הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי שיגר הערב (רביעי) מסר לכנסת לקראת פתיחת מושב החורף בחודש הבא, במסגרתו דורשים החרדים מראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה לקדם את חוק הפטור מגיוס. "עמדתנו ברורה - גיוס לכולם", אמר הלוי. "מול סימני השאלה אני רוצה להציב סימני קריאה. מדינת ישראל חייבת למען ביטחונה להמשיך לקיים את מודל צבא העם, שמחייב גיוס מכמה שיותר חלקים באוכלוסייה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף הרצי הלוי בנימין נתניהו
יצחק גולדקנופף הרצי הלוי בנימין נתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, שלו שלום, Iakovos Hatzistavrou/Pool via REUTERS)

הלוי, שדיבר בטקס "אמץ לוחם", הוסיף כי "בהתאמות הנכונות, יש מקום ויש דרך ליישם זאת בחברה הישראלית המתפתחת. במשך 75 שנה – זה סוד כוחו של צה"ל. בייחוד בימי מחלוקת בחברה הישראלית, צה"ל הוא הפתרון המאחד והמלכד, ויש בו מקום לכולם".
בינתיים, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, אמר הערב בריאיון ל"כיכר השבת" כי חוק הפטור מגיוס צריך לעבור בכנסת בכנס החורף. גולדקנופף אמר שהחרדים טעו שלא העבירו את החוק לפני הקמת הממשלה. "כשהגיע התקציב התחילו להסביר לנו שיש עליהום ויש הפגנות ויש את כל הדברים האלה. ניסינו להסביר לגדולי ישראל, לא השתכנעו. אני מודיע לך גדולי ישראל לא השתכנעו להזיז, שאנחנו נסכים להזיז את חוק הגיוס. רצו שזה יעבור דווקא עם התקציב. הבעיה הייתה שהתקציב כבר היה כמו שאומרים ברגע האחרון ולכן עכשיו את חוק הגיוס. זה עבודה. עכשיו אנחנו עובדים על זה", אמר.
הוא נשאל אם לא יהיה חוק גיוס לא תהיה ממשלה, והשיב: "יכול להיות כן, כך נראה". כשנשאל על התקדמות במהפכה המשפטית אם לא יעבור חוק הגיוס השיב: "זו התחייבות של הליכוד אלינו שלא יעבור שום דבר אחר. יעבור חוק הגיוס, יש לי חתימה פה בכיס, של מזכיר הממשלה".
הרמטכ"ל התייחס בנאומו גם לצעירים ששוקלים לא להתגייס, בין השאר בצל סערת מכתב הסרבנים שבעקבותיה אף הודיע מנהל הגימנסיה הרצליה בתל אביב על התפטרותו. "מול צעירים השוקלים לא להתגייס, האמירה היא ברורה: אנחנו נחיה כאן, במדינת ישראל, תמיד. לשם כך עלינו להגן. כל מי ששוקלים לא להתגייס, ישאלו את עצמם מה יהיה אם כולם ינהגו כמותם. בימים של מחלוקת, קשה ככל שתהיה, אסור לאבד כיוון. צה"ל הוא המקום הנכון להיות בו".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל במסר לקואליציה והחרדים: "עמדתנו ברורה - גיוס לכולם"
הרמטכ"ל במסר לקואליציה והחרדים: "עמדתנו ברורה - גיוס לכולם"
הרמטכ"ל הלוי, הערב
(צילום: דובר צה"ל)
עוד אמר הרמטכ"ל כי "בימים של מחלוקת, מול קולות מבחוץ המנסים להשפיע על צה"ל, קולות שאינם אמונים על הביטחון ואינם נושאים באחריות לו, אנחנו בצה"ל לא בוחרים צד. עלינו מוטלת האחריות הבלתי מתפשרת לכשירותו של צה"ל וללכידות השורות בו. לא רק היום, כי אם לשנים רבות קדימה. אנו מתנגדים לכל שימוש שנעשה במדים לטובת המחלוקת, בסדיר ובמילואים – המדים אותם מדים. צה"ל בוחר תמיד להגן על המדינה. בכל מצב, מול כל אויב ומול כל אתגר. בנחישות וללא תנאי".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה לדברים: "מחזק את הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. כולם צריכים להתגייס, כולם צריכים לשרת. בלי חוקי השתמטות ובלי מתווים חסרי שיניים שיובילו לשחרור המוני מצה"ל ולריסוק צבא העם".

נתניהו ביקש לרכך

לפני כמה שבועות ביקש ראש הממשלה נתניהו לרכך את המתווה המבוקש לחוק הגיוס, אך נתקל בסירוב. תשובת המפלגות החרדיות הייתה חדה וברורה: חוק הפטור מגיוס יעבור בדיוק כפי המופיע בהסכם הקואליציוני, כולל פסקת התגברות - וזה יהיה הדבר הראשון שהכנסת תקדם לאחר חזרתה מפגרת הקיץ באוקטובר.
השר לענייני ירושלים מאיר פרוש מיהדות התורה, אמר בשבוע שעבר בהתייחסו לאפשרות של קידום חוק שייתן פטור לבני הישיבות מגיוס לצה"ל: "יהדות התורה אומרת 'יש לנו הסכם כתוב וחתום'. כך צריך להיות. יבואו ויגידו לנו 'אי אפשר', נשמע למה אי אפשר, מה אתה מציע במקום שיהיה מסודר". על השאלה האם כנס החורף יסתיים עם חוק גיוס שעבר בקריאה שנייה ושלישית, השיב השר פרוש: "עם חוק שמאפשר לנו חוק גיוס, זה חוק 'אנטי גיוס'".