האומה הגבוהה ביותר בעולם הולכת ומתכווצת: מחקר שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הולנד מעלה כי אחרי כ-150 שנה של צמיחה עקבית לגובה, חל היפוך מגמה וההולנדים הנולדים בשנים האחרונות נמוכים יותר מאלה שנולדו בעבר.
4 צפייה בגלריה
אוהדי הולנד בגמר המונדיאל
אוהדי הולנד בגמר המונדיאל
אוהדי הולנד במונדיאל. אם לא בכדורגל, לפחות בגובה: אתם מקום ראשון
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
דגל הולנד
דגל הולנד
לפני מונטנגרו, אסטוניה ובוסניה. דגל הולנד
(צילום: shutterstock)
לפי המחקר, גובהו הממוצע של גבר הולנדי בן 19 עומד כעת על 182.9 סנטימטרים, וגובהה הממוצע של אישה הולנדית הוא 169.3 סנטימטרים. לפי המחקר, סביר להניח כי שתיים מהסיבות לשינוי בגובהם של ההולנדים הן הרגלי התזונה שלהם וההגירה, שהביאה להולנד תושבי מדינות אחרות, נמוכים יותר מתושביה המקוריים של הולנד.
במחקר נבדק גובהם של הולנדים שנולדו בשנת 2001 לעומת הולנדים שנולדו ב-1980. החוקרים מצאו כי גברים שנולדו ב-2001 היו נמוכים יותר בממוצע בסנטימטר אחד מגברים שנולדו 21 שנה לפני כן, וכי אצל נשים חלה בפרק הזמן הזה ירידת-גובה של 1.4 סנטימטרים. "במהלך המאה שעברה נעשינו גבוהים יותר ויותר, אבל מאז 1980 תהליך הגביהה הזה נעצר", נכתב בדו"ח.
4 צפייה בגלריה
יורו 2020 אוהדים הולנד צבעי גאווה דגל גאווה ב הונגריה
יורו 2020 אוהדים הולנד צבעי גאווה דגל גאווה ב הונגריה
ההשערה: זוגות גבוהים הביאו יותר ילדים מזוגות נמוכים, וזה מה שיצא. הולנדים במשחקי יורו 2020
(צילום: AFP)
כך או כך, לפי המחקר ההולנדים הם עדיין העם הגבוה ביותר בעולם. הגברים ההולנדים מקדימים את מונטנגרו, אסטוניה ובוסניה, והנשים מקדימות את מונטנגרו, דנמרק ואיסלנד. המדינה שהגברים שלה הם הנמוכים בעולם, דרך אגב, היא מזרח טימור, והמדינה שנשותיה הן הנמוכות מכולן היא גואטמלה.
הסיבות המלאות לירידה בגובהם של ההולנדים אינן ברורות לגמרי, אבל אחת מהן, כאמור, היא כנראה ההגירה להולנד, בעיקר של אנשים ממדינות שאינן מערביות. לפי המחקר, אלה נוטים להיות נמוכים יותר. עם זאת, המחקר מצביע בבירור גם כי בקרב הולנדים ששני הוריהם וכל הסבים והסבתות שלהם נולדו בהולנד נעצרה הצמיחה לגובה: בקרב הגברים אין צמיחה בגובה הממוצע מאז 1980, ובקרב הנשים אף חל בפרק הזמן הזה היפוך מגמה, וההולנדיות נעשו נמוכות יותר.
החוקרים אומרים כי הפסקת הצמיחה לגובה עשויה להיות תוצאה של הגעה לגבול הביולוגי של הגוף ההולנדי, אבל סביר להניח שהיא קשורה גם להרגלי תזונה לא בריאים ולצריכה מופרזת של אנרגיה בשלב ההתבגרות. המחקר התבסס על מדידות עצמיות שערכו 719 אלף הולנדים, בני 19 עד 60.
4 צפייה בגלריה
הן לא תמיד היו כאלה. הולנדיות צופות במשחק של נבחרת הכדורגל שלהן
הן לא תמיד היו כאלה. הולנדיות צופות במשחק של נבחרת הכדורגל שלהן
הן לא תמיד היו כאלה. הולנדיות צופות במשחק של נבחרת הכדורגל שלהן
(צילום: אורן אהרוני)
ההולנדים, יש לציין, לא תמיד היו גבוהים כל כך. בתחילת המאה ה-19 הם היו נמוכים יחסית במונחים אירופיים, והם החלו לצמוח לגובה בקצב מסחרר רק בשנות ה-40 של המאה ההיא. רק בשלהי שנות ה-50 של המאה ה-20 הפכו ההולנדים לעם הגבוה בעולם. קודם לכן החזיקו בהובלה ארה"ב ומדינות סקנדינביה.
חוקרים עדיין אינם יודעים לומר בוודאות מדוע ההולנדים גבוהים כל כך. סביב התופעה הזו הועלו מיתוסים שונים, בין השאר האהבה של ההולנדים לגבינות ולמוצרי חלב, אך מדענים מעריכים כי לא זו הסיבה. לדברי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הולנד, סביר להניח שאיכות החיים הגבוהה וכן תהליך ספונטני שבו גברים גבוהים ונשים גבוהות הביאו יותר ילדים לעולם מאשר זוגות נמוכים הם הסיבות לתופעה.