בשבדיה התקיים בצהריים (שבת) הכינוס מול שגרירות ישראל בשטוקהולם, במסגרתו תכנן אחמד עלוש, בן 32 שמתגורר במערב המדינה, לשרוף ספר תורה וספר תנ"ך. המשטרה השבדית אישרה את הבקשה "כדי שהמבקש יוכל להביע את דעותיו", צעד שגרר גינויים וזעם ממנהיגי ישראל, בכירים בארץ ומצד רבנים, אבל עלוש הגיע עם תיק ובו קוראן ומצת, בלי ספרי תורה או תנ"ך - ולא שרף דבר.
3 צפייה בגלריה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
עלוש בן ה-32, עם ספר קוראן בידו
(צילום: זאב אברהמי)
3 צפייה בגלריה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
(צילום: זאב אברהמי)
את הבקשה לשריפת ספרי התנ"ך והתורה הגיש עלוש בתגובה להצתת ספר קוראן מול מסגד מרכזי בעיר הבירה השבדית לפני שבועיים, במהלך שעורר אז זעם אדיר כלפי שבדיה בעולם המוסלמי.
השבדים עצמם לא הביעו עניין רב בהחלטתו להצית ספר תורה ותנ"ך, ולמקום הגיעו בעיקר עיתונאים. כמה אזרחים מוסלמים ביקשו ממנו להימנע מהצתת הספרים - עוד לפני שידעו שבתיקו אין דבר למעט קוראן. בבקשתו, כתב עלוש כי החליט לעשות זאת "בתגובה להצתת הקוראן".
מול השגרירות, הסביר עלוש כי רצה לוודא שהרשויות בשבדיה לא מקיימות אכיפה בררנית - על רקע הצתת הקוראן. "זה לא אנטישמי או פשע שנאה", הוא אמר לנוכחים במקום. המשטרה בשבדיה מסרה כי האישור ניתן כך שהמבקש יוכל להביע את דעותיו. הם ציינו כי לא ביקשו שיציג את מניעיו כי בשבדיה יש חופש ביטוי.
הזכות להפגנות ציבוריות בשבדיה מוגנת על ידי החוקה. המשטרה מעניקה אישור לכינוס אם ניתן לקיימו כל עוד אין סכנה לביטחון הציבור וניתן לערוך אותו ללא הפרעות קשות. "אנחנו לא מעניקים אישור לפעולות שונות, אנחנו מעניקים אישור לכינוס ציבורי. זה הבדל חשוב", אמרו לסוכנות הידיעות AP.
3 צפייה בגלריה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
הפעיל שהצית את הקוראן בשבדיה. הצתות התנ"ך והתורה הן "תגובה"
(צילום: AFP)
לפני האירוע קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לשבדיה לאסור את שריפת התנ"ך: "כנשיא מדינת ישראל גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה, זו החלטה מבישה".
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט התראיין לטלוויזיה השבדית ואמר כי "שריפת ספר תורה היא שנאה והסתה, לא חופש ביטוי. כיהודי מאמין אני קורא בכל בוקר בתפילה פסוקים מהתורה שלנו. אל תאפשרו זאת".
מי שהביע גם כן זעזוע מהכוונה לשרוף את התנ"ך מול השגרירות הישראלית היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמר כי הוא קורא לשר החוץ כהן להפעיל את כובד משקלו מול שבדיה "שמתמודדת עם איסלאם קיצוני המאיים להתשלט על מדינתה", כלשונו. "אם לא ייעתרו לבקשתו של שר החוץ - יש לפעול להחזיר חזרה לישראל את השגריר", אמר בן גביר, שצילם בעבר את ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי כשהוא קורע דפים מספר הברית החדשה. בתמונה שהופצה ב-2012, נכתב כי בן גביר היה זה שצילם את המעשה.
גם רבנים בכירים הביעו זעם מההצתה המתוכננת. הרב הראשי לישראל דוד לאו פנה במכתב פומבי לראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון וכתב לו: "הזדעזעתי לשמוע על כוונת אזרחים תושבי שבדיה לערוך ההפגנה שתכלול שריפת ספר תורה. הדבר היותר חמור הוא, שמשטרת שבדיה אישרה דבר חמור ונורא זה, במסווה של 'חופש הביטוי'". הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף פנה מצדו במכתב למלך שבדיה קרל גוסטב ה-16: "אני מפציר בהוד מלכותו להתערב ולמנוע מעשה כזה".
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי פנה כבר בשבוע שעבר במכתב לראש ממשלה שבדיה אולף קריסטרסון בבקשה שיורה למנוע את שריפת התנ"ך, אולם ממשלתו לא התערבה בסוגיה. קריסטרסון עצמו הצהיר לפני המקרה הקודם של הצתת הקוראן כי ישאיר את ההחלטות בסוגיות הללו לרשויות אכיפת החוק. "שבדיה מחויבת להילחם באנטישמיות. לצד זאת, בשבדיה קיימת זכות חוקתית לחופש ביטוי, חופש התכנסות וחופש הפגנה. החלטות לאפשר הפגנות מתקבלות באופן עצמאי על ידי הרשויות הרלוונטיות", השיב לשיקלי.