משלחת של ארגון איחוד הצלה, שסייעה לטורקים לאחר רעידת האדמה שהכתה במדינה לפני כשבוע, הודיעה היום (ראשון) כי תחזור לישראל בהקדם האפשרי בשל "איום ביטחוני משמעותי על צוות החילוץ והסיוע בטורקיה" - ולכן לא תמשיך בפעולות החילוץ. בציוץ בחשבון הטוויטר של הארגון נכתב: "משימתנו תסתיים והמחלצים ישובו לישראל".
למרות הודעתם על האיום, גורמים במשלחות הישראליות בטורקיה אמרו כי אינם מכירים כל איום ביטחוני. לפי הערכות, הפינוי נובע בשל חשש מאירועי ביזה שמתרחשים שם, ואינם מכוונים נגד ישראלים, אך מדובר בבעיה שהולכת ומחריפה. גורמים שמעורבים במאמצי החילוץ אמרו: "קיים כאוס בכל פינה, ביזה, הרס, בניינים שלא קרסו עד עכשיו קורסים". הם הוסיפו כי "הטורקים החלו ליישר שטחים בלי חשבון והסיכויים למציאת נעדרים נמחקים, מי שיכול להימלט – נמלט. כל מדינה שפויה מבריחה בשעות אלה את נציגיה. המצב הפך לטירוף מוחלט".
גם משלחת צה"ל תסיים את פעילותה בימים הקרובים, ובצבא הבהירו כי אין לכך קשר למצב הביטחוני בארץ. במהלך פעילותה, חילצה משלחת צה"ל 19 לכודים חיים מאתרי ההרס. משלחת הסיוע הרפואי של צה"ל תמשיך בפעילותה בטורקיה להצלת חיים וטיפול בפצועים.
רס"ן פיני דדון, קצין אג"מ במחוז דרום של פיקוד העורף, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "19 חילוצים זה הישג משמעותי מאוד. הטורקים עברו לשלב שבו הם מחפשים באגרסיביות. מדובר בשעות די מאוחרות להציל חיים ופחות יש מה לעשות, אבל עדיין מנסים לאתר".
2 צפייה בגלריה
משלחת צה"ל לסיוע בטורקיה
משלחת צה"ל לסיוע בטורקיה
משלחת הסיוע הישראלית בחיפוש אחר לכודים בהריסות בטורקיה
(צילום: דובר צה"ל)
סגן השגרירה בטורקיה, נדב מרקמן, אמר לאולפן ynet כי "הטורקים מעריכים מאוד את העזרה הישראלית. היחסים בין המדינות התחממו לאחרונה ומשלחת הסיוע תשפיע על כך. דעת הקהל משתנה פה בעקבות הפרסומים על משלחת החילוץ הישראלית והעובדה שחילצנו הכי הרבה ניצולים". מרקמן הוסיף כי "נשיא טורקיה ארדואן הזכיר את ישראל ואזרבייג'ן כשתי המדינות הראשונות שהגישו עזרה".
אלוף משנה חי רקח, מפקד במשלחת החילוץ, אמר ל-ynet radio כי "ככל שהזמן עובר כולם מבינים שהסיכוי להציל חיים הוא קלוש. לפי הטורקים, אתמול כמעט ולא חולצו אנשים בחיים". רקח התייחס לכמות החילוצים שביצעה המשלחת, ואמר כי "הטורקים מעריכים את עבודתנו מאוד. בדוח שהם פרסמו רואים שהמשלחת הישראלית מובילה בחילוצים עם 19 בני אדם שחולצו בחיים, ביחס למדינות אחרות שחילצו חמישה בני אדם ומטה".
2 צפייה בגלריה
המשלחת חילצה ילד בן 9 שנקבר מתחת להריסות הבניין במשך 120 שעות
המשלחת חילצה ילד בן 9 שנקבר מתחת להריסות הבניין במשך 120 שעות
המשלחת חילצה ילד בן 9 שנקבר מתחת להריסות הבניין במשך 120 שעות
(צילום: דובר צה"ל)
"יש פה הערכה אדירה לישראלים, והטורקים סומכים על ישראל ורוצים שנמשיך ונעזור ונתמוך, אבל אנחנו מבינים שככל שעוברות השעות הסיכוי להציל חיים נמוך יותר", אמר רקח. הוא הוסיף: "ברוב האתרים רואים הרבה באגרים ושופלים, אנשים החליפו את החילוץ העדין בכזה קצת יותר כבד. גם בקרב האוכלוסייה הטורקית מרגישים שיש הפנמה שהתקווה הופכת לייאוש, ומבינים שכנראה לא יימצאו הקרובים שלהם".
רקח שחזר את החיפושים אחר שאול ופורטונה (טונה) ג'נודי, ראש הקהילה היהודית באנטקיה ואשתו, שאותרו ללא רוח חיים, ואמר כי "ככל שנכנסו פנימה הבנו שהסיכוי למצוא אותם בחיים נמוך. המשימה הייתה להביא אותם לקבורה ראויה".
"נתקלנו בהרבה מאוד אזרחים סורים, סביבה שהייתה קצת לא נעימה", תיאר רקח. הוא הוסיף: "למרות שהיו לא מעט פליטים סורים, כשמטפלים באירוע הומניטרי הסיטואציה משתנה. אנשים התחננו שנעזור להם לחפש את יקיריהם, וביצענו שם את המשימה עם תחושת שליחות אדירה וזכות גדולה".