הסופה הטרופית "הנרי" הכתה אמש (יום א') בצפון-מזרח ארה"ב, עם כמויות אדירות של גשם ורוחות במהירות של כ-100 קמ"ש. כבישים הוצפו, גשרים נחסמו ועצים רבים קרסו בסופה, שהותירה יותר מ-120 אלף בתים ללא חשמל. גם בדרום ארה"ב דווח על מזג אוויר חריג, שהותיר יותר מ-20 הרוגים ועשרות נעדרים בטנסי.
4 צפייה בגלריה
הצפות בניו ג'רזי
הצפות בניו ג'רזי
ותר מ-120 אלף בתים נותקו מחשמל. הצפות בניו ג'רזי
(צילום: AFP)
הסופה "הנרי" פגעה בעיקר במדינות רוד איילנד וקונטיקט ובחלקים ממסצ'וסטס שבאזור ניו אינגלנד. לפני שפגעה באזור נחלשה הסופה מהוריקן לסופה טרופית. עד כה לא דווח על נזקים משמעותיים אך המרכז הלאומי להוריקנים בארה"ב הזהיר כי הסופה תמשיך להוריד גשמים עזים בשטחים נרחבים באזור.
"הנרי" נחשבת לסופה נדירה, שנוצרה כאשר פני השטח של האוקיינוסים מתחממים בעקבות שינויי האקלים. מדענים אמרו כי ההתחממות גורמת לסופה להיות חזקה יותר ולשאת יותר מים, דבר שמהווה איום גובר על אזורי החוף בעולם.
קולט צ'ישולם, תושבת העיר ווסטרלי שברוד איילנד, אמרה שהגלים גבוהים בהרבה מהרגיל, אך הוסיפה כי אינה חושבת שביתה יספוג נזקים רבים. "אני אוהבת סופות. אני חושבת שהן מרגשות, כל עוד אף אחד לא נפגע", אמרה צ'ישולם.
4 צפייה בגלריה
שיטפונות בניו ג'רזי
שיטפונות בניו ג'רזי
86 בני אדם חולצו ממכוניות. שיטפונות בניו ג'רזי
(צילום: AFP)
בניופורט, פול ושרי סונדרס החליטו להישאר בזמן הסופה בבית שבבעלות משפחתה של שרי מאז סוף שנות ה-50. לפני תשע שנים, המרתף שלהם הוצף בסופה ההרסנית "סנדי". "הבית הזה עבר כל כך הרבה הוריקנים וכל כך הרבה דברים קרו בו", אמרה שרי בת ה-68. "אנחנו נחכה ונראה מה יקרה".
בניוארק, ניו ג'רזי, שירותי החירום חילצו 86 בני אדם, כולל 16 ילדים, מכלי רכב ששקעו בשיטפונות בזק. יותר מ-200 טיסות בוטלו בשדה התעופה הבינלאומי בעיר. במסצ'וסטס הורו הרשויות לסגור את הפארקים והחופים עד שהסופה תחלוף.
בימים האחרונים הורו הרשויות למיליוני בני אדם ברחבי לונג איילנד ודרום ניו אינגלנד להתכונן להצפות ולקריסת עצים וכבלי חשמל. בסוף השבוע אנשים אגרו מזון ודלק, ואטמו את החלונות בקרשים בבתים בקרבת החוף.
4 צפייה בגלריה
עץ קרס על בית בניו לונדון, קונטיקט
עץ קרס על בית בניו לונדון, קונטיקט
עד כה לא דווח על נזקים משמעותיים בסופה. עץ שקרס על בית בניו לונדון, קונטיקט
(צילום: AFP)
מושל רוד איילנד, דן מקי, אמר אתמול כי יש "הצפות משמעותיות" בכמה אזורים, אך לא דווח על נפגעים. בשעות אחר הצהריים (לפי שעון מקומי) המרכז הלאומי להוריקנים הסיר את רוב האזהרות אזהרות ודיווחים של תושבים הצביעו על כך שהסופה הייתה פחות גרועה מהתחזיות, אם כי בעיירה גרוטון שבקונטיקט כמה עצים שנפלו גרמו נזק לבתים.
"התחמקנו מזה", אמר ג'יימס קיקר מניופורט. הוא הוסיף כי ראה רק "נזק מינימלי" באזור שלו, כולל כמה ענפים שבורים. איימי פדטלה, מנהלת נכסים שמיגנה את בתי החוף בהמפטונס לקראת הסופה אמרה כי "אני אמשיך להיות ערנית משום שעדיין יש הרבה גשם, רוח והים גואה. אבל אני נושמת קצות לרווחה".
עוד לפני שפגעה הסופה, מאות טיסות בוטלו בניו יורק. שלשום הופסק מופע ענק בסנטרל פארק, שנועד לחגוג את היציאה ממשבר הקורונה, בעקבות סערת ברקים ורעמים.
4 צפייה בגלריה
מונטוק לונג איילנד
מונטוק לונג איילנד
"נזק מינימלי". מונטוק, לונג איילנד
(צילום: AFP)
מושל ניו יורק אנדרו קואומו הזהיר כי הרוחות והגשמים העזים עלולים להיות הרסניים כמו הסופה "סנדי" ב-2012. "אין לנו הרבה זמן", אמר קואומו, שהתפטר מתפקידו בעקבות החקירה הפנימית שבה נמצא כי הטריד מינית 11 נשים, ויסיים את תפקידו היום.
קואומו אמר כי גם לאחר היחלשות הסופה, הוא מודאג במיוחד מהאפשרות להצפות בעמק ההדסון ובהרי קטסקיל. "הסופה פגעה בלונג איילנד ואז האטה. סופה איטית היא סופה בעייתית משום שכאשר הסופה מאטה, היא ממשיכה להוריד גשם לפרק זמן ממושך", אמר המושל. "הקרקע כבר רוויה, כך שיכולת הספיגה של הקרקע מוגבלת. וזה מה שעושה את הגשמים הללו לבעייתיים במיוחד".
בתוך כך, בדרום ארה"ב שיטפונות בזק קטלניים בשבת גרמו למותם של לפחות 21 בני אדם בטנסי. הרשויות מסרו כי עשרות אנשים נעדרים בעיר ווברלי ובסביבתה, כ-90 קילומטרים ממערב לנשוויל, בעקבות מה שתואר כ"כמות גשם חסרת תקדים". השיטפונות עקרו עצים ענקיים, הרסו בתים וסחפו מכוניות. כבישים וגשרים ניזוקו ואלפי אנשים במחוז המפריס נותרו ללא חשמל.
הנשיא ג'ו ביידן מסר את "תנחומיו העמוקים" למשפחות ההרוגים ואמר כי הרשויות יסייעו לכל מי שיזדקק. ביידן אישר גם סיוע לרוד איילנד, קונטיקט וניו יורק, אם יזדקקו לכך.