שעון החול ממשיך להתקדם לעבר ה-1 בספטמבר, באופק לא נראית פריצת דרך במשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר - וכעת מזכ"לית הסתדרות המורים מבהירה כי במצב הנוכחי "שנת הלימודים לא תיפתח".
בכנס החינוך של המרכז לשלטון מקומי שיבחה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שהתייצבה לצד הסתדרות המורים ואמרה כי "נדהמה" מההצעה שפרסם אתמול האוצר. "היא לביאה שעומדת איתנה מול חבורת גברים מהאוצר שחושבים שהם ינהלו את העיניינים", אמרה בן דויד על שאשא ביטון. במקביל, בכיר באוצר אומר לאולפן ynet כי ההסכם שהוגש הוא "בסיס מאוד טוב להידברות, אבל ההידברות צריכה להיות עניינית. אנחנו לא מרגישים שההידברות מצד הסתדרות המורים היא עניינית".
4 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דויד ב כנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
"יהיה כאוס גדול". בן דויד
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד ויפעת שאשא ביטון  בכנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
יפה בן דוד ויפעת שאשא ביטון  בכנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
"לביאה". בן דויד ושאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי )
"אתה יושב למשא ומתן ויש הדלפות של דברים שלא היו ולא נבראו. מה זה מורים ותיקים וצעירים? למה לסכסך ולפלג", ביקרה בן דויד את גורמי האוצר. "רוצים להעלות שעות, זה לא יקרה", היא הבהירה, "לכן אני חוזרת ואומרת, הם לא יצליחו. יהיה כאוס גדול מאוד, בלגן גדול לצערי הרב". יו"ר הסתדרות המורים ציינה כי שוחחה היום עם ראש הממשלה יאיר לפיד: "אני מאוד מקווה שההתערבות שלו תביא באמת לפתרון הולם עבור ציבור עובדי ההוראה".
לדבריה, "מסוף שנת 2019 אין בכלל הסכם שכר, יוקר המחיה רק עלה מאז. אף אחד לא יאיים עלינו, ונמשיך לעשות הכל. כל יום נוטשים עובדי הוראה את המערכת. משרד האוצר הוא זה שהביא את המצב למערכת החינוך בדרך של הסתה והכפשות. אני כבר רגילה להכפשות, הכל טוב".

"אני לא יכולה שלא לשתף בתחושות שלי, אמרה שאשא ביטון בכנס המרכז לשלטון מקומי. "אם הייתם אומרים לי שלא יהיה הסכם שכר, היה לי קשה להאמין. הסכם השכר לא מתקדם והוא מאבק של כולנו. אנחנו נלחמים על העתיד של ילדינו, וגם על עתיד מערכת החינוך. כשחסר לנו כוח אדם לא באים לאוצר אלא אליכם. לכן כולנו צריכים להיות מגויסים כדי להביא הסכם שכר עד ל-1 בספטמבר. אי אפשר להשאיר ילדים במתח, צריך להפסיק את הדינמיקה הזו. מגיע להורים יותר שקט וודאות".
על השיחות האחרונות סיפרה שאשא ביטון: "נפגשנו אתמול, יצאנו מהפגישה והוסכם שמנכ"לית משרד החינוך, יחד עם ממונה השכר, ינסו להגיע להסכמות. נדהמתי מהצעת האוצר. הוא אמר שזו ההצעה הסופית? זה מה שצריך לעשות? ובכל זאת, הנחיתי את המנכ"לית להגיע גם היום בנפש חפצה ולתת את ההזדמנות להגיע להסכמות". לדבריה, "יש גורמים שמנסים לשסות בין המורים להורים. מורים עושים הכול בשביל ההורים, הופכים כל אבן. כולנו בעלי אותו אינטרס. בואו לא ניתן להפוך את ההורים לאויבי המורים".
"בתוך המצוקה הגדולה של כוח האדם, הוצאנו מסמך משותף עם השלטון המקומי כדי למצוא פתרונות יצירתיים", הוסיפה שרת החינוך. "זה לא מה שייחלתי, אבל אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים. אם זה יהיה ללמוד חמישה ימים, אז אין מה לעשות. זה יהיה הפתרון הטוב ביותר למערכת בשלב הזה. כל פתרון יצירתי שיש לכם - אנחנו פתוחים לשמוע. אבל אין לנו כוח אדם".

4 צפייה בגלריה
חיים ביבס בכנס  החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
חיים ביבס בכנס  החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
חיים ביבס. "באוצר מחרטטים"
(צילום: מוטי קמחי)
גם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס התייחס לסוגיה ואמר כי "אנחנו מאמינים שבסוף צריך לטפל בשכר המורים, לייצר מצב שמורה גאה השכר שהוא מקבל. האוצר רק מחרטטים. זה כישלון גדול של משרד האוצר. אנחנו רוצים ששנת הלימודים תיפתח כסדרה".
משה בכר, סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, הודה בריאיון לאולפן ynet כי "המשא ומתן לא מתנהל בקצב שרצוי מבחינתנו. אנחנו מאוד רוצים להתקדם לקראת סגירה. אנחנו כבר לפני שלושה שבועות הנחנו על השולחן הצעה מקיפה ומאוד נדיבה. לא שלפנו אותה מהמותן. בנינו אותה על סמך נתונים. למשל, כשמסתכלים על שכר המורים ביחס לעמיתים במשק – היחס בישראל הוא לא נמוך ביחס למדינות ה-OECD, הוא אפילו מעט גבוה. הפער בין המורים הוותיקים למורים הצעירים הוא הפער השני הכי גדול בעולם המערבי. אצלנו מתגלמים בעיקר על ותק, זה בדיוק הדבר שאנחנו רוצים לשנות".
"אנחנו רוצים לתגמל לא רק לפי ותק, לא רק על פי זה שנשארת במערכת ויכולת להיות גם בינוני", הבהיר בכר את שעומד מאחורי אותה הצעה. "אנחנו רוצים להפוך את מערכת החינוך שלנו להיות מערכת חינוך מצטיינת, ולכן אנחנו רוצים לתת תוספות שכר לא רק בשביל ותק, אלא גם על הצטיינות, נטילת אחריות בבית הספר ויוזמה. אלו הדברים שאנחנו רוצים להשקיע בהם כי אלו הדברים שיצעידו את מערכת החינוך קדימה".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שאשא ביטון נדהמה מההצעה שהציג. אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "תקציב משרד החינוך בעשור האחרון הכפיל את עצמו, אבל אני לא חושב שהאזרחים משלמי המיסים שהשקיעו את הכסף הזה מרגישים שההישגים השתפרו באותה מידה, ושהשירות שהם מקבלים ממערכת החינוך השתפר באותה מידה שהם היו רוצים. לכן בהסכם הזה אנחנו רוצים להשקיע את הכסף בצורה חכמה, וזה אומר לא לתת תוספות לפי ותק".
-ומי יחליט מי מורה מצטיין? "אני חושב שצריך לתת למנהל בית הספר להחליט, ולכן שמנו הצעה מאוד מאוד מפורטת, מא' עד ת'. שמעתי הרבה מאוד פידבקים חיוביים גם מגורמים בכירים בתוך מערכת החינוך וגם מהורים וגם ממורים שקראו את זה ואמרו שבאמת זה יכול להביא בשורה ושינוי אמיתי למערכת, לא מה שהיה בעשור האחרון".
בכיר האוצר סיפר כי היום יקיימו פגישה עם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: "אני מאוד מקווה שהיא תתחיל להבין שהגיע הזמן להגביר את הקצב ולהתייחס ברצינות בצורה עניינית לדברים שאנחנו אומרים".
-בעצם אתם מציעים ליפה בן דויד - Take it or leave it. "לא. ברור שאפשר לעשות fine tuning. זה בסיס מאוד טוב להידברות, אבל ההידברות צריכה להיות עניינית. אנחנו לא מרגישים שההידברות מצד הסתדרות המורים היא עניינית, ולכן גם השר החליט לפרסם את ההצעה לציבור הרחב".
על כך ששרת החינוך שאשא ביטון אמרה אתמול באולפן ynet כי הסתדרות המורים מסכימה לוותר על חופש באסרו חג, ענה: "אני לא שמעתי שהם מסכימים על סעיף כזה. יש לנו הצעה שלמה, אני לא שמעתי התייחסות לכל ההצעה לגבי סנכרון לוח החופשות. אני חושב שההורים צריכים לקבל יותר. אגב, זה לא על חשבון המורים, כי בהצעה שלנו אנחנו לא מדברים על הורדת חופשות המורים, אנחנו מדברים על סנכרון החופשות. אני לא כל כך מבין מה ההתעקשות שם".
נראה שאנחנו במבוי סתום. תוציאו צווי מניעה למורים לקראת 1 בספטמבר? "אני מאוד מקווה שלא נגיע לזה. אני חושב ששמנו הצעה על השולחן שאפשר לסגור איתה את כל הסכסוך הזה ובאמת להביא לשינוי אמיתי במערכת החינוך".
בכר אמר כי באוצר "קיבלו המון פידבקים חיוביים על ההצעה, גם מההורים, גם ממורים. כולנו, ואני בעצמי הורה, רוצים שהילדים יילכו לבית ספר ב-1 בספטמבר. אבל אנחנו רוצים שיילכו לבית ספר במערכת חינוך שיהיה בה תפנית, עם הסכם שייקח אותה קדימה לשנים הבאות".