4 צפייה בגלריה
בכירי המשטרה, בניהם מפקד מחוז תל אביב לשעבר עמי אשד
בכירי המשטרה, בניהם מפקד מחוז תל אביב לשעבר עמי אשד
המערכת בשימוש משטרת מחוז תל אביב
(מתוך עמוד הפייסבוק של החברה)
בשבועות האחרונים מציפים את הרשת עשרות תיעודים של תא שליטה מסתורי שעליו מופיע הכיתוב "עין הנץ - שליטה באירועים המוניים". למשטרה יש מערכת טכנולוגית בשם זהה, שמנטרת מידע על כלי רכב באמצעות מצלמות אבטחה בכבישים, אולם צלילה לתוך המערכת שמתעדת לכאורה מפגינים נגד המהפכה המשפטית חושפת כי מדובר בחברה אזרחית שמתהדרת בשירות כוחות האכיפה. בעקבות פניית ynet, הודיעה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים כי בכוונתה לבחון את אופן השימוש במערכת המצלמות המתקדמת שבה נעזרת המשטרה.
נעם לוין, בעל החברה האזרחית ומתנדב פעיל במשטרה, אמר השבוע בשיחה עם ynet: "אני נותן שירות להפגנה, לראות עומסים. החומר לא נשמר, בסיום ההפגנה הוא נזרק". יחד עם זאת, העיתונאי דניאל דולב ציין כי בעל החברה אמר לו: "החומר נשמר לשלושה שבועות למקרה שתהיה תלונה או אירוע אחר שידרוש בדיעבד צילומים מהאירוע. בפועל זה נשמר קצת יותר כי המחיקה לא אפקטיבית".
בחשבון הפייסבוק שלו ציין בעל החברה האזרחית כי "כמו בכל שבוע בחרו במחוז תל אביב ב'עין הנץ' לאבטח ולשלוט טכנולוגית במחאת הענק ברחוב קפלן". שימוש במצלמות אבטחה ובאמצעים טכנולוגיים בהפגנות מעלה שאלות הנוגעות לשמירה על פרטיות ואופן שמירת המידע שנאסף מהציוד למוחים.
צומת קפלן מלמעלה
(צילום: גלעד פירסט)

כמעט כל אדם שנכח באחרונה בהפגנות בקפלן בתל אביב או בירושלים יכול היה להבחין בתא שליטה נייד שעליו נכתב "עין הנץ". בתוך תא השליטה ישנו ציוד טכנולוגי מתקדם שבאמצעותו ניתן לשלוט על המצלמות ולראות את פעולתן. בפוסטים שונים על אודות המערכת שנשכרת על-ידי מארגני ההפגנות נכתב היתר: "'עין הנץ', מערכת זיהוי פנים של המשטרה, חוצה את כיכר אגרנט בירושלים", 'עין הנץ', האח הגדול הקבוע, בכל פינה'".
מדובר אפוא בחברה פרטית אזרחית שבבעלותה תרנים עם מצלמות לשירות חמ"לים של אירועים רבי-משתתפים לצד מערכות כריזה המוניות. כחלק מתנאי הרישיון להפגנות, נדרשים המארגנים לדאוג בין היתר למצלמות כדי לקבל תמונה בכל רגע לעומסי קהל ברחובות ובסביבת התהלוכה. כמו כן הם נדרשים להתקין מערכת כריזה ששולטת על כל שטח האירוע, שתאפשר מסירת הודעות באירועי חירום.
4 צפייה בגלריה
פוסט מתוך דף הפייסבוק של החברה "עין הנץ"
פוסט מתוך דף הפייסבוק של החברה "עין הנץ"
פוסט שבו מתהדר בעל החברה בכניסת קציני המשטרה לתא השליטה
(מתוך פייסבוק)
בחשבון הפייסבוק של החברה צוין עוד כי "ההפגנות בתל אביב ממשיכות, ואנחנו ממשיכים לספק שליטה ובקרה למשטרת מחוז תל אביב על הנעשה בשטחי ההפגנות, שליטה ובקרה על אירועים המוניים זו המומחיות שלנו".
בעל החברה ציין בשיחה עם ynet כי "למשטרה כלל אין גישה למערכות - גם אם הייתה רוצה", ואולם, בפוסט שפורסם בדף החברה בינואר השנה, נצפה בתא הבקרה רב-פקד מאיר סויסה, קצין משטרת מחוז תל אביב שנחקר במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) אחרי שתועד משליך רימוני הלם לעבר מפגינים במהלך מחאה בעיר.
עוד נאמר בפוסט המדובר שפורסם בינואר: "גם השבוע בחרו במחוז תל אביב ב'עין הנץ', לשלוט ולתת מענה טכנולוגי בהפגנת הענק ברחוב קפלן בתל אביב. במהלך האירוע ניתן תדריך והסבר מפורט למפקד המחוז ניצב עמי אשד (שבינתיים הודח מתפקידו) ולראש אגף התכנון ניצב דני קריבו והכול בשיתוף פעולה הדוק עם מפקד תחנת לב-תל אביב, נצ"מ מיכה גפני וקצין אג"מ לב תל אביב רפ"ק מאיר סויסה".
4 צפייה בגלריה
מאיר סוויסה בחדר הבקרה של החברה
מאיר סוויסה בחדר הבקרה של החברה
רפ"ק סוויסה בחדר הבקרה של החברה
(מתוך עמוד הפייסבוק של החברה)
4 צפייה בגלריה
נעם לוין
נעם לוין
נעם לוין. בעלי החברה האזרחית וגם מתנדב במשטרה
(מתוך פייסבוק)
מהרשות להגנת הפרטיות נמסר בעקבות הדברים: "הרשות בוחנת את הנושא ובכוונתה לפנות לחברה לשם קבלת התייחסותה לסוגיות הקשורות לשימוש במערכות טכנולוגיות לצילום מפגינים לרבות סוגיית רישום מאגר המידע, ככל שהשימוש מחייב רישום מאגר מידע בהתאם להוראות הדין".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "החברה נשוא פנייתך היא חברה אזרחית שלא פעלה מטעם משטרת ישראל. למענה לפנייתך בדבר רישיון מטעם היחידה להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, יש לפנות למשרד המשפטים".