גורמים בקבינט ניהול המלחמה הביעו כעס רב על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלמרות הימים הרגישים לא מצא לנכון לזמן הערב (חמישי) דיון בפורום השרים המצומצם ולאחריו את הקבינט המדיני-ביטחוני - כפי שאירע בחודשים האחרונים באופן קבוע בימי חמישי. בעקבות הכעס ודרישת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יכונס הפורום המצומצם ככל הנראה מחר בבוקר - לפני שחבריו ייפגשו עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן.
לאחר הביקורות על ההחלטה לא לכנס את הקבינט, נמסר מלשכת נתניהו כי ראש הממשלה אישר למשלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע לצאת מחר לקטאר למפגש עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-ת'אני ושר המודיעין המצרי עבאס כמאל, לקידום שחרור החטופים. בהודעה נאמר כי המפגש יתקיים במסגרת המשא ומתן המתקיים בדוחא.
3 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-ת'אני, ווילאם ברנס ודוד ברנע. פסגה מחר בקטאר
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
3 צפייה בגלריה
קבינט המלחמה
קבינט המלחמה
קבינט ניהול המלחמה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
לפני הודעה זו, ל-ynet נודע כי ראש הממשלה נתניהו נפגש היום בקריה בתל אביב עם ראש המוסד דדי ברנע, ודן עימו במגעים לעסקת חטופים. כאמור, חברי קבינט ניהול המלחמה ייפגשו עם מזכיר המדינה האמריקני בלינקן שמגיע לביקור בישראל.
גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה לטענות שנשמעו בקבינט שהוקם כמה ימים לאחר פרוץ המלחמה: "איך אפשר לבטל ישיבה אם בכלל לא נקבעה? יש דיונים ביטחוניים אחרים ולא הייתה סיבה קונקרטית לקבינט היום, לא מורחב ולא מלחמה שהתכנסו השבוע".
גורמים המעורים במגעים אמרו כי הפסגה בדוחא לא מעידה על פריצת דרך, אך יש התקדמות מדודה וחשובה בשיחות. "יש הידברות, וראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA וראש המודיעין מגיעים לקטאר כולם כדי לתת רוח גבית לתהליך, לדחוף ולסייע במהלך שמתחיל להתקדם. הדבר לא מעיד על פריצת דרך. יש עוד דרך ארוכה ומורכבת, אבל בהחלט יש התקדמות", ציינו הגורמים.
הם הוסיפו: "הייתה הצעה של חמאס שלא מקובלת לחלוטין. הייתה תשובה ישראלית שלא מקובלת על החמאס. המו"מ נועד לצמצם פערים. עדיין יש דרך ארוכה, יהיו עוד משברים. צריך להחזיק אצבעות שההתקדמות - גם אם לא גדולה - תימשך עד להבשלה של עסקה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר: "אני רוצה להביע כאן מכיכר החטופים, זעזוע וכאב על ביטול הקבינט בעניין החטופים. אם זה לא פיקוח נפש מה הוא פיקוח נפש. אם זו לא קדושת החיים מה היא קדושת החיים".
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי: "היית חושבת שבמדינת הלכה דתית, פדיון שבויים ופיקוח נפש יהיו בראש סדר העדיפויות. אבל מסתבר שהלכה טובה רק בשביל הפוליטיקה: ביטול קבינט בגלל שבת ועכשיו בגלל תענית אסתר. אסתר מתהפכת בקברה. לא בשביל זה היא הסתכנה ככה למען העם היהודי".
3 צפייה בגלריה
 סרטים צהובים למען החזרת החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב
 סרטים צהובים למען החזרת החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב
כיכר החטופים בתל אביב
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
ראש המוסד ברנע חזר לישראל אחרי הסבב הראשון של שיחות המשא ומתן עם חמאס בקטאר, שם נשאר צוות עבודה מקצועי שממשיך במגעים. בישראל ממתינים לתשובה רשמית של חמאס להצעה שהונחה בשיחות. בירושלים ישנה ציפייה מתוחה לקראת אותה תשובה מצד ארגון הטרור, ואף על פי שההנחה היא שאנשיו לא ישיבו "כן" פשוט – השאלה היא אם הם יחזרו עם התגמשות מסוימת.
בחמאס, לפחות באופן פומבי, טוענים שאין לפי שעה התקדמות בשיחות בדוחא. בכיר ארגון הטרור, אוסאמה חמדאן, טען אתמול כי התגובה של ישראל – להצעה שהגיש חמאס כתשובה למתווה פריז - הייתה "שלילית". לדבריו, "בשלישי בערב האחים שלנו, המתווכים, יידעו אותנו על עמדת הכיבוש להצעה שלנו", אמר. "זו תגובה שלילית באופן כללי שלא מגיבה לדרישות". הוא טען כי בתגובתה, ישראל אף חזרה בה מהסכמות שכבר גובשו בעבר מול המתווכים.
לדברים של חמדאן, צריך כמובן להתייחס בספקנות גדולה. למעשה, נראה שטענתו לתגובה "שלילית" אינה נכונה, ובישראל כאמור הניחו הצעה ומחכים כעת לתשובתו של חמאס. "אנו נמצאים במתווה של עסקת חטופים, חמאס צריך עוד קצת להתקפל כדי שתהיה לנו עסקה. יש סיכויים טובים לעסקה אחרי שחמאס התקפל מעמדת הפתיחה שלו לסיים את המלחמה", אמרו השבוע בכירים בקבינט המלחמה. גורם ביטחוני אמר מנגד כי תהליך המשא ומתן "ייקח עוד זמן", והדגיש: "יש עוד הרבה דברים שצריך לגשר עליהם, אבל יש פוטנציאל".
פורסם לראשונה: 17:58, 21.03.24