פרסום ראשון: עורך דין שוויצרי הגיש בקשה לתובע הכללי הפדרלי של שווייץ לפתוח בחקירה פלילית על פשעי מלחמה נגד נשיא המדינה יצחק הרצוג, השוהה בפורום הכלכלי בדאבוס כנציג מדינת ישראל.
כנשיא, הרצוג נהנה מחסינות מלאה, ולכן לכאורה המשמעות העיקרית של הבקשה היא קמפיין תקשורתי נגד ישראל. עם זאת, בירושלים לא לוקחים סיכונים, ומשרד החוץ ומשרד המשפטים פועלים מאחורי הקלעים כדי להבטיח שהבקשה תידחה ושביקורו של הרצוג לא יושפע. במקביל, שגרירות ישראל בברן וידאה עם משרד החוץ השווייצרי כי להרצוג חסינות מלאה, ואין כל סכנה שייעצר.
1 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בעצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
יצחק הרצוג בעצרת 100 ימים שהחטופים נמצאים בשבי חמאס
הנשיא הרצוג בעצרת 100 הימים להחזקת החטופים ע"י חמאס
(צילום: satview)
עורך הדין, ז'אן פייר איגר, סבור בפנייתו לתובע הכללי של שוויץ כי סמכות השיפוט האוניברסלית מאפשרת להעמיד לדין את הנאשמים בפשעים החמורים ביותר, אם אין תחום שיפוט אחר שבו ניתן להעמידם לדין. לפי איגר, מאחר ששווייץ מכירה ומיישמת עקרון זה בשיטת המשפט שלה, אם מבצע פשעי מלחמה לכאורה שבוצעו בחו"ל נמצא בשטח שווייץ ולא הוסגר או הועבר לבית דין פלילי בינלאומי המוכר על ידיה, משרד התובע הכללי, האחראי על חקירות עבירות בסמכות השיפוט האוניברסלית, מוסמך לחקור את הרצוג חקירה פלילית במשטרה.
איגר טוען כי ישראל ביצעה הפרות חמורות של אמנות ז'נבה ברצועת עזה, ביצעה התקפות נגד אוכלוסיה אזרחית או נגד אזרחים שאינם נוטלים חלק ישיר בפעולות איבה, ובכלל זה אנשים האמונים על הכנסת סיוע הומניטרי או שמירת שלום; תקיפה של מבנים או אזורים מפורזים שאינם מטרות צבאיות; והתקפות ישראליות נגד יחידות רפואיות, מבנים או כלי רכב שנושאים סמל ייחודי שנקבע במשפט ההומניטרי הבינלאומי שניתן לזיהוי - בתי חולים או מרפאות.

עוד טען עורך הדין כי ישראל נקטה בשיטות מלחמה אסורות, בהן מניעת העברת של סיוע הומניטרי ועקירת חלק מהאוכלוסיה לאזור כבוש. לדבריו, יש עדויות והוכחות חותכות לביצוע פשעי מלחמה בעזה. דרום אפריקה תבעה את ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בטענות דומות לאלו של איגר, בהן "הפגזה מתמדת של אזור עירוני בצפיפות בהפצצות כבדות מכלי טיס על-קוליים וטנקי קרב, שגרמו לאובדן חיים כבד: 85% מהאוכלוסיה עקורים; 23 אלף הרוגים, רובם נשים וילדים; 7000 נעדרים מתחת להריסות, נזק רב לרכוש אזרחי, בתי חולים ותשתיות בעזה ששלושה רבעים ממנה הושמדו על ידי ישראל, והכל ללא הישגים צבאיים בולטים".
עורך הדין טוען כי "לנוכח מכלול הראיות התומכות בחזקת פשעי מלחמה שבוצעו בעזה על ידי ישראל, נראה כי חקירתו של ראש מדינת ישראל יצחק הרצוג בנושא זה צודק, הכרחי ומתבקש. הרחקתו מהעמדה לדין פלילי היא מחדל המהווה שיבוש מהלכים פליליים".
מבית הנשיא נמסר: "נשיא המדינה ישתתף בפורום הכלכלי העולמי כמתוכנן ויציג את עמדת ישראל וצדקתה, ואת המאבק לשחרור החטופים".