1 צפייה בגלריה
 מתן כהנא
 מתן כהנא
כסיף וכהנא
(צילום: שמוליק דודפור, עמית שאבי )
המבצע הצבאי נגמר – הפוליטיקה חוזרת: במערכת הפוליטית הגיבו היום (א') שלל חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה להפסקת האש שסיימה אמש את חמשת ימי הלחימה במבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה. בעוד שבמפלגות האופוזיציה הציוניות מודים שנוהל בצורה טובה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקורת קשה ניתן היה לשמוע כצפוי מח"כ עופר כסיף מחד"ש-תע"ל.
בריאיון לאולפן ynet תיאר כסיף את הפגיעה באזרחים ברצועת עזה כ"טבח" – אף שחלקם נפגעו מירי רקטות כושל – וחזר שוב ושוב על הטענה ולפיה אין פתרון צבאי לסכסוך מול הפלסטינים ברצועת עזה, אלא רק פתרון מדיני. "הגיע הזמן שהציבור יבין שמוכרים לו שקרים. אין פתרון צבאי", אמר כסיף. "בפחות מ-20 שנה היו 16 מתקפות על עזה. לאן זה הוביל? מעבר לסבל, שנאה, הרג, הרס, חורבן בעזה, וכמובן גם נפגעים קשה בתוך ישראל כולל הרוגים, כולל רק השבוע לא רחוק מאיפה שאני גר ברחובות, זה לא הוביל לשום דבר. צריך להתחיל להבין – אין פתרון צבאי".


כסיף טען ש"הדרך היחידה" שבה שני העמים יוכלו לחיות זה לצד זה היא ב"סימביוזה": "אנחנו תאומים פה. אם אחד יסבול גם השני יסבול". כשהמראיין אטילה שומפלבי הזכיר לו ש"אין סימטריה" בין הרצון בקרב הצדדים לפגוע באזרחים זה של זה – החמושים הפלסטינים יורים רקטות בכוונה כדי לפגוע באזרחים, בעוד בצה"ל נמנעים ככל האפשר מפגיעה בחפים מפשע שארגוני הטרור משתמשים בהם כמגן אנושי – השיב כסיף: "אין סימטריה בין כובש לבין נכבש". הוא טען עוד כי "אין סימטריה בין אלה שמבצעים טבח בפועל תחת צקצוק שכביכול לא רוצים לפגוע".
לאולפן ynet התראיין גם ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), והוא שיבח את אופן ניהול המבצע: כשנשאל אם הוא נותן "ציון טוב" לראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט השיב בחיוב. "לממשלה יש יועצים מצוינים, כמו הרמטכ"ל וראש השב"כ. הם (נתניהו וגלנט) נשענו בנושא הביטחוני על ההמלצות של הדרג המקצועי. הם עשו את זה טוב. אין מה להגיד". כהנא העריך אמנם כי "בדור או שניים הקרובים נמשיך עם הסבבים", אך הדגיש: "המבצע היה סיפתח להחזרת ההרתעה שנשחקה מאז שהממשלה פה".
בנוגע להימנעותו של נתניהו מכינוס הקבינט לפני ההחלטה על היציאה למבצע – בדומה לאופן שבו פעל יאיר לפיד לפני היציאה למבצע "עלות השחר" אשתקד – טען כהנא כי הסיבה לכך היא ההרכב הנוכחי של הקבינט, הכולל שרים כגון איתמר בן גביר. "יש שם שני שרים – אחד מהם למד משפטים במקום לשרת בצבא, השני בכלל לא שירת בצבא, אחד קרא למחיקה של חווארה, השני עסוק עדיין במערכת בחירות. מטבע הדברים נתניהו לא רוצה לכנס כזה קבינט, אני מבין אותו לחלוטין". למרות התשבחות בנוגע להתנהלות הביטחונית, כהנא הדגיש: "אין אופציה של ממשלת אחדות על הפרק".
להפסקת האש התייחס גם ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), שאמר ל-ynet radio: "צה"ל עשה תצוגת תכלית נהדרת מבחינה מבצעית, מבחינה מודיעינית, ואני מקווה ומתפלל שזה יביא לנו שקט כי אנחנו בסך הכול רוצים שקט, שום דבר מעבר לזה". הוא הוסיף כי "הסבב היה קצר אבל אפקטיבי" והדגיש כי המבחן להצלחתה של הפסקת האש יגיע ביום חמישי הקרוב, במצעד הדגלים לרגל יום ירושלים. הוא נשאל אם "שווה" לקיים את המצעד למרות איומי ארגוני הטרור, והשיב: "אני חושב שכן כי מרגע שארגוני טרור קובעים לנו את הטון אז הפסדנו במערכה".