3 צפייה בגלריה
ההכנות במערת המכפלה  לקראת ביקור הנשיא
ההכנות במערת המכפלה  לקראת ביקור הנשיא
החנוכייה במערת המכפלה ממתינה לנשיא המדינה הרצוג
(צילום: קריית ארבע חברון)
במערת ההכפלה בחברון ערכו הבוקר (יום א') הכנות אחרונות לקראת השתתפותו של נשיא המדינה יצחק הרצוג במעמד הדלקת נר ראשון של חנוכה. פעילי שמאל צפויים למחות על החלטתו של הנשיא הרצוג להשתתף באירוע בעיר הפלסטינית שנמצאת בשליטה ישראלית. משמרת מחאה תעמוד בסמוך למערת המכפלה תחת הכותרת "ימי החנופה". בלשכת הנשיא טרם התייחסו לנושא.
ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן אמר לקראת הדלקת הנר הראשון בהשתתפות הרצוג: "אנחנו מתרגשים לארח את נשיא המדינה בעיר חברון, הנשיא מגיע לקברי האבות ואימהות, שורש העם היהודי, אירוח נשיא המדינה במקום הזה הוא ניצחון העם היהודי.
"מערת המכפלה לשמחתנו נמצאת כמעט בקונצנזוס כלל ישראלי, עובדה היא שמגיעים לכאן כמיליון איש במהלך השנה, נמשיך להחזיק במקום בעוז וגבורה למרות שלצערי יש מעט אנשים שלא רוצים בכך, הפגנות אנשי שמאל קיצוני לא מרגשות אותנו, ואנחנו מזמינים כל ישראלי וכל יהודי להגיע לכאן".
3 צפייה בגלריה
ההכנות במערת המכפלה  לקראת ביקור הנשיא
ההכנות במערת המכפלה  לקראת ביקור הנשיא
(צילום: קריית ארבע חברון)
בתנועת שלום עכשיו גינו את השתתפות הנשיא הרצוג באירוע במערת המכפלה. "ההתנחלות בחברון היא הפנים המכוערות ביותר של השליטה הישראלית בשטחים. בלתי נתפש שנשיא המדינה, שאמור להיות דמות מאחדת, בוחר מכל המקומות להדליק נר במקום שהפך למעוז הכהניזם ולסמל הדיכוי והאלימות".
מארגון שוברים שתיקה נמסר: "בזמן שהרצוג ידליק את הנר, פלוגות חיילים יישלחו לסגור את רחובות העיר הגדולה בגדה המערבית במפגן אפרטהייד נוסף. אנחנו מזמינים את הרצוג לקרוא מקצת מאלפי עדויות החיילים ששירתו בחברון על מנת להבין כמה אלימות, נישול וגזענות מייצרת ההתנחלות בחברון".

"לאפשר את קיום המחאה"

ישי הדס, אחד ממארגני הפגנת השמאל, פנה בסוף השבוע באמצעות עו"ד גונן בן יצחק למפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס. במכתב מתריע הדס מפני "נוהל נפסד המתקיים בפיקוד המרכז לפיו כאשר פעילי שמאל מתכוונים לקיים מחאה, מוצא נגדם צו שטח צבאי סגור או צו רידוד אשר בפועל מונע מהם לקיים מחאה ולהביע את דעתם".
בעקבות כך דורשים המפגינים "להורות לכוחות בשטח ולאפשר את קיום המחאה ללא הפרעות וללא הגבלות ולהורות לכוחות לאבטח את המפגינים באופן השווה לרמת האבטחה לה יזכה הנשיא, פמלייתו ואורחיו". פעילי השמאל שיגרו את המכתב לאחר כמה מקרים קודמים שבהם הורחקו מנקודות ביהודה ושומרון שבהן רצו להפגין.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
גם הפלסטינים זועמים על החלטת הנשיא הרצוג לקיים את טקס הדלקת הנר הראשון במערת המכפלה. ארגון "מגני מערת המכפלה" קרא לפלסטינים בחברון לקיים את תפילת הצהריים במערה לשם הפגנת נוכחות. בפתח מתכננים לקיים מסיבת עיתונאים בסיום התפילה, שמטרתה גינוי ביקורו של הנשיא.
ארגון הג'יהאד האיסלאמי הודיע כי הוא מטיל על ישראל את האחריות ''לפלישה'' למערת המכפלה והזהיר מפניה. בארגון ציינו כי מדובר בצעד שמטרתו לחזק את הייהוד של מערת המכפלה וכי מדובר במעשה עוין שיש להתנגד לו בכל הכוח.
בג'יהאד האיסלאמי אף השוו בין הביקור הצפוי לבין עלייתו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון להר הבית בשנת 2000, אשר הובילה לפרוץ מהומות ולתחילתה של אינתיפאדת אל-אקצא. "אנחנו מזכירים לישראל ולעולם כי אינתיפאדת אל-אקצא פרצה בתגובה לפלישה של שרון לאל-אקצא. העם הפלסטיני לא יסכים לניסיונות לפגוע במקומות הקדושים לו מבלי שתהיה לכך תגובה".
בחמאס גינו את הביקור הצפוי וקראו לתושבי הגדה המערבית בכלל וחברון במיוחד להגיע למערה כדי להביע התנגדות ולחולל עימות במקום. ראש העיר חברון מתח ביקורת על החלטת הנשיא להדליק נר חנוכה במערה, וקרא לה "חציית קווים".