טקס חילופי סגן הרמטכ"ל נערך אמש (יום א') כאשר אלוף הרצי הלוי החליף את אלוף איל זמיר. בנאום הפרידה שלו, שכפי שהוא אמר לא ברור אם יהיה אחרון כרמז להתמודדות שלו על תפקיד הרמטכ"ל הבא, הניח זמיר התרעה סופר-אסטרטגית וחשובה שלא נידונה מספיק בשיח התקשורתי, וגם לא בדרג המדיני, אך מעסיקה את הצבא מאוד והיא גודלו של צה"ל אל מול האיומים על מדינת ישראל.
"אנו עלולים לעמוד בפני מערכה כבדה, ארוכה, רב-זירתית, משולבת באתגרי פנים, במתארי עורף-חזית ועומק, ולשם כך יש צורך ביכולת הכרעה, אורך נשימה ועתודה חזקה", אמר זמיר כשהוא מנתח את אירועי מבצע שומר החומות שבהם התמודד צה"ל עם מספר זירות בו־זמנית, כאשר זירת חיזבאללה עם יכולת אש פי עשרה מחמאס הייתה שקטה.
2 צפייה בגלריה
אייל זמיר
אייל זמיר
אלוף זמיר
(צילום: מוטי קמחי )
"בעיניי, צה"ל נמצא על סף גודל הסד"כ המינימלי מול איומים מורכבים מאלה שחווינו בשנים האחרונות. על מדינת ישראל בתנאיה הייחודיים לשמר שולי ביטחון ועוצמה רחבים, לצד הצורך החיוני להפוך ולהתאים את אפקטיביות צה"ל לעידן המלחמות העתידיות. ישראל צריכה יכולות טכנולוגיה מתקדמות, אבל לצד זה מסה קריטית של סד"כ איכות וכמות", אמר סגן הרמטכ"ל שייצא כעת לשנת לימודים בוושינגטון.
האמירה הפומבית הזו צריכה להטריד כל אזרח שחייב לשאול את הדרג המדיני, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ מה הם עושים כדי לשפר את המצב ומהר, כי די ברור שמבצע שומר החומות לימד את האויבים לפעול בו-זמנית.
2 צפייה בגלריה
אייל זמיר והרצי הלוי
אייל זמיר והרצי הלוי
זמיר עם אלוף הלוי
(צילום: מוטי קמחי )
נכון, זו ירושה שקיבלו מראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו שאפשר את צמצום סדרי הכוחות, אבל תפקידם לאתגר גם את הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי שמקדש את הטכנולוגיה ביחידות הלוחמות לעיתים על חשבון המסה שהיא כמובן קריטית למלחמה רב-זירתית, כולל חזית פנימית עם ערביי ישראל.
הרמטכ"ל, למשל, פחות מודאג מסגנו היוצא בהקשר הזה וסבור שאוגדה עם אמצעים טכנולוגיים יכולה לעשות הרבה יותר מבעבר, ועדיין רבים בצבא חושבים שהגענו לקו האדום.
מבצע שומר החומות היה קריאת השכמה, ולמדינת ישראל אין את הלוקסוס לקחת את הסיכונים הללו מול 150 אלף רקטות מהצפון, לחימה מול חמאס עזה, יהודה ושומרון והתפרעויות של ערביי ישראל.
ראש אגף המבצעים היוצא אהרון חליוה הציע להקים משמר לאומי שיסייע למשטרה על בסיס אנשי מילואים שיהיו כפופים למשטרה. הרעיון אסור שיישאר על הנייר ויש לקדם אותו לפני העימות הבא.
הנאום של האלוף זמיר, שלא מרבה לדבר ונחשב לאיש של עשייה, עסק בהון האנושי של צה"ל ובמיצוי טוב יותר שלו. זמיר דיבר על הגברת המוטיבציה לשירות קרבי, על בעיות המיון לצה"ל ושם דגש על סוגיה חברתית קריטית שעסקנו בה רבות מעל דפי העיתון והיא החסמים לבני נוער מהפריפריה ליחידות הטכנולוגיה של צה"ל כמו 8200.
הרמטכ"ל כוכבי שיבח בטקס את זמיר: "איל, עשית תפקיד יוצא מן הכלל, תפקיד שנתן לי הרבה מאוד ביטחון. בפעילות המבצעית ובהיבטי בניין הכוח, בתפיסת ההפעלה ובמימוש תר"ש תנופה. הבאת ניסיון רב, שיקול דעת, פרקטיות, פרגמטיות, ומעל הכול הבאת תוצאות רבות. היית פרטנר יוצא מן הכלל, ועשית זאת באלגנטיות רבה".