3 צפייה בגלריה
 ארדואן ודנדיאס
 ארדואן ודנדיאס
שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס וארדואן. מתקפה יוונית
(צילום: shutterstock, AP)
שר החוץ יאיר לפיד נפגש היום (א') עם שר החוץ של יוון ניקוס דנדיאס ועם שר החוץ של קפריסין ניקוס כריסטודולידס במסגרת פגישה משולת בישראל. השלושה דנו ביצירת בסיס להרחבת שיתופי הפעולה בין המדינות במגוון נושאים – מהמאבק בקורונה ועד אנרגיה ומשבר האקלים.
בשלב ההצהרות בתום פגישתם, שר החוץ היווני תקף בחריפות את טורקיה, ואת פעולותיה באזור. "אנחנו רואים פנאטיות דתית, טרור, פונדמנטליזם שמגיע מצפון אפריקה וממזרח הים התיכון עד אפגניסטן. הטליבאן רואה בטורקיה בעלת ברית, והחמאס בירך את הטליבאן. מדינות בשכונה שלנו פועלות נגד האמונה והאינטרס של החברות שלנו, מנסות להחיות אימפריות ישנות וגרוע יותר – הבנות עבר שקבורות בחול העבר".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, ניקוס דנדיאס וניקוס כריסטודולידס
יאיר לפיד, ניקוס דנדיאס וניקוס כריסטודולידס
דנדיאס, לפיד וכריסטודולידס. "ברית מתונה"
(צילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ )
לדברי דנדיאס, "הם משתמשים בכלים רבים – פלישות צבאיות למדינות אחרות, התערבות בעניינים פנימיים של מדינות אחרות, מלחמה א-סימטרית ומלחמה באמצעות פרוקסי – דבר בלתי מתקבל על הדעת. הפגישה שלנו כוללת מאמץ לחזק את הקשרים הבילטראליים בין ישראל לבין יוון".
ליוון וטורקיה יש יחסים מתוחים היסטורית, וכבר עשרות שנים שהן מנהלות עימותים על שלל סוגיות. מאז שנות ה-70 הגיעו שתי המדינות לסף מלחמה שלוש פעמים, פעם אחת מתוכן בשל ויכוח בנוגע לזכויות על משאבים בים. הגילוי של מרבצי גז טבעי במזרח הים התיכון בשנים האחרונות, ותוכניות הקידוח שגיבשו הצדדים בעקבות זאת, עוררו מתיחות מחודשת. למתיחות תורמת העובדה שטורקיה שולחת בשנים האחרונות ספינות מחקר לאזור שנמצא במחלוקת בין הצדדים.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וניקוס דנדיאס
נפתלי בנט וניקוס דנדיאס
בנט עם השר היווני
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
לפיד מצדו הודה על הצעות הסיוע של קפריסין ויוון בשריפות בהרי ירושלים. "זאת חברות אמיתית. וזאת חברות שבנויה על יסודות עמוקים של ערכים משותפים", אמר. "הברית הטרילטרלית הזאת היא נכס אסטרטגי לכולנו. היא מחזקת את הכלכלה שלנו, הביטחון שלנו, המעמד הבינלאומי שלנו. היא חלק אינטגרלי ממשהו גדול יותר. חלק אינטגרלי משינוי שקורה פה באזור. היא ברית מתונה, פרגמטית וצופה פני עתיד".
שרי החוץ של יוון וקפריסין נועדו גם עם הנשיא הרצוג ועם ראש הממשלה בנט, ובהמשך נפגשו גם עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, שאמרה בתום הפגישה: "נפעל יחד כדי להביא בשורה בתחום האנרגיות המתחדשות ולהיערך לאירועי מזג האוויר הקיצוניים הנובעים מההתחממות הגלובלית".