נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יתייצב בעוד 10 ימים לבחירות הגורליות ביותר עבורו מאז שעלה לשלטון לפני שני עשורים. הסקרים מלמדים על קרב צמוד בין ארדואן למועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו. בשעה שקיליצ'דראולו מבטיח כי אם ייבחר לנשיא הוא ישיב לטורקיה את הדמוקרטיה והחופש שאבדו בשנותיו של ארדואן בשלטון, הנשיא מנסה לעורר את ה"בייס" השמרני שלו באמצעות מתקפות נגד ערכים ליברליים - ותוקף את האופוזיציה על תמיכתה בערכים אלה.
אחת המטרות הבולטות של ארדואן בקמפיין היא קהילת הלהט"ב בטורקיה. היום, בעצרת בחירות בעיר גירסון שלחופי הים השחור, אמר נשיא טורקיה: "אנחנו נגד להט"בים. עבורנו המשפחה קדושה. המשמעות של משפחה חזקה היא אומרה חזקה. לא משנה מה הם עושים, אללה מספיק בשבילנו".
3 צפייה בגלריה
טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן דגל גאווה להט"ב
טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן דגל גאווה להט"ב
"יסודות המשפחה בטורקיה יציבים, אף להט"ב לא יתגלה כאן"
(צילום: AP, shutterstock)
בשבת, בעצרת באיזמיר, אמר ארדואן כי "במדינה הזאת יסודות המשפחה יציבים ואף להט"ב לא יתגלה כאן". יום קודם לכן תקף שר הפנים שלו, סולימאן סוילו, את הקהילה הגאה ונאם על "הדת הלהט"בית" שלדבריו הגיעה לטורקיה "מאמריקה ומאפריקה". הוא אמר: "אם תתנו לארדואן ללכת, מי יגיע במקומו? כשהם מדברים על להט"ב, הם מדברים גם על נישואים בין חיות לבני אדם".
במחנה האופוזיציה משתדלים במהלך הקמפיין לא להגיב על אמירויותיו של ארדואן, ולהתמקד בצעדים שיעשה המחנה אם יעלה לשלטון. בניגוד לארדואן, יריבו בבחירות הבטיח "לכבד את האמונות וצורת החיים" של כלל האוכלוסייה. "אני אשרת 85 מיליון איש מבלי להבחין ביניהם", התחייב קיליצ'דראולו. "כולם יכבדו את הזהות של כולם, והזהות של כולם היא כבוד ויושרה".
3 צפייה בגלריה
עצרת גאווה ב איסטנבול טורקיה במקום מצעד הגאווה
עצרת גאווה ב איסטנבול טורקיה במקום מצעד הגאווה
מדי שנה: עצורים במצעד הגאווה באיסטנבול, שנערך בניגוד לחוק
(צילום: AFP)
הפרשנים מציינים כי בישורת האחרונה של הקמפיין בוחר ארדואן בשפה מפלגת מהרגיל. "הוא שוב מנסה לאחד את ההמונים מאחוריו באמצעות ליבוי של מלחמות תרבותיות נצחיות", מסביר גונול טול, ראש האגף הטורקי ב"מכון המזרח התיכון" שפועל בוושינגטון. "הוא מגיע לעצרות בחירות במסגדים, משקר שהאופוזיציה תסגור את 'דייאנט' (הגוף האחראי על ניהול מוסדות הדת בטורקיה), פועל לנידוי הקהילה הלהט"בית וטוען כי היא מזוהמת מ'נגיפים' ו'סוטים".
הומוסקסואליות לא אסורה בחוק בטורקיה, אך השלטון האיסלאמיסטי של ארדואן פועל נגד הקהילה הגאה. משנת 2015 אוסרת טורקיה על קיום מצעד הגאווה באיסטנבול. מדי שנה נעצרים מאות בני אדם שמשתתפים במצעד למרות האיסור. בשנה שעברה נעצרו קרוב ל-400 איש באיסטנבול.