שני פיצוצים אירעו אחר הצהריים (יום ה') מחוץ לנמל התעופה הבינלאומי בקאבול, בעיצומו של הפינוי ההמוני מאפגניסטן. לפי דיווחים שני מחבלים מתאבדים התפוצצו בכניסה לשער אביי וליד מלון בארון הסמוך - שאליו הגיעו בשבוע שעבר אזרחים אמריקנים שהמתינו לפינוי. ארה"ב מעריכה שהשלוחה האפגנית של דאעש אחראית למתקפה, ימים ספורים לפני השלמת הנסיגה של ארה"ב. דובר הטליבאן גינה את המתקפה ואמר שהיא הייתה באזור שנמצא בשליטת הכוחות האמריקניים.
גורמים אמריקנים מסרו שבין ההרוגים בפיצוצים יש חיילים של צבא ארה"ב. בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" וסוכנות הידיעות רויטרס נכתב שארבעה חיילי מארינס נהרגו. דובר בטליבאן אמר כי בין 13 ל-20 איש - כולל ילדים ואזרחים זרים - נהרגו. לפי הטליבאן 52 איש - כולל לוחמי הארגון - נפצעו. בית חולים בקאבול דיווח על כ-60 פצועים שפונו למקום, ועל שישה נפגעים שמתו בדרך לאשפוז.

4 צפייה בגלריה
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
אזור הנמל בקאבול אחרי הפיצוץ. גורם בטליבאן: לפחות 13 נהרגו, לוחמי הארגון נפצעו
4 צפייה בגלריה
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי פצועים בקאבול
"פוקס ניוז" ציטטה דיווח שלפיו גורמים ביטחוניים מעריכים שמאות מחבלים מהשלוחה האפגנית של דאעש ("המדינה האיסלאמית בחורסאן") נמצאים בקרבת הנמל ומוכנים לבצע פיגועים נוספים.
ב"פוקס ניוז" הושמעה עדות של מי שהציג עצמו כאפגני שעובד כמתרגם עבור כוחות המארינס האמריקניים. "הייתי בנמל התעופה כדי לעלות על מטוס ולצאת מפה. היה פיצוץ בקהל והרבה נפגעו. ילדה בת חמש מתה לי בידיים. עכשיו יש איתי נפגעים שאני לוקח ברכב לבית חולים", סיפר בבהלה.
עד ראייה שהיה בכניסה לנמל התעופה בקאבול בזמן הפיצוץ הראשן סיפר לסוכנות הידיעות AFP: "כשאנשים שמעו את הפיצוץ הייתה פאניקה מוחלטת. הטליבאן התחיל לירות באוויר ולפזר את ההתקהלות בשער. ראיתי גבר רץ עם תינוק פצוע בידיים". עד הראייה סיפר שמתוך בלבול הוא הפיל את המסמכים שקיווה שיעזרו לו לעלות על טיסת חילוץ עם אשתו ועם שלושת ילדיו.
"אני לעולם לא אחזור לנמל התעופה הזה. מוות לאמריקה, לפינוי שלה ולוויזות", הצהיר ל-AFP.
4 צפייה בגלריה
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי פצועים פיגוע מחוץ לנמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
בית חולים בקאבול מדווח על יותר מ-30 נפגעים
בצהריים, על רקע החשש מפיגוע מיידי של דאעש בנמל התעופה, דווח על אש שנורתה לעבר מטוס חילוץ של צבא איטליה שהמריא מהנמל. בהמשך העריך המודיעין האיטלקי שלא מדובר בירי מכוון למטוס - אלא בירי הרתעה של כוחות הביטחון, במטרה לפזר התקהלות. למטוס לא נגרם נזק.
ארה"ב ובעלות בריתה קראו היום לאזרחים מערביים ואפגנים המתקהלים בשערי הנמל לעזוב את המקום, בעקבות ההתרעות על כוונת דאעש לבצע פיגוע מיידי. יותר משבוע וחצי אחרי שהטליבאן השלים את כיבוש אפגניסטן ואלפי אזרחים מיהרו לנמל כדי לברוח לחו"ל, חלון ההזדמנויות לעשות זאת הולך ונסגר, ובמערב מעריכים כי סיומו של מבצע הפינוי יוכרז לכל היותר בעוד ימים אחדים.
4 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול מבצע חילוץ אזרחים מחכים ליד נמל התעופה כדי להתפנות אחרי השתלטות ה טליבאן
אפגניסטן קאבול מבצע חילוץ אזרחים מחכים ליד נמל התעופה כדי להתפנות אחרי השתלטות ה טליבאן
מחוץ לנמל התעופה בקאבול היום, לפני הפיצוץ
(צילום: AP)
היום פורסמו הערכות לפיהן כ-10,000 בני אדם עדיין נמצאים בתוך נמל התעופה או בשעריו בתקווה לעלות לאחד ממטוסי החילוץ של מדינות המערב. בהודעה שפרסמה אמש שגרירות ארה"ב בקאבול היא קראה לכל האזרחים להימנע מנסיעה לנמל והורתה למי שכבר נמצא בשעריו לעזוב אותו מיד, וזאת בגין "איומים ביטחוניים". בריטניה פרסמה אזהרה דומה, ובה קראה לאנשים בנמל התעופה "לעבור למקום בטוח". "יש איום גבוה ומתמשך של מתקפת טרור", מסר משרד החוץ הבריטי בהודעתו. אוסטרליה פרסמה קריאה זהה למי שמחזיקים באזרחות אוסטרלית או בוויזה אוסטרלית. גורמים ביטחוניים אמרו כי מאחורי האזהרות עומד מידע שלפיו אנשי דאעש מתכוונים לתקוף.
אחמדוללה רפיקזאי, איש רשות התעופה האזרחית האפגני העובד בנמל, סיפר שלמרות האזהרות על פיגוע הקהל הגדול נשאר בנמל התעופה. "קל מאוד למחבל מתאבד לתקוף במסדרונות המלאים באנשים, ופורסמו אזהרות שוב ושוב", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, "אבל אנשים לא רוצים ללכת, הם כל כך נחושים לעזוב את המדינה הזו שהם לא פוחדים אפילו למות. כולם מסכנים את חייהם".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר שתאריך היעד להשלמת הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ולסיום מבצע הפינוי ההמוני- ה-31 באוגוסט - לא ישתנה. השבוע, על רקע החשש ממתקפה בנמל בקאבול, אמר הנשיא האמריקני כי "כל יום של המבצע מגדיל את הסכנה לכוחות שלנו".
הבית הלבן מסר שביידן מקבל עדכונים שוטפים על המצב. בעקבות ההתפתחויות הפגישה של ביידן עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שנמצא בוושינגטון, נדחתה. טרם פורסם מועד עדכני לפגישה.
פורסם לראשונה: 16:55, 26.08.21