64% מנפגעי הכוויות בישראל בעשור האחרון נפגעו כתוצאה ממגע עם מים רותחים. כך עולה מדו"ח של מכון גרטנר בבית החולים שיבא ושל משרד הבריאות. בקרב ילדים בני אפס עד ארבע שיעור הנפגעים גבוה בהרבה, והוא עומד על 82%. שיעור הנכווים ממים רותחים בקרב בני 60 ומעלה עמד על 42%.
2 צפייה בגלריה
בישראל יש רק 36 מיטות לטיפול בכוויות, ומתוכן ארבע בלבד לטיפול בילדים. אילוסטרציה
בישראל יש רק 36 מיטות לטיפול בכוויות, ומתוכן ארבע בלבד לטיפול בילדים. אילוסטרציה
בישראל יש רק 36 מיטות לטיפול בכוויות, ומתוכן ארבע בלבד לטיפול בילדים. אילוסטרציה
(צילום: shuttetstock)
ההסבר לפער הוא שילדים בגיל כה צעיר אינם מודעים לכך שמים עלולים להיות מסוכנים. במערכת הבריאות מציינים כי מאז שפרצה הקורונה נרשמה עלייה במספר הילדים שאושפזו בבתי החולים עם כוויות, כיוון שהם היו הרבה יותר זמן בבית. מהנתונים עולה כי ב-2019 אושפזו בבתי החולים 1,176 בני אדם שנפגעו מכוויות, לעומת 1,238 ב-2010.
"ילדים קטנים הם חסרי אונים ותלויים במבוגרים בעניין הזה", הסביר פרופ' יוסי חייק, מנהל יחידת הכוויות בשיבא. לדבריו, מספר הילדים שנפגעו מכוויות בחברה החרדית ובחברה הערבית גבוה יותר, ממשום שמדובר באוכלוסיות שבהן יש משפחות מרובות ילדים, מה שהופך את ההשגחה האישית על כל ילד למסובכת יותר.
חייק הוסיף כי כוויות בקרב ילדים שכיחות יותר באוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. "אנחנו מעלים מודעות לנושא הכוויות, ולאחרונה גם גייסנו מובילי דעה במגזרים השונים לשם כך", הסביר. "בנוסף, בשנים מסוימות גם שלחנו צוותי הסברה לגנים ולבתי הספר".
2 צפייה בגלריה
אינפו מניעת כוויות מהילדים
אינפו מניעת כוויות מהילדים
"כשילד עובר את גיל ארבע מתחיל אצלו יותר גורם הפחד". פרופ' יוסי חייק
באשר לעלייה במספר הילדים שסבלו מכוויות מאז הקורונה אמר חייק כי ברגע שהבעיה זוהתה, בוצעה פעילות הסברתית שבעקבותיה השתפר המצב. לדבריו, בשיבא מתאשפזים בכל שנה כ-120 ילדים שנפגעו מכוויות. "ברגע שילד עובר את גיל ארבע יש לו יותר מודעות ומתחיל אצלו יותר גורם של פחד".
בנובמבר 2021 נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" סיפורו הטרגי של ניג'אט מגרמוב בן ה-16.5 שנכווה אנושות מהתלקחות סוללה של קורקינט חשמלי בביתו. בשל מצוקה במיטות הוא לא אושפז ביחידת הכוויות בשיבא, ובסופו של דבר נפטר מפצעיו. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בישראל יש רק 36 מיטות לטיפול בכוויות, ומתוכן ארבע בלבד לטיפול בילדים. בשנים האחרונות לא נוספה אף לא מיטה אחת לבתי החולים לצורך טיפול בכוויות.

התנהלות נכונה ונבונה מצד ההורים תסייע למנוע כוויות מילדיהם. להלן ההנחיות:

- רצוי מאוד לרחוץ את הילדים בעצמכם, ללא סיוע של אח שאינו בוגר. בעת הרחצה, ודאו שהילד איננו מתקרב לברזים, בוודאי לא לברז המים החמים. יש מֵחם בבית? ודאו שהוא מצויד במכסה אטום במקרה של נפילה, כדי שמים רותחים לא יישפכו ממנו. כמו כן, ודאו שכבל החשמל קצר ושאין סכנה שהילדים יגרמו למשיכתו - מה שעלול לגרום לנפילת המחם.
- בעת בישול - רצוי שהסיר יהיה בחלק הרחוק של הכיריים.
- הדלקתם נרות? הניחו אותם במקום שבו הילדים לא יוכלו להגיע אליהם. התנור או האח דולקים? ודאו שלילדים אין גישה אליהם, גם כדי שלא ייכוו מגוף התנור וגם לא מאש ישירה. בבית הקפה ובמסעדה, השגיחו שהמלצר לא מעביר את השתייה החמה מעל הראש של הילדים. מישהו מהילדים נכווה? רצוי שגורם מקצועי יטפל בו. אם הכווייה בגודל של יותר מכף יד - גשו לבית חולים.