נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בצהריים (שישי) לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי כי הוא רוצה לסיים את המלחמה באוקראינה בהקדם האפשרי, אולם טען שאוקראינה עדיין רוצה להמשיך להשיג את מטרותיה בשדה הקרב. דבריו של פוטין פורסמו בטלוויזיה ההודית בתום פגישה בין השניים, כשברקע מתקפת הנגד האוקראינית שבמסגרתה שוחררו שטחים שנכבשו על ידי הרוסים לאורך המלחמה.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ונרנדרה מודי בכנס באוזבקיסטן
ולדימיר פוטין ונרנדרה מודי בכנס באוזבקיסטן
פוטין וראש ממשלת הודו מודי, היום. נשיא רוסיה טוען: קייב רוצה להמשיך להשיג מטרות
(צילום: AFP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אמש כי הרשויות בארצו גילו קבר אחים בעיר איזיום, ששוחררה במסגרת מתקפת הנגד שבה רשמו הכוחות האוקראיניים הישגים גדולים. היום אותרו בקבר האחים גופות כשידיהן אזוקות בקבר האחים. המושל המקומי, אולג סינגובוב, אמר כי "מהמידע שלנו, על כולן יש סימנים של מוות אלים. הן עם ידיים קשורות מאחור. הכול ייחקר". המשטרה האוקראינית סייעה בחילוץ הגופות מקבר האחים, שבו אותרו כ-450 גופות והקברים בו סומנו בצלבים מעץ. "אנחנו רוצים שהעולם ידע למה גורם הכיבוש הרוסי", אמר זלנסקי אמש. "רוסיה משאירה מאחוריה מוות בכל מקום, וחייבת לשאת באחריות".
בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס הוסיף היום זלנסקי כי מדובר בפשעי מלחמה. הוא טען כי משפחות שלמות עונו לפני שמתו, והוסיף: "יש עוד קברים של המון אנשים. אנשים שעונו, משפחות שלמות". כשנשאל אם בידיו הוכחות לפשעי מלחמה, אמר זנלסקי: "הכול נמצא שם. ועדות חקירה עם שותפים בינלאומיים, ועדות חקירה משותפות. התובעים שלנו עובדים עם הבינלאומיים. יש קצת הוכחות. זה חשוב שהעולם יכיר בכך".
קבר האחים באיזיום, כך לפי ההערכות, הוא קבר האחים הגדול ביותר שנמצא באירופה מאז המלחמות בבלקן בשנות ה-90'. הכוחות האוקראיניים הצליחו להשתלט על העיר האסטרטגית שבמחוז חרקוב אחרי שאלפי חיילים רוסים נמלטו מהאזור ועזבו מאחוריהם גם נשק ותחמושת.
4 צפייה בגלריה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קבר האחים באיזיום. הרוסים דוחים את הטענות שביצעו זוועות
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
קברי אחים באיזיום, אוקראינה
(צילום: רויטרס)
מפקד המשטרה האוקראינית איגור קלימנקו אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי כלל הגופות שחולצו מקבר האחים ככל הנראה שייכות לאזרחים. "במשך חודשים השתוללו טרור, אלימות, התעללות ורציחות המוניות בשטחים הכבושים", אמר יועצו של זלנסקי מיכאילו פודוליאק. "'להקפיא את המלחמה' במקום לשלוח טנקים? אין לנו זכות להשאיר אנשים לבד עם הרשע".
רוסיה דחתה את הטענות לביצוע הזוועות, והאשימה במקום את אוקראינה. "ברור שהאוקראינים מנסים לחזור על סנריו בוצ'ה. עכשיו יש לנו את זה באיזיום", טען בכיר שעמד בראש אחת הרשויות בשטחים שכבשה אוקראינה בחזרה מרוסיה.
ראש ממשלת הודו מודי אמר לפוטין בפגישה בין השניים, שהתקיימה כחלק מפסגה באוזבקיסטן, כי זה לא הזמן למלחמה. "אני יודע שהעידן של היום הוא לא עידן של מלחמה. דיברתי איתך על זה גם בטלפון", הוא אמר לפוטין. הנשיא הרוסי השיב לו: "אני יודע את עמדתך על אוקראינה ויודע על הדאגות שלך. כולנו רוצים שזה יסתיים בהקדם האפשרי".
במקביל, רוסיה האשימה היום את אוקראינה בהריגתם של כמה בכירים בשטחים שנכבשו על ידיה במסגרת המלחמה. במקרה הראשון, טענו הרוסים, התרחש פיצוץ באזור לוהנסק, שם נהרג התובע הכללי מטעמה של מוסקבה יחד עם סגנו. במקרה אחר, באזור העיר ברדיאנסק, טענה מוסקבה כי קייב ביצעה "רצח כפול". לפי הדיווחים, בברדיאנסק נהרג סגן ראש המנהל הצבאי יחד עם אשתו, שעמדה בראש ועדת הבחירות למשאל עם בעיר. האוקראינים לא לקחו אחריות על אף אחד מארבעת המקרים.
בתוך כך, בכיר בנאט"ו אמר היום כי הסנקציות המערביות על רוסיה מתחילות לפגוע ביכולתה לייצר נשק מתקדם עבור המלחמה באוקראינה. עם זאת, הוא הוסיף כי התעשייה הצבאית הרוסית עדיין מצליחה לייצר "הרבה תחמושת", כלשונו.
"הם נפגעים יותר ויותר מהסנקציות, כי חלק מהרכיבים שהם צריכים עבור מערכות הנשק שלהם מגיעים מהתעשייה המערבית", אמר בוב באוור, אדמירל בצבא ההולנדי שעומד בראש הוועדה הצבאית של נאט"ו. "אנחנו יכולים לראות את הסימנים הרציניים הראשונים לכך ביכולתם לייצר תחליפים לטילי שיוט ונשק מתקדם יותר".