חוקרים מטעם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג גבו עדויות מצוותים של שני בתי החולים הגדולים ברצועת עזה. מדובר בעדות ראשונה לכך שחוקרים של בית הדין בודקים עדויות לפשעי מלחמה ברצועה. גורמים המקורבים לנושא אמרו לרויטרס שהעדויות נלקחו מצוותים שעבדו בבית החולים שיפא בעיר עזה ובבית החולים נאסר שנמצא בחאן יונס.
תיעוד פעילות כוחות צה"ל ושב"כ בשיפא ואינפוגרפיקה מפת בית החולים
(צילום: דובר צה"ל )

עוד אמרו הגורמים כי האירועים שהתרחשו סביב בית החולים עלולים להפוך לחלק מהחקירה של בית הדין אשר עוסק בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, השמדת עם ומעשי איבה. בית הדין עצמו סירב להגיב לידיעה לגבי תהליכים שנמצאים בעבודה או לגבי עדויות שנגבו. מטעמו נמסר כי הוא חוקר את שני הצדדים: המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר והתגובה הישראלית אחריה.
למרות פניות של רויטרס, לא התקבלו תגובות לידיעה מטעם משרד רה"מ נתניהו, מבתי החולים עצמם או ממשרד הבריאות הפלסטיני.
במהלך הלחימה שני בתי החולים היו זירת פעילות של צה"ל, אשר טען כי אנשי חמאס השתמשו בהם כתשתיות טרור ופעילות עוינת. חמאס ואנשי הרפואה הכחישו את הטענה הזאת. בימים האחרונים דורשים הפלסטינים גם חקירה לגבי קברי אחים לטענתם שהתגלו ליד בית החולים נאסר. בישראל מכחישים לחלוטין ביצוע פשעי מלחמה, כולל מסביב ובתוך בתי החולים. עוד נטען כי כל הפעילות הצבאית באזורים הללו הייתה מוצדקת בשל נוכחות אנשי חמאס במקום.
בתי חולים מוגנים על ידי אמנות בינלאומיות במהלך מלחמה, מה שעשוי להפוך פעילות צבאית באזור שלהם לפשע מלחמה. עם זאת, הם עשויים לאבד את ההגנה שלהם במקרים מסוימים שבהם חמושים עושים בהם שימוש.
1 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
הוצאת גופות במתחם בית החולים נאסר. הפלסטינים מבקשים חקירה בנושא
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
ישראל אינה חברה בבית הדין הבינלאומי, בעוד הפלסטינים הצטרפו אליו ב-2015. בית הדין עצמו טוען שיש לו סמכות לחקור מעשים בכל טריטוריה, כולל ישראל והרשות הפלסטינית ועזה, בעוד ישראל אינה מכירה בסמכות זאת.
יש לציין כי מדובר בבית דין שונה מבית הדין הבינלאומי אשר עוסק בימים אלה בטענה של דרום אפריקה אשר מאשימה את ישראל ברצח עם. בית הדין הבינלאומי עוסק בטענות בין מדינות, בעוד בית הדין הפלילי חוקר גם מקרים פרטניים ומעשים של אנשים או חיילים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום שישי כי המהלך של בית הדין לא ישפיע על מעשיה של ישראל, אך כי מדובר בתקדים מסוכן אשר מאיים על חיילים ודמויות פוליטיות. בהודעה שפרסם כתב: "תחת הנהגתי, ישראל לעולם לא תקבל שום ניסיון של בית הדין בהאג לערער על הזכות הבסיסית שלה להגן על עצמה". בפגישה שערך היום עם נציגי פורום הגבורה ופורום תקווה המשיך נתניהו את הקו נגד בית הדין הפלילי בהאג, שעשוי להוציא צווי מעצר לבכירים ישראלים. "בית הדין בהאג בא כעת להילחם בנו", הוא אמר. לדבריו, "יש פה מערך עולמי של אנטישמיות. כשאנחנו מותקפים כולם בעדנו כביכול, כשאנחנו יוצאים להגן על עצמנו כולם נגדנו. בית הדין בהאג, שהוקם לאחר השואה כדי להבטיח שלעולם לא עוד, מונע מהמדינה היהודית להגן על עצמה כאשר מנסים להשמיד אותה ולבצע בפועל שואה נוספת".