רוטמן נגד חיות
(צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן תקף את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בפתח הדיון הבוקר (יום רביעי) בוועדה, ואמר כי "הניסיון שלה להתערב בחקיקה הוא חמור". רוטמן מחה על פרסומים שלפיהם חיות אמרה לנשיא המדינה יצחק הרצוג שכדי לקיים הידברות על תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, יש לעצור קודם את הדיונים בוועדת החוקה. ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
1 צפייה בגלריה
"שתחזור בה". אסתר חיות ושמחה רוטמן
"שתחזור בה". אסתר חיות ושמחה רוטמן
"שתחזור בה". אסתר חיות ושמחה רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
"הדיון שמתקיים כאן הוא בהתאם לדמוקרטיה", אמר רוטמן. "אם הייתי אומר שאני עוצר את הדיונים ברפורמה רק כל עוד בית המשפט יעצור את הפעילות שלו, היו אומרים שאני פוגע בעצמאות השיפוטית. זה פוגע בהפרדת הרשויות. הכנסת כולה, קואליציה ואופוזיציה, צריכה לצאת נגד הניסיון של חיות".
"נשיאת בית המשפט העליון הוזמנה להגיע לדיונים, ואני חושב שהניסיון לחסום את החקיקה בכנסת הוא חמור מאוד", אמר רוטמן. "כשנשיאת בית המשפט העליון תרצה להגיע לפה אנחנו ניתן לה את מלוא הזמן, כמו כל הבכירים שהגיעו לפה. אני קורא לנשיאה לחזור בה מהבקשה לעצור את הדיונים".
ריאיון עם ח"כ שמחה רוטמן הציונות הדתית
(צילום: ירון ברנר)
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) אמרה לרוטמן בתגובה: "הידברות היא קריטית, אבל באמת צריך לדעת מהם קווי הגזרה. אני מתנגדת לעצור את הדיונים, אנחנו חושבים מהצד השני של המתרס שההצעות הן קיצוניות, לכן אם באמת רוצים לדבר צריך לשים את החקיקה בצד, לשבת ולחשוב על תהליך".
עוד אמרה ח"כ פרקש הכהן: "הנשיא עובד ימים כלילות כדי ליצור משהו מאוזן. לעשות מינויים פוליטיים בוועדה לבחירת שופטים, לשופטים לא יהיה מותר להתערב בחקיקה, התגברות ב-61 - אז כל הדברים האלה יחד קיצוניים. כל תיקוני החקיקה האלה כשיש ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, ברור צריך להכין את הקרקע".

הייעוץ המשפטי: שינויים במערכת המשפט - רק מהכנסת הבאה

ועדת החוקה של הכנסת קיימה כבר כמה דיונים בחוק יסוד: השפיטה, שקובע בין היתר כי לא ניתן יהיה לפסול חוק יסוד שעבר ברוב של 61 חברי כנסת בשלוש קריאות. בסוף השבוע נטען בייעוץ המשפטי לכנסת כי את תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט יש להחיל מהכנסת הבאה.
"הניסיון מלמד שתיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון או את מאזן הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה לא מוחלים באופן מיידי", נכתב בחוות דעת שהועברה לוועדה. "זאת, כדי להבטיח, בין היתר, כי התיקונים ייעשו 'מאחורי מסך בערות', במנותק מההקשר הפוליטי המיידי, וכשלא ידוע על מי התיקון ישפיע ובאיזו צורה".
במסמך צוינו כמה חוקים שחוקקו בעבר והוחלו בכנסת שלאחר מכן, ובהמשך נכתב: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת על היחסים בין הרשויות. הוא משנה את מאזן הכוחות ביניהן ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת. הדברים אמורים במיוחד ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות, שמאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית. נציע להחיל את ההסדרים במבט צופה פני עתיד החל מהכנסת הבאה, ולא להחילם באופן מיידי כדי לחזק כוח של ממשלה וקואליציה נתונה".
בכירים בממשלה אמרו על חוות הדעת כי "זהו עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה. לא יעזור להם. נקדם את החקיקה ונשלים אותה, וכל ניסיון למנוע אותה או לפסול אותה לא יצליח".