ברקע האווירה הפוליטית הטעונה סביב חוק הגיוס, ובקשת המדינה מבג"ץ לדחות את מועד התגובה בנושא, כ-10,000 בני אדם השתתפו הערב (חמישי) בעצרת לשוויון בנטל בכיכר הבימה בתל אביב.

"75 שנות אי-שוויון הסתיימו", קראו המוחים בעצרת, שאורגנה על ידי פורום "לוחמים.ות לשוויון בנטל" בראשות אלוף (במיל׳) נעם תיבון. המפגינים קראו לממשלה "לעצור את אי-השוויון בנטל השירות, לסיים את האפליה בין דם לדם ולגייס חרדים לצבא העם". תיבון נשא דברים בעצרת, ואמר: "אני קורא מכאן לאלופים לשעבר גלנט, גנץ ואיזנקוט - גלו אומץ לב ציבורי. אנחנו לא ניתן לממשלת ישראל למסמס את הצורך המיידי בגיוס חרדים. אנחנו נתמוך בכם. אם תתנו למדינת ישראל להעביר את חוק ההשתמטות הפגיעה תהיה על שמכם. ללחימה בשתי הגזרות צה"ל זקוק ל-10,000 לוחמים בשנה הקרובה".
אריק סומר, תושב אורנית שהשתתף בעצרת, תהה למה לא הגיעו יותר דתיים למחות. "לא מבין למה אין יותר חובשי כיפות בהפגנה", אמר, "יש לי שני בנים חיילים במילואים, אחד מהם בעזה, חייבים לגייס את החרדים אסור לוותר. באתי להפגנה הערב לקרוא לגייס את כולם, אני לא מבין למה אין יותר כיפות בקהל המפגינים, אלו הערכים שעליהם גדלתי בבני עקיבא״.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בכיכר הבימה
הפגנה בכיכר הבימה
האלפים בכיכר הבימה בקריאה: "לגייס חרדים לצבא העם"
(צילום: אמיר גולדשטיין)
3 צפייה בגלריה
נעם תיבון
נעם תיבון
תיבון בפנייה לגנץ ואיזנקוט: "הפגיעה תהיה על שמכם"
( צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
מיכל כרמל סא״ל במיל
מיכל כרמל סא״ל במיל
סא"ל במיל' כרמל. "הנשים לא ישלמו את המחיר על גיוס חרדים"
(צילום: יאיר שגיא)
סגן-אלוף (במיל') מיכל כרמל, סיפרה מעל בימת הנואמים: "אני פורשת טרייה מ 8200, ממובילות 'בונות ביטחון' מבית 'בונות אלטרנטיבה'. נשואה לעמית, נווט קרב לשעבר, ואמא לשלושה בנים. במשך 24 שנים קמתי יום יום לזכות לשרת את הבית, לשמור על המדינה. עבורנו, זו זכות למלא את החובה לשרת את המדינה". כרמל התייחסה בדבריה לשוויון שירות נשים בכל התפקידים בצה"ל, והדגישה: "אנחנו עשינו ועושות היסטוריה במערכת הביטחון. לא חיכינו לקבל את ההזדמנות. נלחמנו כדי להיות שוות ולהתגייס. פרצנו תקרות זכוכית וסללנו את הדרך לכל מי שתבואנה אחרינו".
היא ציינה כי במקומות רבים היא שומעת שגיוס החרדים, יבוא על חשבון הנשים. "אנחנו כאן כדי להגיד בקול חד וברור - אנחנו לא נשלם את המחיר, לא נקבל שום צמצום או הדרה שלנו. אנחנו דורשות גיוס חובה של האוכלוסייה החרדית ובמקביל התחייבות שלנו לתהליכים במערכת הביטחונית לשילוב והתאמה מיטבית שלהם".
כרמל סיפרה על חייל חרדי ששירת לצידה ביחידה. לדבריה, לפני שהיה חוזר לביתו היה מחליף את המדים ביציאה מהבסיס לבגדיו "האזרחיים", כדי שלא ידעו שהוא משרת. "מדי צה"ל הם מקור לגאווה", אמרה. "אין מקום לבושה משירות בצה"ל, אין מקום להיעדרות משירות בצה"ל. שוויון מלא בנטל הוא צו השעה".
רס"ן במיל׳ יאיא פינק, מייסד מטה המילואימניקים לגיוס שווה, אמר:"אני פונה הערב לשר הביטחון ומבקש שלא ימכור אותנו המילואימניקים בשביל קומבינה פוליטית. ביטחון ישראל ודאגה לציבור המשרתים זה על כתפייך, אל תאכזב אותנו".
בינתיים שר הביטחון יואב גלנט עומד על סירובו שלא להגיש את עקרונות חוק הגיוס לישיבת הממשלה ביום ראשון, כל עוד אין לכך הסכמה מצד השר בני גנץ. ההחלטה נותרה בעינה גם אחרי הישיבה הארוכה שהתקיימה אתמול במשרד ראש הממשלה. הערב הייתה אמורה להתקיים שיחה נוספת עם גנץ ונציגי החרדים כדי לגבש הסכמות - איך זה הודיע עם השר איזנקוט שאין בכוונתם להגיע, ולהיות "שותפים לקומבינות".
כאמור, המדינה ביקשה היום מבג"ץ לדחות את מועד התגובה בנושא התמיכות לחרדים והעתירות לגיוס. לפי החלטת בג"ץ המדינה הייתה אמורה להשיב ביום שני הקרוב, אך כעת היא מבקשת דחייה עד אחרי פורים לתאריך 27.3. בדיון האחרון בנושא ביקש בג"ץ מהמדינה להסביר מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה שמונעת אכיפה של שירות תלמידי ישיבות, ומדוע לא מגייסים אותם נוכח פקיעת חוק הגיוס, ולהסביר למה נוכח פקיעת חוק הגיוס מגיעות להם תמיכות. כעת המדינה מבקשת להשיב לבג"ץ ביחד לגבי כלל הנושאים: הגיוס והתמיכות לחרדים.