רב-סמל בכיר בדימוס יחזקאל רזיאל (53) ראה הכול ב-30 שנות שירותו במשטרה. ב-1996 הוא עזב את תפקידו כסייר אחרי שגנב רכב דרס אותו. גם כשעבר לתחום החקירות, הוא היה עד למקרים תכופים שבהם עבריינים תקפו שוטרים. חוק חדש שמקדמת הקואליציה, להטיל בגין תקיפת שוטר מינימום מאסר של חצי שנה ועד מקסימום של 10 שנות מאסר, צפוי לשנות באופן דרמטי את גישת הרשויות לתקיפת גורמי האכיפה. "שוטרים מעדיפים לא להתעמת", אמר היום (א') רזיאל בריאיון לאולפן ynet.
סוגיית איבוד ההרתעה עלתה באחרונה לכותרות עם פרסום תיעוד תקיפת השוטרים בכפר קאסם. היום, במקביל להגשת כתבי האישום נגד המעורבים בתקיפה ששמה ללעג את השוטרים, אמר השוטר לשעבר רזיאל: "אלימות כלפי שוטרים הייתה גם קודם, אבל בחוק החדש אותו אדם יידע שיש סיכוי מאוד סביר שהוא ייעצר, בית המשפט יאריך את המעצר שלו, יוגש נגדו כתב אישום והוא ייענש.
3 צפייה בגלריה
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם

"היום, מרבית התיקים של תקיפת שוטרים נגנזים, בדרך כלל מחוסר עניין לציבור. אם כבר מגיע מצב שמישהו נעצר ומובא לבית המשפט, בית המשפט משחרר אותו, בין השאר כי הוא טוען שאין מסוכנות כלפי השוטר - האירוע כבר קרה אז זה כבר נגמר".
רזיאל סיפר כי "היו מקרים שבהם, למשל, ארבעה אנשים עם אלות מכים אותך בכל חלקי גופך. אושפזתי מספר פעמים, נדרסתי על ידי נהג רכב גנוב, היו איומים בתוך משרדי החקירות וסכינים נשלפו בתוך משרדי החקירות. אלה דברים שקורים ביום יום, אבל אם שוטר יכול לבצע מעצר מבלי לפחד, מבלי לחשוש להסתכל מעבר לגב, כן יצלמו - לא יצלמו, מה יגידו המפקדים ומח"ש הוא יעשה את עבודתו".
3 צפייה בגלריה
יחזקאל רזיאל
יחזקאל רזיאל
"מרבית התיקים של תקיפת שוטרים נגנזים". רזיאל
- האירועים האלה משפיעים על המשטרה בבחירת המקומות שבהם היא פועלת? "זה יכול להשפיע על שוטר. אם השוטר יודע שמיד לאחר שיעשה את העבודה שלו הוא יינזף על כך שהשתמש בכוח על מנת לבצע מעצר או אם השוטר יודע שאין לו גיבוי - הוא פשוט לא יעשה את זה בפעם הבאה. עבריין שיודע ששוטר לא יהסס, לא יעז לתקוף את השוטר בפעם הבאה.
"היו מקרים שבהם אדם שניסה לתקוף אותי נעצר, הובא לתחנה באזיקים. המפגש הבא שלי איתו היה מפגש שהוא מבין שהוא צריך לתת כבוד, לא לי אישית, אלא לחוק ולמדים שאותם אני מייצג. אני באמת מאמין שתקיפה כלפי שוטר היא לא כלפי השוטר - היא כלפי המדינה. מי שתוקף שוטר - תוקף את המדינה, תוקף את החוק, והזלזול הזה הוא בעוכרינו כי השלב הבא זה שלא יהיה חוק".
3 צפייה בגלריה
עו"ד ניסים דאודי
עו"ד ניסים דאודי
"יש שינוי בכוח ההרתעה של השוטר". דאודי
גם סגן-ניצב בדימוס ניסים דאודי חווה מקרוב את הקשיים מול עבריינים שלא ממש סופרים את השוטרים שמתייצבים מולם. דאודי, לשעבר מפקד תחנת תל אביב צפון וחוקר ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב וכיום עורך דין, הסתובב במשך שנה עם אבטחה צמודה לאחר שספג איומים על חייו.
"תפקיד השוטר הוא להתעמת עם עבריינים, יש איזשהו שינוי חד ומשמעותי בשנים האחרונות בכל הקשור למעמד ולכוח ההרתעה של השוטר", אמר היום דאודי. "רבנו הרבה וחטפנו הרבה מכות, אבל היו חוקים מאוד ברורים גם בין עבריינים וגם בין שוטרים שיש גבול מסוים שלא חוצים אותו, ואם חוצים אותו יודעים שחוטפים על הראש בצורה הכי חמורה שיכולה להיות. בשנים האחרונות נצבט ליבי כשאני רואה מה קורה במדינה כלפי השוטרים. השוטרים איבדו את מעמדם, אין להם שום כוח הרתעה".
- יכול להיות ששוטרים מפחדים להיכנס לעימות עם עבריינים? "כן. אם אקח את המקרים היותר קיצוניים בחברה הערבית, כשאתה נכנס לחמולה וכשעוטפים אותך 50 או 200 איש שכל מטרתם לפגוע בשוטרים, שוטר יחשוב פעמיים אם הוא נכנס לעימות הזה. דבר נוסף זה אולי חוסר הגיבוי של פיקוד המשטרה ומדיניות ממשלה ששמה את השוטר בתחתית הסולם וזה מה שצורם לי. אם זה לא צורך לכל אזרח במדינה שאכפת לו מהמדינה הזאת, אני לא יודע מה לומר לך.
"ליבי ליבי על השוטרים. כאחד שהיה שוטר והיום מדר כאזרח, אני רואה את ההתעמרות בשוטרים, את כל זבי החוטם שכשבאים לתת להם דו"ח על מסכה - הם מרשים לעצמם לקלל ולנאץ שוטרים כאילו הם נמצאים במשחק כדורגל שכונתי. רבותיי, מדובר באנשי חוק שמחרפים נפשם ובאים לעשות את עבודתם. הם שלוחת השלטון, אנחנו אמורים לדאוג לחברה יותר טובה שתהיה לנו, ואם האזרחים לא יבינו את מעמדו של השוטר - אנחנו נהיה בבעיה. אנחנו נמצאים כבר בבעיה קשה מאוד".
- האם בחברה הערבית המשטרה צריכה לעשות פעולות של "יראו וייראו" כדי להחזיר את ההרתעה? "בהחלט. צריך להיכנס לשם עם הרבה מאוד כוח ואמצעים. אני מאוד בעד ההחלטה שקיבלה הממשלה להכניס גם את השב"כ וצה"ל בתחומים מסוימים מאוד מוגדרים על פי חוק. הפשיעה בחברה הערבית איבדה כל פרופורציה. אם לא ייכנסו לשם עם כל האמצעים והכוחות, זה ילך ויחמיר ולא נוכל לתקן, וזה יהיה כבר בפאתי תל אביב.
"את הדרום איבדנו לחלוטין, את הצפון כמעט איבדנו. האזרחים אולי לא מודעים לזה, אבל ארגוני הפשיעה מהדרום, מהצפון, מהמרכז ומהשפלה נכנסו כבר לפאתי תל אביב. ראינו עדות קטנה לכך ב'שומר החומות' עם ההתפרעויות ביפו ובלוד. העבריינים הפליליים הפכו את זה ללאומני וניצלו את הבמה על מנת לתקוף, כולל בנשק חם".