הצטרפו למשדר הבוקר של אולפן ynet

התיעוד שגרם לסערה: בסרטון מההפגנה אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית בתל אביב נראה פרש משטרתי משתמש בשוט נגד אחת המוחות שהייתה על נתיבי איילון. ל-ynet אמרה המפגינה, יעל ראובני: "אני מרגישה רע מאוד, המשטרה שצריכה להגן עליי תוקפת אותי".

בתיעוד נראית ראובני (24) מושיטה את השלט שאחזה אל מול הסוס, ואז הפרש עליו מכה בה בשוט ומפיל את אותו השלט. ברקע נשמעות קריאות המפגינים: "בושה", "מי חינך אתכם" ו"אתם מרביצים לנשים".
7 צפייה בגלריה
שוטר פוגע במפגינה על איילון
שוטר פוגע במפגינה על איילון
משתמשים בשוט, נגד המפגינים
(צילום: אלון גלעדי)
7 צפייה בגלריה
יעל ראובני עם סוס
יעל ראובני עם סוס
יעל ראובני, מדריכת רכיבה טיפולית. "אני הרבצתי לסוס? נו באמת"
(מתוך פייסבוק)

"אני הייתי על איילון והתחלנו ללכת למעלה חזרה", סיפרה ראובני. "פתאום שוטר בא עם סוס, דחף אותי איתו ובמקביל הגיע עוד פרש ונעמד לפניי, ככה שהייתי כלואה ביניהם. ואז הוא פשוט החל להכות אותי", הוסיפה. "לא עשיתי לו שום דבר", הדגישה ראובני. "ניסיתי לזוז והוא חסם אותי עם פרש נוסף, והסוס דרך עליי. שניהם התחילו להצליף בי. הם פשוט עשו בי אמבוש".
היא אמרה כי היא הוכתה ביד שאותה שברה לאחרונה בתאונת דרכים: "הם הרביצו לי בכתף ובמרפק של יד שהייתה שבורה. אני בדרך לאיכילוב, ואני מקווה שזה ייגמר במכה ולא בשבר חדש".
במשטרה אמרו בתגובה כי "לאחר מתן הוראת פיזור למוחים באיילון, תוך התראה לפיה מדובר בהפגנה בלתי חוקית וייעשה שימוש בכוח, הניפו שני מוחים שלטי מחאה ומקל דגל לעבר ראשו של סוס משטרה, באופן המסכן את הסוס, את הפרש ואת המוחים עצמם. הפרש הרחיק את המפגינה תוך שימוש בכוח סביר מהסוס".
"זה לא היה המקרה הראשון אמש שבו הוכו סוסים באמצעות מוטות עץ המשמשים לשלטים ודגלים", טענו במשטרה, וצירפו תצלומים של סוס שנפגע לדבריהם על ידי המוחים בתקרית אחרת במהלך ההפגנה בנתיבי איילון.
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
פרשים באיילון, אמש
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
פציעה של סוס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
פציעה של סוס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
פציעה של סוס בתקרית אחרת במהלך ההפגנה בת"א
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
פציעה של סוס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
פציעה של סוס בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
(צילום: דוברות המשטרה)
ראובני התייחסה לטענות המשטרה, וציינה כי "סוסים הם כל החיים שלי. אני רוכבת מאז שאני ילדה קטנה. בתשע השנים האחרונות אני גם מדריכה, ובשלוש השנים האחרונות מדריכת רכיבה טיפולית. זו טענה מגוחכת לחלוטין. להרביץ לסוס או להניף דגל על סוס? נו באמת. אני עובדת עם סוסים ככה שאין סיכוי שאעשה משהו לסוס. זה הדבר האחרון שאעשה. החזקתי שלט מקרטון בניסיון להגן על עצמי מהסוס אחרי שהוא דרך עליי - בזמן שהפרש המשיך להלקות אותי עם שוט".
היא גם נתנה את דעתה על תמונות הסוסים שפרסמה המשטרה: "דיכאו לסוסי המשטרה להם כל יכולת להיות סוס. התמונות שהם פרסמו של דם מסוסים הן בדיוק מהמקום שבו הרגל של הרוכב נמצאת עם דורבנה עליה וכשמשתמשים בזה באופן חזק זה פוצע את הסוס כך שזה מגוחך שהם מאשימים אותי בזה. זה לא סימן שיכול להיגרם על ידי שלט מקרטון".
לדברי ראובני, במהלך ההפגנה הרגישה "מותקפת". "התחלנו ללכת למעלה (להתפנות מנתיבי איילון), ופשוט הרגשתי שהשוטר מחפש איפה להוציא את העצבים או התסכול שלו והוא מצא את החולייה החלשה ושם הוא בחר להתמקד, בלחסום אותי ולהרביץ לי".
7 צפייה בגלריה
יבקש "הבהרות" ממפקד המחוז. בן גביר: "לא הייתה סיבה נראית לעין לעשות את זה"
יבקש "הבהרות" ממפקד המחוז. בן גביר: "לא הייתה סיבה נראית לעין לעשות את זה"
יבקש "הבהרות" ממפקד המחוז. בן גביר: "לא הייתה סיבה נראית לעין לעשות את זה"
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר גינה את התנהלות השוטרים, על אף טענות המשטרה שניסתה להסביר את התנהגות השוטרים. הוא ציין כי השוטרים אמנם "פועלים בלחץ גדול", אך אמר בריאיון לכאן רשת ב': "מאוד מאוד לא אהבתי את התמונות האלה ואני אפנה למפקד מחוז ת"א עמי אשד - כדי לבקש ממנו הבהרות".
לדבריו, "בעיניי זה אירוע חמור מאוד, לא משנה אם זה שמאל או ימין, בעד או נגד הרפורמה. כל אדם, גם אם הוא חוסם כביש, לא זכאי לזה שיבואו ויצליפו בו. לא הייתה שום סיבה נראית לעין לעשות את זה. אני בדרך כלל נותן גיבוי מקסימלי ללוחמים ולשוטרים שלנו, במקרה הזה אני די מוטרד".
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, פנתה בלילה ב"מכתב בהול", כלשונה, למפכ"ל יעקב שבתאי בעקבות התיעוד המטריד. "לפי הדיווחים והתיעוד שפורסם, בהפגנה הערב אירע אירוע קיצוני בו פרש משטרה תקף באלימות מפגינה. מדובר באירוע שערורייתי, ואני קוראת לך לפעול בכל האמצעים כדי לוודא שהמקרה הנדון יטופל בחומרה הראויה ומקרים שכאלו לא יישנו", כתבה. לדברי מיכאלי, "הפרש האלים הזה צריך לעוף ממשטרת ישראל עוד הלילה. לא נעבור על כך לסדר היום".
ח"כ נעמה לזימי ממפלגתה צייצה הלילה בטוויטר כי שוחחה עם ראובני, "המפגינה הגיבורה שחטפה אלימות בלתי סבירה משוטר עם אלה. הזמנו לה מונית כדי שתגיע במהרה לאיכילוב ואשלח מכתב למפכ"ל בדבר האירוע החמור. האלימות הברוטאלית הזו מסכנת את שלום הציבור והיא חלק מהותי ממה שאנו נלחמים נגדו".

מכת"זית לבית החזה - על המדרכה

שרגא טיכובר הגיע גם הוא להפגנה אמש ובתיעוד שהעלה לטוויטר, בעודו עומד על מדרכה, הוא נפגע ממכת"זית שהופעלה נגד מפגינים. "צילמתי את המכת"זית משפריצה על המפגינים על הכביש, כשאני עומד על המדרכה ליד הכניסה לעזריאלי והשוטר החליט להשפריץ עליי בכינון ישיר, פגע לי בחזה והעיף אותי", כתב.
בציוץ אחר עדכן על מצבו, לאחר שחש כאבים חזקים בחזה. "עשו לי צילומי רנטגן וא.ק.ג. ותודה לאל הכול בסדר, רק כאבים שעכשיו פחתו לאחר שקיבלתי זריקה. לא הבנתי כמה עפתי עד שראיתי את התמונות". לדבריו, "זה היה יכול להיגמר חמור יותר. וסתם, ללא עילה ובניגוד לנהלים".