שנת 2025 עדיין לא הסתיימה, אבל כבר עכשיו נשבר השיא השלילי במספרי הקורבנות בכבישים מאז שנת 2006: שני רוכבי אופנוע נהרגו היום (ראשון) תוך שעות ספורות בתאונות דרכים שאירעו בצפון. בעקבות כך עומד מספר ההרוגים בתאונות דרכים מתחילת השנה על 440 - אחד יותר מאשר לפני 19 שנים.
זירת התאונה בכביש 611
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בשעה 16:15 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע על רוכב אופנוע כבן 40 שנפגע מרכב פרטי בשדרות יצחק רבין בעפולה. רוכב האופנוע פונה על-ידי חובשים ופרמדיקים במצב קשה לבית החולים העמק בעיר, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. נהג הרכב הפרטי נפצע קל. המשטרה פתחה בחקירת התאונה.
הפרמדיק סוהיב מחאג'נה והחובש הבכיר מוחמד מחאג'נה סיפרו: "רוכב האופנוע שכב במרכז הכביש מעורפל הכרה וסבל מחבלות קשות בגופו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו לא יציב".
כשלוש שעות לאחר מכן התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב שרון דיווח על רוכב אופנוע שנפגע מרכב פרטי בכביש 611 בסמוך ליישוב מצפה אילן. צוותי מד"א קבעו את מותו של רוכב האופנוע בזירה. נהג הרכב הפרטי פונה במצב בינוני לבית החולים הלל יפה בחדרה. גם במקרה זה המשטרה פתחה בחקירה.
הפרמדיק אסף תפוחי וחובשי מד"א משה כהן וחיים מאיר אלגרבלי סיפרו: "ראינו את רוכב האופנוע לכוד בין שני כלי רכב, מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה עם חבלות קשות מאוד בגופו. תוך כדי שחילצנו אותו, ביצענו פעולות החייאה ממושכות והתחלנו לפנות אותו לבית החולים, אך לצערנו הרב מצבו לא הוטב ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".
ההרוג בתאונה הוא מתנדב ארגון "איחוד הצלה" חמי ארלנגר (36), תושב חריש אב לחמישה. בארגון סיפרו כי ארלנגר, חבר יחידת האופנולנסים, נהרג בדרכו למסיבת חנוכה בביתו. עוד נמסר כי נהג הרכב הפוגע חצה כמה נתיבים וגרם למותו של המתנדב.
אלי ביר, נשיא ומייסד "איחוד הצלה", אמר: "אסון לא נתפס, הלב נשבר. איבדנו היום גיבור אמיתי, מתנדב שתמיד נתן מעצמו הרבה מעבר לנדרש והקדיש את חייו זמנו ומרצו למען הצלת חיים. אנו מחבקים את משפחתו היקרה ושולחים תנחומים מעומק הלב לכל 8,000 מתנדבי איחוד הצלה ברגעים קשים אלו. זכרו ופועלו ילוו אותנו תמיד".
יוחאי פרג'י, ראש העיר חריש בפועל, אמר: "זהו ערב קשה ועצוב לחריש. חמי ארלינגר ז"ל היה אדם של נתינה ועשייה, שהתנדב להציל חיים והלך לעולמו בטרם עת כשהיה בדרכו למסיבת חנוכה מהבסיס שבו שירת. בשם תושבי חריש אני מבקש לשלוח תנחומים כנים למשפחתו ולחבק אתכם בשעה קשה זו. יהי זכרו ברוך".
מהפכת האכיפה של 2026
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עדכנה כי מספר ההרוגים בתאונות דרכים מראשית השנה הגיע היום כאמור ל-440. בסוף השבוע דווח ב-ynet כי מאז השיא החיובי שנרשם לפני 13 שנים, מספרי ההרוגים בתאונות עולים כמעט בקביעות, ותקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עושה את הדרך ההפוכה - כשהכספים הממשלתיים מופנים למטרות אחרות.
את המגמה המדממת הזו ינסו כעת במשטרה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לעצור, בתוכנית שכוללת מצלמות מהירות חדשות שייפרסו כבר בשנה הקרובה - ואיתן מאות ניידות תנועה שיתגברו את האכיפה; החמרה דרמטית של הענישה על שבע עבירות מסכנות חיים; וגם מבצעי אכיפה במוקדים מועדים לפורענות. היעד: הפחתת מספר ההרוגים ב-25% תוך חמש שנים, וב-50% תוך עשור.
לטובת יישום החלק הראשון של התוכנית - מצלמות המהירות ופריסת ניידות התנועה - הועברו כבר כעת 50 מיליון שקלים, כך שאם לא יקרו דברים בלתי-צפויים, השינויים ייצאו לדרך כבר בשנה הבאה. לצד זאת, הממשלה אישרה להעביר 350 מיליון שקלים לטובת התוכנית המלאה, החל מהרבעון השני של השנה הבאה. אלא שהכסף הזה תלוי באישור תקציב המדינה בכנסת, שעוד עשוי לעבור שינויים, וגם לא ברור אם ימשיך לעבור מדי שנה.
המצלמות שאי אפשר "לעבוד" עליהן
"הקופסאות הכתומות", שבשמן המקצועי נקראות מצלמות א3, מלוות את הנהגים בישראל מאז שנת 2013. כל נהג שחולף על פניהן במהירות מופרזת מקבל זמן קצר לאחר מכן קנס כספי ונקודות. הבעיה העיקרית היא שנהגים שמכירים את הדרך, או משתמשים באפליקציית WAZE, יודעים היכן ממוקמות המצלמות הללו, וכך הם יכולים להאט לפניהן - ואז לשוב ולנהוג במהירות גבוהה.
המצלמות החדשות שהמשטרה מתכוונת להכניס לכבישים לקראת אמצע שנת 2026 אמורות להרתיע את אותם נהגים. הן עתידות להיות פרוסות בשתי נקודות במקטע כביש - שיכול להיות גם לאורך כמה קילומטרים - ולחשב את מהירות הנסיעה הממוצעת של רכב בין שתי המצלמות. אם הממוצע גבוה מהמהירות המותרת, יישלח לנהג קנס לביתו.










