3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ',  אביב כוכבי
בצלאל סמוטריץ',  אביב כוכבי
"כוכבי מכניס פוליטיזציה בוטה לצה"ל, צריך 10 שנות צינון לרמטכ"לים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ)
שעה קלה אחרי שאושר החוק שיאפשר לו לשמש כשר שני במשרד הביטחון, תקף יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בחריפות את הרמטכ"ל אביב כוכבי - בעקבות השיחה שערך כוכבי עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ולאחר הטור שפורסם ב"ידיעות אחרונות" (הטור המלא - בהמשך הכתבה). "יוסי יהושוע אומר את האמת מאחורי הפוליטיזציה הבוטה שמכניס כוכבי לצה"ל", צייץ סמוטריץ'. "מי שרוצה לשמור על צה"ל מאוחד כצבא העם, בקונצנזוס ומחוץ לפוליטיקה, צריך לחוקק עשר שנות צינון לפחות לרמטכ"לים".
סמוטריץ' כתב זאת בעקבות השיחה החריגה בין רא"ל כוכבי ונתניהו, שלפי הודעת צה"ל הובילה לסיכום ביניהם כי החלטות הקשורות לצה"ל יתקבלו רק לאחר שהצבא יציג את ההשלכות והמשמעויות הנובעות מהשינויים המוצעים על ידי שותפיו הקואליציוניים של נתניהו. המשמעות המעשית של הסיכום היא שייתכן כי יחול עיכוב בחלק מהסמכויות שההסכמים הקואליציוניים קבעו כי יועברו לסמוטריץ' וליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר.


בתגובה לדברי סמוטריץ', כתב שר הביטחון בני גנץ בטוויטר: "מי שרוצה לשמור על צה"ל מאוחד כצבא העם לא מחוקק חוק השתמטות, לא מפרק את משרד הביטחון וצה"ל לגופי משנה ולא מתערב במינויים של קציני צה"ל. אני מגבה את הרמטכ"ל שהוא הדרג הפיקודי העליון בצבא ונושא באחריות. רמטכ"ל הוא לא חניך תורן שרק מבצע פקודות. חובתו להגיד את עמדתו המקצועית מול צעדים שפוגעים בביטחון ובתפקודו של צה"ל. הניסיון להלך אימים על הרמטכ"ל הנוכחי והבא ולהשתיק שיח פתוח וביקורתי מטרידים ומסוכנים".
שר האוצר ישראל ביתנו הגיב אף הוא: "כמי שמינה ומכיר היטב את הרמטכ"ל, אביב כוכבי, אני יכול להגיד שמדובר במפקד משכמו ומעלה, נטול שיקולים פוליטיים, אדם שהקדיש את כל חייו לביטחון ישראל ופועל לילות כימים להצלחת צה"ל והמדינה. כל השתלחות ופגיעה ברמטכ"ל היא פגיעה בביטחון ישראל".
ח"כ איתמר בן גביר, השר המיועד לביטחון לאומי, חיזק את עמיתו וכתב: "סמוטריץ' צודק! אחרי מצעד הרמטכ"לים לפוליטיקה יש להאריך את תקופת הצינון לרמטכ"ל, במטרה לשמור על צה"ל - צבא העם ולהימנע מפוליטיזציה של צה"ל".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ: "הרמטכ"ל הוא לא חניך תורן"
(צילום: יואב דודקביץ')
הרמטכ"ל הוא זה שיזם את השיחה עם נתניהו, שנערכה לפי צה"ל "בימים האחרונים", והסיבה לכך היא ההתנגדות הנחרצת שלו לשינויים שדרשו סמוטריץ' ובן גביר בהסכמים הקואליציוניים. בהסכמים הללו נקבע כי שר נוסף במשרד הביטחון, כנראה סמוטריץ' עצמו, ימנה את ראשיהם הבאים של המינהל האזרחי ומשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (קצינים בדרגת תת-אלוף ואלוף), וכן את היועצים המשפטיים של גופים אלה האמונים על ניהול החיים בשטחים הישראליים בגדה.
בנוסף נקבע כי האחריות על פלוגות מג"ב איו"ש תועבר מצה"ל לידיו של בן גביר כשר לביטחון לאומי, וכן תבוטל סמכות הרמטכ"ל למנות את הרב הצבאי הראשי הבא. זו תועבר לפי ההסכם לידי הרב הראשי הספרדי לישראל יצחק יוסף, דמות המזוהה עם מפלגת ש"ס.
כוכבי אמר בחודש האחרון בשיחות סגורות כי מדובר בהחלטות "תקדימיות" שמעולם לא היו – ויפגעו באחדות ובשרשרת הפיקוד בצה"ל. כוכבי ונתניהו סיכמו אפוא שלפני כל החלטה או שינוי חקיקה בנושא תישמע עמדת הרמטכ"ל. כוכבי יסיים את תפקידו בחודש הבא, והרמטכ"ל הבא אלוף הרצי הלוי – שמחזיק בעמדות דומות לאלו של כוכבי – ייכנס לתפקידו ב-17 בינואר.
הבוקר, לאחר דיון ארוך ורצף הצבעות שמיות, אושר בקריאה שנייה ושלישית על "חוק דרעי-סמוטריץ'", שלמעשה יאפשר בין היתר את כהונתו של יו"ר הציונות הדתית כשר נוסף במשרד הביטחון. לפי ההצעה, סמוטריץ' יוכל לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון, עם סמכויות על המנהל האזרחי ומשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

כוכבי מסמן לנתניהו קו אדום / יוסי יהושוע

מונח שגור בפי חיילים שעומדים לקראת סיום שירותם הוא "אס"ק", או בתרגום לעברית: אווירת סוף קורס. חייל שרואה את תאריך השחרור מעבר לאופק, כבר מתנהג אחרת. מרשה לעצמו לשחרר את החגור ולנוח. לחייל מספר 1, אביב כוכבי, נותרו שלושה שבועות בלבד עד השחרור. אבל בקומה ה־14 במגדל בקריה אין אס"ק.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו. סיכם עם כוכבי שהחלטות הקשורות לצה"ל ייעשו רק לאחר שהצבא יציג את השלכותיהן
(צילום: AFP)
כוכבי יכול היה להשאיר למחליפו, הרמטכ"ל המיועד הרצי הלוי, את המשימה הזו. את ההתמודדות עם ממשלה חדשה, שונה בהרבה מקודמותיה. ממשלה שעוד לפני שקמה ממהרת להבהיר כי תשנה בחקיקה את היחסים שבין הצבא לדרג המדיני, תנגוס בסמכויותיו ותשתלט, בשלבים, על מאחזים שעד עתה היו בשליטתו המלאה.
הכפפת המנהל האזרחי לשר סמוטריץ', הכפפת פלוגות משמר הגבול לשר בן גביר: אביב כוכבי ראה את בן גביר וסמוטריץ' מנסים, צעד אחרי צעד, לנכס לעצמם חלקים מהצבא שבראשו הוא עומד ואותו הוא אמור להעביר למחליפו ממש בעוד רגע. ראה - והחליט שלא לשתוק עוד.
בניגוד לסיפור שכמה מהדוברים מטעם ניסו למכור, השיחה בין הרמטכ"ל היוצא לראש הממשלה הנכנס לא הייתה שיחת הרגעה. זו הייתה חריגה אבל מתבקשת. כוכבי יזם אותה, ומתח במהלכה קו אדום ברור בפני נתניהו.
לכוכבי לא באמת הייתה ברירה. ההסכמים הקואליציוניים, כפי שהתפרסמו ולא הוכחשו, פוגעים באופן קשה בסמכויות צה"ל בניהול הנעשה ביהודה ושומרון. כל הצעדים האלה נעשו מבלי שאיש שוחח עם צמרת הצבא או התייעץ עם אף גורם מקצועי.
הרמטכ"ל ביקש, כנדרש, אישור משר הביטחון בני גנץ ומראש הממשלה יאיר לפיד. השיחה נערכה ביום חמישי עוד טרם הפרסום בכאן 11 על הדרישה להכפיף את מינוי הרב הצבאי הראשי לוועדה חיצונית בראשות הרב הראשי, צעד ששוב נוגס בסמכויות הצבא ואף מכניס מעורבות פוליטית פסולה לשרשרת הפיקוד.
בעוד שסוגיית הרב הצבאי היא משנית בחשיבות, העברת השליטה על מג"ב ביהודה ושומרון היא אירוע אסטרטגי: כיום ישנן 18 פלוגות מג"ב המשרתות באיו"ש תחת פיקוד מלא של צה"ל, שאף מממן את שכר הלוחמים ואנשי הקבע ומתקצב את כל הוצאות הציוד והלחימה עבור יותר מ־2,000 הלוחמים. מג"ב עובד עבור הצבא כזרוע ביצועית, במיוחד מול האוכלוסייה האזרחית במאחזים. לפיכך, העברת האחריות עליו לידי בן גביר עשויה לאפשר לו לעכב הריסה של מאחזים לא חוקיים.
הרמטכ"ל כוכבי יכול היה להמתין ולתת למחליפו לשבור את הראש, אבל הוא בחר אחרת. במהלך הזה הוא גם סייע למחליפו הרצי הלוי, שכרמטכ"ל חדש יתקשה יותר להתמודד מול ראש ממשלה חזק כמו נתניהו. להלוי אין כישורים פוליטיים כמו לכוכבי. ואם כבר עוסקים בכך, המהלך מול נתניהו לא מזיק לכוכבי שרואה את עצמו נכנס לזירה הפוליטית בתום הצינון המחייב אותו. מבחינתו זו תהיה חלק ממורשתו וגם מה שיזכרו בסוף הקדנציה שלו: את העובדה שלא חשש להתייצב מול נתניהו.
בשורה התחתונה, סיכמו השניים שלפני כל החלטה שתתקבל יישמעו עמדות הרמטכ"ל. האם זה יעזור לשנות את ההחלטות? כלל לא בטוח. אבל עמדת הצבא לפחות תשמע.