ממשלת פינלנד מתכננת חוק חדש שיאפשר לעובדים לבדוק כמה כסף מרוויחים חבריהם לעבודה אם הם חושדים שהם מופלים לרעה. הצעת החוק מקודמת במסגרת הניסיון לסגור את פערי השכר בין גברים לנשים. היא סופגת ביקורת הן מצד איגודי עובדים, הדורשים שקיפות גדולה עוד יותר, והן מצד ארגוני המעסיקים הגדולים ביותר, הטוענים כי יישומה יעורר סכסוכים רבים יותר במקום העבודה. קואליציית המרכז-שמאל שמנהיגה את פינלנד, בראשות ראש הממשלה סאנה מרין, מתעקשת לקדם את הצעת החוק בכל זאת.
4 צפייה בגלריה
הרבה אחרי דנמרק בדירוג. דגל פינלנד
הרבה אחרי דנמרק בדירוג. דגל פינלנד
הרבה אחרי דנמרק בדירוג. דגל פינלנד
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
ההערכה: החוק יאושר בתוך שנה וחצי. רה"מ סאנה מרין
ההערכה: החוק יאושר בתוך שנה וחצי. רה"מ סאנה מרין
ההערכה: החוק יאושר בתוך שנה וחצי. רה"מ סאנה מרין
(צילום: EPA)
"הדבר החשוב בתוכנית הממשלתית הזו הוא סילוק פערי השכר הלא-צודקים", אמר לרויטרס השר הפיני לענייני שוויון, תומס בלומקוויסט, "עכשיו הם יזכו לטיפול קפדני יותר". הוא מעריך שהצעת החוק תאושר בפרלמנט לפני הבחירות שייערכו באפריל 2023.
בשנת 2020 דורגה פינלנד רק במקום ה-37 בדירוג השוויון המגדרי בשכר, הרבה אחרי שכנותיה הנורדיות נורבגיה (מקום 8), דנמרק (9) ושבדיה (12), וזאת אף שכבר עשרות שנים השוויון המגדרי הוא סוגיה מרכזית בסדר היום הפוליטי בפינלנד. לפי הדו"ח, בשנה שעברה הרוויחו הנשים בפינלנד שכר הנמוך ב-17.2% מזה של הגברים במדינה.
לפי דו"ח של הנציב של פינלנד לענייני שוויון משנת 2018, הסיבות לפערי השכר בין גברים לנשים בפינלנד הן במקרים רבים זהות לסיבות לפערי השכר במדינות אחרות במערב אירופה – חלוקת שוק העבודה למקצועות "גבריים" ולמקצועות "נשיים", העובדה שאבות יוצאים לחופשות לידה פחות מאימהות והעובדה שנשים אינן זוכות לקידום בתדירות גבוהה כמו גברים.
4 צפייה בגלריה
הלסינקי פינלנד הפגנה מפגינים נגד הגבלות קורונה
הלסינקי פינלנד הפגנה מפגינים נגד הגבלות קורונה
הגברים לוקחים פחות חופשות לידה. פינלנד
(צילום: רויטרס)
מריה מהקה, עיתונאית שהפכה למשקיעה ולבלוגרית, מפרסמת בטוויטר ובאינסטגרם מאז שנת 2019 את נתוני השכר שלה כדי לעורר דיון ציבורי בשקיפות בכל הנוגע לשכר. "היו מקרים שבהם גיליתי שגבר שעושה עבודה זהה לשלי קיבל שכר גבוה יותר", היא מסבירה. שלשום פרסמה את נתוני השכר שלה לשנת 2020 – בשנה זו היא הכניסה 48,522 אירו (56,111 דולר).
++
דרומה מפינלנד, בפורטוגל, הפרלמנט אישר ביום שישי חוק שיאסור על מעסיקים ליצור קשר עם עובדיהם מחוץ לשעות העבודה, בכלל זה באמצעות האימייל. החוק קובע כי חברות שיתקשרו או ישלחו הודעות דואר אלקטרוני אל העובדים בערבים ובסופי שבוע יוכלו להיקנס על כך, למעט בנסיבות חריגות.
4 צפייה בגלריה
ליסבון
ליסבון
המעסיקים יחויבו לעזור לעובדים מהבית לשלם על חשמל ואינטרנט. ליסבון, פורטוגל
(צילום: shutterstock)
החוק החדש נקבע במסגרת חבילת חוקים שנועדה להתאים את המשק לעבודה מהבית, בעקבות השינויים העמוקים שחוללה מגפת הקורונה בהרגלי העבודה, בכלל זה פריצת המסגרת הקשיחה של שעות העבודה המקובלות.
במהלך החקיקתי הפורטוגלי הגדול נקבע עוד כי חברות יחויבו לעזור לעובדיהן העובדים מהבית לשאת בעלויות הכרוכות בכך, כגון הוצאות החשמל והאינטרנט. החוק קובע גם כי כאשר המועסקים עובדים מהבית, הצוות המנהל חייב להיפגש איתם פיזית לפחות אחת לחודשיים כדי למנוע מהם להתבודד.