איראן הסכימה לקבל מסרי לנקה משלוחים חודשיים של תה, במקום תשלום של חוב מעסקאות נפט בין המדינות, שמוערך ב-251 מיליון דולר. כך דיווחה היום (ה') התקשורת ברפובליקה האיסלאמית.
עלירזא פירמן-פאק, ראש ארגון קידום הסחר האיראני, אמר כי במגעים בין המדינות סוכם לשלם את החוב באמצעות משלוח חודשי של "תה ציילון" תוצרת סרי לנקה - תה שאהוב במיוחד על האיראנים.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה תה ציילון
אילוס אילוסטרציה תה ציילון
פופולארי באיראן. תה ציילון
(צילום: shutterstock)
"ההסכם הושג ביום שלישי", אמר פירמן-פאק. "סרי לנקה תייצא מדי חודש תה לאיראן, וכך תסגור חוב של 251 מיליון דולר שהצטבר בעקבות ייצוא של נפט איראני לסרי לנקה לפני תשע שנים".
פירמן-פאק ציין שלקשרי הסחר בין שתי המדינות "יש פוטנציאל" אדיר. לדבריו, היקף הייצוא מאיראן לסרי לנקה - שלא קשור לנפט - מוערך כיום בפחות מ-100 מיליון דולר בשנה. הוא הוסיף שההסכם יאפשר לאיראן, שנתונה לסנקציות בינלאומיות, להימנע מתשלום על ייבוא "תה ציילון".
3 צפייה בגלריה
גידולי תה ב סרי לנקה
גידולי תה ב סרי לנקה
גידולי תה בסרי לנקה
(צילום: רויטרס)
ממשלת סרי לנקה אמרה שהיא מתכננת לשלוח לאיראן מדי חודש משלוחים של "תה ציילון" בשווי 5 מיליון דולר, עד שתסגור את החוב. מצבה הכלכלי של סרי לנקה קשה, ומגפת הקורונה - שהשביתה את ענף התיירות שלה - רק החריפה את המצב. ההערכה היא שזו הפעם הראשונה שסרי לנקה משתמשת בייצוא של תה כדי לשלם חוב למדינה זרה.
ממשלת סרי לנקה הדגישה שההסכם לא מפר את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה - מכיוון שמטעמים הומניטריים התה נכלל בקטגוריית המזון.