יו״ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', המכהן כשר האוצר ושר במשרד הביטחון - כן, יש דבר כזה - הפגין הבוקר חוסר צניעות משווע לצד עצימת עיניים וסתימת אוזניים, כשבחר לצייץ את תמיכתו בהחלטתו של ראש אמ״ן אלוף אהרון חליוה להתפטר מתפקידו. ״טוב שחליווה התפטר ולקח אחריות״, כתב סמוטריץ׳ על ההחלטה המתבקשת והראויה של ראש אמ״ן, והוסיף: "זו הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל ולכן אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו יהיו אלה שממנים את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם".


זמן קצר לאחר מכן, פרסם אותו סמוטריץ' פוסט בפייסבוק, שבו העביר מסר הפוך לגמרי לגבי ראש אמ"ן. "ים של מילים גבוהות, אפס לקיחת אחריות", הוא כתב על המכתב של חליוה. "שום הודאה בטעות, הכרה בכישלון ובסיבות לו. עוד "אחריות" כזו ואבדנו".
אלא שגם סמוטריץ' של הטוויטר וגם סמוטריץ' של הפייסבוק מעדיפים להתעלם מהמסר הרחב, שזועק לשמיים: חליוה עשה את מה שהדרג המדיני מסרב לעשות מאז 7 באקטובר. ומילא להתפטר - זו כנראה ציפייה גדולה מדי מהממשלה שלנו, להתפטר - אבל אולי לפחות לקחת אחריות? מישהו שמע את ראש הממשלה נתניהו או את השרים שהובילו אותנו בשנים האחרונות מדברים על לקיחת אחריות? או אולי אפילו רק התנצלות על הפקרתם של אלפי מתים, פצועים, חטופים ואזרחים, שעולמם כבר לא יהיה נורמלי יותר?
היה מוטב לפוליטיקאים בעת הזו לידום. אם לא קיבלו אחריות למחדל 7 באוקטובר, אין זה ראוי שיתייחסו בכלל להתפטרותו של חליוה וללקיחת האחריות - הראויה - של רבים אחרים במערכת הביטחון. מידת צניעות אין להם, אבל טיפת בושה? הדרג הצבאי לקח אחריות מהרגע הראשון למחדל המביש. הדרג המדיני - הס מלהזכיר.
אתם רוצים שהרמטכ״ל, ראש השב״כ וכל האחראים לאסון הזה יקחו אחריות ויתפטרו - אבל את הבחירות אתם רוצים לקיים במועדון, באוקטובר 2026, כאילו כלום לא קרה?
זה לא רק חוסר בושה - זה גם חוסר מודעות עצמית. סמוטריץ', הרי, הוא הפוליטיקאי שצוטט אומר ״חמאס הוא נכס״ - משפט שהוזכר פעמים רבות בחצי השנה האחרונה כאחד מהביטויים הבולטים ביותר של הקונספציה. אז הוא רוצה ללמד את הדרג הצבאי הלכות בקבלת אחריות ותיקון? אתם רוצים שהרמטכ״ל, ראש השב״כ וכל האחראים לאסון הזה יקחו אחריות ויתפטרו - אבל את הבחירות אתם רוצים לקיים במועדון, באוקטובר 2026, כאילו כלום לא קרה?
וכאן העיוורון אל מול המציאות הופך בוטה אף יותר - כי הבעיה היא לא רק מה שקרה כאן אז, אלא גם מה שקורה עכשיו. יותר מחצי שנה הממשלה מנהלת מערכה צבאית ברצועת עזה ובצפון, והסוף לא נראה באופק. הסיסמא ״ניצחון מוחלט״ נראית מעליבה, והניצחון שנתניהו הבטיח שהוא כ״פסע״ מאיתנו הוא במקרה הטוב ספין לא מוצלח.
אחריות הדרג הצבאי אינה ניתנת לערעור - ורובם מבינים את זה, לקחו אחריות, התפטרו או יתפטרו. אבל גם אחריות הדרג המדיני ברורה ומוחלטת - והקמפיין של נתניהו, סמוטריץ׳ ושות׳ נגד הדרג הצבאי נועד להסיר מהם את האחריות לאסון. לא לתיקון הם דואגים, אלא לעתידם הפוליטי.