בכירי מערכת הבריאות קיבלו את המתקפה של בנט באו"ם בהפתעה גמורה ובתסכול עמוק. "אנחנו נותנים את הנשמה ומובילים בעולם, ובמקום להתגאות בנו הוא משתלח בנו - ועוד מעל בימת האו"ם", אמרו כמה מהם, ואחרים הוסיפו: "ההתנהגות הזו ילדותית. לתקוף את הפקידות המקצועית מזכירה את השיטות של נתניהו". לאחר נאומו של בנט שלשום התקיימה שיחה של בכירי משרד הבריאות עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, שבה נאמרו דברים קשים. הורוביץ הבהיר שהוא מגבה אותם במאה אחוזים והפציר בהם להמשיך לבצע את עבודתם במקצועיות.
אחד הבכירים במשרד הבריאות תקף את בנט בחריפות ואמר: "מערכת הבריאות ובתי החולים בפרט נושאים בעול המגפה כבר יותר משנה וחצי, למרות שלא ניתנו להם אמצעים מספיקים לעשות כן. בעוד שבמדינות מערביות אחרות יש יחס טוב לרופאים ולאחיות המופקדים על הטיפול בחולי הקורונה ובחולים האחרים, הצוותים הרפואיים בישראל נותנים את כל מה שיש להם - הגם שהם נאלצים לסחוב את האלונקה כבר שנים, גם במשבר הנוכחי - עם הרבה פחות ידיים עובדות. במקום לשבח את מערכת הבריאות הישראלית ולתת לה רוח גבית - ראש הממשלה בחר להעליב ולבזות אותה. זו לא הדרך להשיג את שיתוף הפעולה ואת המחויבות שלנו בזמן מלחמה".
3 צפייה בגלריה
 שר הבריאות ניצן הורוביץ מבקר במחלקת הקורונה והטיפול הנמרץ בביה"ח וולפסון
 שר הבריאות ניצן הורוביץ מבקר במחלקת הקורונה והטיפול הנמרץ בביה"ח וולפסון
שיחה קשה עם בכירי משרד הבריאות. השר ניצן הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
"התנהגות ראש הממשלה וסביבתו בימים האחרונים, החל מההשמצות נגד ד"ר שרון אלרעי פרייס, שקולה המקצועי והאמיץ הוא קרן אור בניהול המגפה, ועד העקיצות באו"ם, מעידה על הלחץ הרב שהוא נמצא בו ועל הרצון לשאת חן בעיניי הבוחרים", הוסיף הבכיר במשרד. "מומחי משרד הבריאות ימשיכו לומר את האמת המקצועית שלהם באומת וביושר גם בהמשך, למרות ההתעלמות המכוונת מכל העצות והדרישות שלנו".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר כי "גורמי המקצוע במשרד הבריאות תפקידם לעקוב אחר הנתונים ולהציג לדרג הפוליטי את תמונת המצב העדכנית וניתוח משמעויות והמלצות לשמירה על בריאות הציבור. הדרג המקצועי במשרד הבריאות ימשיך לבצע את תפקידו ולהציג את עמדתו בקול ברור ובטוח, כפי שנעשה עד כה. משרד הבריאות יוסיף להוביל ולגבות את הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ, שמתמודדים כבר מעל שנה וחצי עם מגיפה, במקביל למתן יתר הטיפולים הרפואיים לאזרחי מדינת ישראל".
מנהל מחלקת קורונה באחד מבתי החולים, שביקש אף הוא להישאר בעילום שם, אמר: "ניהול מגפה הוא קודם כל עניין של בריאות, ורק לאחר מכן של כלכלה. אם ראש הממשלה היה מסייר בבתי החולים לעתים קרובות יותר ורואה את העומס הבלתי נסבל שאנו פועלים בו בשל ההחלטות שהוא מקבל וחוסר ההסכמה שלו להתפשר ולקבל החלטות לא פופולריות, ייתכן שהוא היה משנה את דעתו ומסכים לפעול להגבלת התחלואה. המערכת אינה מסוגלת לתת כעת טיפול מיטבי לא לחולי הקורונה ולא לחולים האחרים. וכל מי שמגדיר את המצב הנוכחי כהצלחה – חי בניתוק מוחלט מהמציאות הרפואית בישראל כיום".
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
(צילום: אבי חי)
מנהל בית החולים איכילוב ופרויקטור הקורונה הראשון, פרופ' רוני גמזו, אמר כי "ראש הממשלה תיאר במדויק את שלושת העקרונות למלחמה בקורונה - שיתוף הציבור, בדיקות נרחבות למניעת סגר ושיתוק מערכות, חיסונים באופן נרחב ועבודה מדויקת מהירה ויעילה - כל זאת תוך כדי איזונים בין בריאות, כלכלה וחברה. זאת הדרך הנכונה. עם זאת, צריך להתאפק מביקורת מוגזמת על גורמי המקצוע; גמגום נובע מהתלבטות ואי-ודאות שהם מובנים במצב זה. היא תמיד עדיפה על שתיקה ואדישות".
שרים בממשלה דווקא גיבו את בנט. "משרד הבריאות הוא משרד 'דווקני' שמטיף כל הזמן למגבלות ושבראייה לאחור רבות מהאזהרות שלהם התבדו. היום הדרישות שלהם למגבלות התקהלות פשוט לא הגיוניות. אין שום טעם לקבל מגבלות התקהלות בשעה שרוב התחלואה במגזר הערבי. התו הירוק לא עוזר וצריך להתמקד בחיסונים".
חבר קבינט הקורונה זאב אלקין רואה בדברי בנט מחלוקת לגיטימית ולא מתקפה. "למרות שדעתי שונה מעמדת בנט ויותר שמרנית ומחמירה אפילו מעמדת משרד הבריאות, אני חושב שזה לגיטימי לחשוב אחרת", טען אלקין. "יש תחזיות מומחים אחרות - כמו למשל התחזית של פרופ' ערן סגל - שטוענת שאפשר לצאת מהגל הנוכחי בלי מגבלות נוספות".
שרים אחרים ציינו כי "הביקורת של בנט הייתה ממש מיותרת. זה ברור שלראש ממשלה יש מנדט לקבל את ההחלטות. הוא לא מחויב לקבל את עמדת אנשי המקצוע וזה לגיטימי לגמרי אבל להשתמש בבימת האו"ם כדי להלבין את פניהם זה כבר מוגזם. הם הרי עושים עבודה קשה מנשוא ויש לכבד אותם על זה".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
"להתאפק מביקורת מוגזמת על גורמי המקצוע". גמזו
(צילום: ראובן קסטרו)
לדברים הצטרף פרופ' חזי לוי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום מנכ"ל בית החולים ברזילי באשקלון, שאמר מצידו כי "הדרג המקצועי, שעד לא מכבר הייתי חלק ממנו, עושה עבודתו נאמנה, במסירות ובמקצועיות תוך התייעצויות ולמידה מתמדת. די אם נראה את ההחלטות האחרונות של ה-FDA, שנסמכו על מידע של המומחים. הקבינט - הקודם והנוכחי - הזמין את אנשי המקצוע על מנת לשמוע את דעתם וללמוד מהם טרם קבלת ההחלטות".
"נאמרו דברים שחבל שנאמרו", המשיך פרופ' לוי. "הדרג המקצועי חייב להביא את דעתו המקצועית, והדרג הפוליטי - וראש הממשלה בראשו - הוא המוסמך וצריך לקבל את ההחלטות. אף אחד לא מתיימר להחליף אותו את את שרי הקבינט בקבלת ההחלטות. ראוי שהשיח יהיה מכבד ומאוזן יותר, בייחוד אם רוצים לקבל את אמון הציבור ושיתוף הפעולה שלו".
שר הביטחון בני גנץ יצא להגנת מערכת הבריאות בערב החג, עוד לפני נאומו של בנט: "אני רואה את השיח שמתנהל בימים האחרונים נגד מי שמקדישים בשנה וחצי האחרונות את חייהם למאבק בנגיף, ומבקש להגיד שאני נותן גיבוי קודם כל לצוותים הרפואיים שעושים לילות כימים להצלת חיי אדם, וגם לכל גורמי המקצוע - במשרד הבריאות, במערכת הביטחון, בייעוץ המשפטי לממשלה ובכלל המשרדים. גם אם ישנם חילוקי דעות, המקום לפתור אותם הוא בדיונים ולא בעיתונים".
מבין חברי האופוזיציה גם חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת יצא נגד ההתקפה של בנט ואמר כי "המתקפה של נפתלי בנט על בכירי מערכת הבריאות היא טעות. בממשלה הקודמת, כשראש הממשלה ההוא תקף את הפקידות הבכירה, הייתה קמה - ובצדק - סערה".
פורסם לראשונה: 21:27, 28.09.21