1 צפייה בגלריה
פרובוקציית הבננות טורקיה
פרובוקציית הבננות טורקיה
"טרנד הבננות" בטורקיה
(מתוך טיק טוק)
לפחות 11 מהגרים סורים יגורשו מטורקיה בגלל ששיתפו החודש, "באופן פרובוקטיבי" לכאורה, סרטונים שבהם הם נראים אוכלים בננות. את הסרטונים הם העלו במחאה על תלונותיהם של אזרחים טורקים, שטענו כי המהגרים "נהנים מאורח חיים מפואר" - בעוד שאותם אזרחים לא יכולים להרשות לעצמם מצרכים פשוטים כמו בננות.
מחאת הרשת של המהגרים פרצה לפי הדיווחים לאחר שאזרח טורקי גער בסטודנטית סורית ברחוב באיסטנבול, בתקרית שתועדה והופצה ברשתות: "את חיה יותר בנוחות. אני אפילו לא יכול לאכול בננה, בזמן שאת קונה קילוגרמים של בננות", הוא נשמע אומר לה בסרטון. אזרחית טורקיה אחרת מחתה גם היא נגד המהגרים הסורים, וטענה כי הם "נהנים בטורקיה במקום לחזור הביתה להילחם". הסטודנטית ניסתה להסביר להם כי אין לה לאן לחזור, אך אלה דחו את טענתה.
הסרטון הפך לוויראלי ברשתות, ושותף בטיקטוק ובאינסטגרם על ידי גולשים סורים. המהגרים צילמו עצמם בתגובה אוכלים בננות, כשברקע נשמע קול השיחה בה נוזפים האזרחים הטורקים באותה סטודנטית סורית באיסטנבול.
סרטוני המחאה של המהגרים עוררו זעם בטורקיה, וחלק מהאזרחים אף הרחיקו לכת ודיווחו על כך לרשויות. ברשות ההגירה הטורקית הסבירו כי "הליכי הגירוש של הסורים ייפתחו לאחר השלמת ההליך המשפטי שלהם".
טורקיה מארחת בשטחה כמעט 4 מיליון פליטים שברחו מסוריה בעקבות מלחמת האזרחים העקובה מדם שם בעשור האחרון, ובמשך שנים חיו המהגרים לצד הקהילה המקומית בשקט וללא תקריות אלימות. אולם בחודשים האחרונים גובר התסכול המקומי מהנטל שגובה אירוח מיליוני המהגרים, בין היתר בעקבות המצב הכלכלי הרעוע בטורקיה.
כמה סקרים שנערכו בטורקיה הצביעו על התסכול הגובר הזה, שאף התפרץ לכדי מהומות אלימות בחודש אוגוסט האחרון: המון זועם שכלל מאות טורקים תקף אז בתים, חנויות ומכוניות של משפחות סוריות בבירה אנקרה. זאת בעקבות קטטה שבה צעיר טורקי נדקר למוות, ושבה נעצרו שני חשודים "זרים".