המסתערב לוחם הלח"י אלישע איבזוב (שמואל) ז"ל יונצח בפארק ספורטיבי שיוקם בעלות של כ-4 מיליון שקלים בהתנחלות צופים בשומרון. השבוע ביקרו לראשונה בני משפחתו של איבזוב במקום, ובסיור השתתף גם נכדו הנושא את שמו של סבו. הפארק שייפתח בקרוב נמצא סמוך למקום שבו נפל, לאחר שנתפס בידי הבריטים והוצא להורג.
הנצחתו של איבזוב מגיעה לאחר פנייתו של יאיר שטרן, בנו של מפקד הלח"י אברהם (יאיר) שטרן ויו"ר העמותה להנצחת חללי הלח"י, לראש מועצת שומרון יוסי דגן. שטרן ביקש להנציח את המסתערב הראשון של הלח"י איבזוב, כפי שבשומרון מנציחים את המסתערב הראשון של האצ"ל ברוך מזרחי שנפל בפעולה דומה בכפר ג'בע סמוך ליישוב שא-נור.
2 צפייה בגלריה
פארק ספורטיבי יוקם לזכרו של אלישע איבזוב שמואל ז"ל לוחם הלח"י
פארק ספורטיבי יוקם לזכרו של אלישע איבזוב שמואל ז"ל לוחם הלח"י
אלישע איבזוב. מורה הדרך בגד בו
איבזוב נודע בכינויו המחתרתי "שמואל", נשא לאישה את רבקה והיה אב לבן יחיד, יעקב. הוא היה שותף בכמה מהפעילויות המרכזיות של מחתרת הלח"י, בהן פיצוץ בניין ה"סראיה" בכיכר השעון ביפו, ועוד פעילויות חבלה שקיים כמסתערב של המחתרת. לקראת פעולה דומה שתכנן - לפוצץ את מפקדתו של פאוזי קאוקג'י, מפקד 'צבא ההצלה הערבי' - נתפס ב-5 במרץ 1948 בידי ערבים כשהוא נוסע במשאית תפוזים עם פצצה לגופו. מורה הדרך שהדריך אותו בגד בו.
משהגיע לצומת דיר שארף, סמוך לשבי שומרון כיום, נעצר איבזוב על ידי אנשי הכנופיות שחיכו לו. במהלך חקירתו סירב לגלות כיצד מנטרלים את הפצצה אשר לגופו. שני בריטים, שהיו בין המשתתפים בפיצוץ מכונית התופת במוסדות הלאומיים ברחוב בן יהודה בירושלים, ניסו לפרק את מנגנון הפיצוץ, אך לא הצליחו בכך ותוך כדי עבודתם נפגעו יחד עם עוד קצינים ערביים. אז ירה באיבזוב קצין ערבי והרגו. לאחר מותו, היה הרב שלמה גורן שותף לגילוי גופתו של איבזוב ולהביאה לקבורה במדינת ישראל, והוא נטמן בחלקה צבאית של בית העלמין נחלת יצחק.
2 צפייה בגלריה
פארק ספורטיבי יוקם לזכרו של אלישע איבזוב שמואל ז"ל לוחם הלח"י
פארק ספורטיבי יוקם לזכרו של אלישע איבזוב שמואל ז"ל לוחם הלח"י
ראש המועצה דגן (שלישי מימין) והמשפחה בסיור
(צילום: מועצת שומרון)
ראש המועצה דגן פנה אל נכדיו של איבזוב במהלך הסיור: "כולנו מתרגשים מאוד יחד אתכם. זו זכות גדולה עבורנו שבשומרון מנציחים את גיבור ישראל שסיכן את חייו כל כך הרבה פעמים והציל כל כך הרבה יהודים. אלישע מסר את נפשו כדי שתוקם כאן מדינת ישראל ושנחיה כאן בביטחון, אנחנו כהתיישבות חלוצית בארץ נחנך את הילדים שלנו לאורו".
בסיור השתתפו נכדיו של איבזוב - אבירם, אלישע ומרב, וכלתו של אלישע עפרה איבזוב שביקשה "להנחיל לדור הבא. ההנצחה כאן היא מרשימה ביותר. אני לא מחפשת גיבורים מתים, אני רוצה גיבורים חיים שעוז רוחם בל תשכח".
יאיר שטרן הוסיף: "החשיבות של הנצחתו של אלישע היא בכך שאנו לא שוכחים את אלו שהקריבו את חייהם למען עצמאות ישראל והקמת המדינה. אלישע היה לוחם נועז שפעל רבות למען חירות ישראל".
הפארק נמצא בשלבי הקמה אחרונים, וצפוי להיפתח לציבור בשבועות הקרובים. יו"ר היישוב צופים אביב מדמון: "אנו שמחים על יוזמת ראש המועצה, ורואים ערך מאד גדול להנציח את הדמויות שבזכותם אנו היום גרים כאן ולהשריש לדור הבא את הערכים שהדמיות הנחילו לנו".