורות על צו פינוי. אחד האנשים שפלש לשם פעמיים הקים קרוואן שנשרף. הוא התנגד לפינוי, זה הגיע למחוזי בשאלה האם ל'וועדת החמישה' יש סמכות לפנות אותו. מעבר לזה לא הייתה לי שום מעורבות".
עו"ד מיוחס הקשתה: "כלומר, אתה לא יודע שיש עתירה לבג"ץ נגד החלטת הפקעת ההר. לא בהכרח מעדכנים אותך בנושאים שהם מטפלים בהם, גם בנושאים דרמטיים וסופר חשובים. לפני שסיימת את התפקיד שלך כמזכיר הממשלה, אין מצב שלא ידעת על ההפקעה". מנדלבליט השיב כי הוא הכיר את נושא ההפקעה רק בדיעבד.

עו"ד מיוחס שאלה את מנדלבליט האם הוא זוכר שנושא ההפקעה עלה בישיבה שנערכה אחרי האסון במירון. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אמר שהוא לא זוכר, אבל יחד עם זאת הוסיף "הגיוני שכן". עו"ד מיוחס זעמה: "התשובות שלך לא לעניין". מנדלבליט השיב בכעס: "התשובות שלי כן לעניין". השופטת בדימוס דבורה ברלינר, יו"ר ועדת החקירה, התערבה: "אני מבקשת להפסיק את הדו-קרב הזה".
נושא נוסף שעלה במהלך העדות נגע לתקנות שעות חירום בתקופת הקורונה. מנדלבליט נשאל על-ידי עו"ד מיוחס האם הובא לידיעתו כי יש צורך להתקין תקנות לצורך קיום האירוע על ההר. לדבריו, מי שהוביל את נושא הקורונה במשרדו היה המשנה שלו דאז עו"ד רז נזרי. מנדלבליט ציין כי הוא לא עקב האם אכן הותקנו תקנות בפועל. "זה תקנות שמוציא משרד הבריאות", אמר מנדלבליט. "אנחנו יועצים משפטיים, לא מנהלים את המדינה, למרות שיש כאלה שחושבים כך".