סיפורי הגבורה של האלוף במילואים גיורא רום, "אלוף ההפלות" הישראלי הראשון שהלך אמש (שישי) לעולמו, הותירו חותם עמוק לאורך שנים על חבריו בחיל האוויר ובצה"ל. היום, כמה מהם, שליוו אותו במהלך השירות, נפרדו ממנו. הלווייתו של רום תתקיים מחר בשעה 18:30 בבית העלמין בסביון.
"זכיתי לטוס עם גיורא ב-F-15", סיפר דודי אלון, נווט קרב לשעבר. "הייתי הנווט שלו בקרב אוויר אימונים. משום מה, למרות שחלפו 35 שנים, אני עדיין זוכר את הקרב. היינו עסוקים בכל שלב היירוט בתמרוני חמיקה מטילים ששוגרו מהמבנה שמדמה אויב. ואז כשנוצר קשר העין עם המטוסים 'היריבים', גיורא זיהה מצב די נדיר ונכנס ליעף תותח מיידי על מטוס 'האויב'". אלון תיאר את המקצועיות שגילה רום: "התרשמתי מאוד מהשקט שלו, וממיעוט הדיבור בקשר".
3 צפייה בגלריה
אשתו של גיורא רום פרסמה פוסט על רגעיו האחרונים
אשתו של גיורא רום פרסמה פוסט על רגעיו האחרונים
"החיוך האחרון של גיורא, אהובנו". התמונה שפרסמה אתמול אלמנתו מרים
(מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
גיורא רום
גיורא רום
"התרשמתי מהשקט שלו, וממיעוט הדיבור בקשר". גיורא רום
(צילום: דובר צה"ל)
תת-אלוף במילואים איתן יריב נזכר בשירותו עם גיורא: "הוא היה איש צנוע אבל מאוד בטוח בעצמו. עשה הרבה למען הכלל בכל תפקידיו וגם אחרי השירות בצבא, ובכישרונו הגדול תרם רבות למדינה כולה. ישראל והעולם הפסידו אדם חכם, יעיל, לא מתנשא, שתמיד תרם מעצמו".
אלוף במילואים רן גורן, לשעבר סגן מפקד חיל האוויר וראש אכ"א, סיפר על התמודדותו של רום בשבי: "זה היה מעורר השראה. לא פחות מכך הייתה גם חזרתו לטיסה קרבית, ופיקוד על טייסת במלחמה הקשה מכולן. את תפקידיו האזרחים מילא בראייה רחבה וממלכתיות, תוך ראיית טובת המדינה. הוא היה איש נדיר במקומותינו, תמיד רכשתי לו הערכה על אישיותו הכריזמטית, חוכמתו המבריקה והמקורית וההומור המושחז שלו, יחד עם הענווה שאפיינה אותו. אנצור אותו לעד בליבי".
"גיורא השאיר כל כך הרבה בעולמנו הצבאי, התעופתי והערכי", אמר סגן אלוף במילואים מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי. "טייסות וטייסי ישראל זכו בשנים האחרונות לאבות מאמצים ואתה בראשם. סייעת וייעצת, היית חבר אמיתי ונוקב, איש שליחות שאהב תעופה. מצדיעים לך".
את חמש ההפלות שלו השיג רום במלחמת ששת הימים. במבצע "מוקד", בפתיחת המלחמה, הוא הפיל שני מטוסי מיג 21 בשמי מצרים, ובאותו היום הפיל מיג 21 מעל שדה תעופה סורי שאותו הפציץ. למחרת הוא נפגע ברגלו מאש נ"מ סורית, אבל יום למחרת נמלט מבית החולים שבו אושפז ובאותו היום - 7 ביוני 1967 - הפיל שני מטוסי מיג 17 מצריים.
3 צפייה בגלריה
ארכיון גיורא רום
ארכיון גיורא רום
נפגע ברגל מאש נ"מ סורית, למחרת הפיל שני מטוסים מצריים. רום
(צילום: גיל יוחנן)
שנתיים אחר כך, במלחמת ההתשה, מטוסו הופל על ידי כוחות מצריים והוא נפצע ונפל בשבי. שלושה חודשים הוא היה בכלא עבאסייה, לפני ששוחרר במסגרת עסקה בין ישראל למצרים. לאחר מכן שב בהדרגה לטוס, והשתתף בין היתר בגיחות הפצצה במלחמת יום הכיפורים.
רום, שהותיר אחריו אישה (מרים) ושלושה ילדים, שירת עשרות שנים בחיל האוויר ובתחילת שנות ה-90 מונה לנספח צה"ל בארה"ב, לאחר שלא קודם לתפקיד מפקד חיל האוויר.
לאחר הקריירה הצבאית העשירה, רום שימש מנכ"ל משרד התשתיות, מנכ"ל הסוכנות היהודית ומנכ"ל רשות התעופה האזרחית. תפקידו הציבורי האחרון היה יו"ר הדירקטוריון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ב-2019 היה רום מועמד לתפקיד מבקר המדינה. לרום תואר ראשון בכלכלה ומדע המדינה מאוניברסיטת בר אילן ותואר מוסמך במינהל עסקים מ-UCLA.