ישראל תרכוש נמל בקפריסין? הערב (שבת) הודיע משרד התחבורה כי בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, תצא ביום שני הקרוב משלחת ישראלית בראשותו של יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי, רפס"ן צדוק רדקר ואנשי רשות הספנות ונמלי הים וחנ"י לאי השכן, קפריסין, בכדי לבחון רכישה של אחד הנמלים באי. בכך מנסה ישראל למצוא פתרונות ימיים לאספקת סחורה לישראל במקרה של תרחישים ביטחוניים ולאומיים ובמטרה לבחון מתן מענים לאתגרים בסוגיית השינוע הימי.
2 צפייה בגלריה
נמל בקפריסין. עלות של חצי מיליארד שקל
נמל בקפריסין. עלות של חצי מיליארד שקל
נמל בקפריסין. עלות של חצי מיליארד שקל
(צילום: מורן אזולאי)
ל-ynet נודע כי הרעיון הועלה במהלך השבת על ידי משרד התחבורה, וראש הממשלה בנימין נתניהו נתן אור ירוק לבחון את הסוגיה. ההערכות בישראל הינן שעלות רכישת נמל שכזה תעמוד סביב החצי מיליארד שקלים, כאשר הקפריסאים מאוד מעוניינים במהלך. יחד עם זאת, אלו שלבים ראשוניים בלבד של בדיקת הנושא ורק כאשר המשא ומתן יבשיל הרעיון ייבדק ביסודיות על ידי המל"ל ויובא לאישור הממשלה.
עבודת המטה שתחל בשבוע הבא נועדה להסתכל על מספר בעיות ולתת להן פתרון אסטרטגי. ההערכה בישראל ובעולם היא כי לאחר המלחמה ייקח חמש שנים לשקם את רצועת עזה ובתקופה הזאת האספקה ההומניטרית אל הרצועה תיכנס מהנמל שתקים ארה"ב בעזה, כפי שהבטיח נשיאה ג'ו ביידן בנאום מצב האומה ביום שלישי השבוע.
2 צפייה בגלריה
דייגים בעזה
דייגים בעזה
החוף של עזה. ארה"ב תקים נמל להכנסת סיוע לרצועה
(צילום: רויטרס)
רכישת הנמל בקפריסין תאפשר לישראל לשלוט בסידורי הביטחון ובכך היא תוכל לערוך בדיקות ביטחוניות לכל סחורה שתגיע לרצועה דרך הים. אם הרכישה תיכנס לפועל, עד להקמת הנמל האמריקני בעזה, הסחורות יועברו לנמל אשדוד ומשם ישונעו בכבישים לרצועה.
אך לא רק סוגיית עזה עומדת על הפרק. ההיתכנות למהלך נעוצה גם בחשש הישראלי ממלחמה מצפון. במקרה שכזה עשוי החיזבאללה לנסות לפגוע בנמל חיפה. על פי גורם במשרד התחבורה, במקרה זה, האוניות שיביאו סחורות לישראל יפליגו מהנמל בקפריסין לאחד משני הנמלים הדרומיים יותר של ישראל באשדוד ובאילת.
בראייה רחבה יותר, רכישת הנמל אמורה גם בבוא העת להיות נקודה חשובה בפרויקט מסילת השלום שבו עדיין מאמינים בישראל וארה"ב, כאשר סחורות שיגיעו מהודו לישראל יוכלו בעתיד להיות משונעות מנמלי ישראל לקפריסין ומשם לרחבי אירופה.